Uitrollen in z'n vrij.
- V300 register
- Verbannen
Bij auto's met een carburateur wordt de brandstof verneveld en met lucht vermengd voordat het mengsel in de cilinder wordt ingespoten.
- Voor deze auto's gelden twee uitzonderingen op de tips van Het Nieuwe Rijden:
- Geef geleidelijk gas met het toenemen van de snelheid.
- Uitrollen in z'n vrij (met ingetrapte koppeling) is zuiniger dan uitrollen in de versnelling omdat de brandstoftoevoer niet wordt afgesloten als u het gas loslaat, zoals bij moderne motoren.
Is hoeverre is dit toepasbar op een vario, kun je tijdens het uitrollen van de auto de knop op de pook indrukken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Als je een late 340 hebt moet je ook niet w?llen uitrollen in zijn vrij. Die auto's hebben fuel cut-off. De brandstoftoevoer wordt stopgezet als je op de motor remt. Bij een vario heb je bovendien weinig keus; als je het gas loslaat rem je altijd op de motor tot hij onder de +-1250 toeren komt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Minet
- Nieuw lid
Zuinig rijden met een cvt betekent maximaal 1 op 14 ( met een 3 -deurs 340 cvt 500 km
traject naar Parijs ooit door mij gerealiseerd met 110 op de teller ) en dan moet
de auto wel perfect afgesteld zijn.
Met een 340 met B14 en 5 bak is 1 op 16 te realiseren op de lange afstanden.
Vind ik persoonlijk niet slecht voor een ontwerp dat uit de jaren 70 stamt met een motor waarvan de basis teruggaat naar begin jaren 60...
mvg
Andre
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
General Custom;234770 schreef : Nee, je kunt niet de knop op de pook indrukken om uit te rollen in zijn vrij. Die knop is daar uiteraard ook niet voor gemaakt.
Als je een late 340 hebt moet je ook niet w?llen uitrollen in zijn vrij. Die auto's hebben fuel cut-off. De brandstoftoevoer wordt stopgezet als je op de motor remt. Bij een vario heb je bovendien weinig keus; als je het gas loslaat rem je altijd op de motor tot hij onder de +-1250 toeren komt.
Leuk om te lezen dit, ik leer zo steeds meer over de techniek van de 300 :y:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Adaf55;234780 schreef : Zuinig rijden met een cvt betekent maximaal 1 op 14 ( met een 3 -deurs 340 cvt 500 km
traject naar Parijs ooit door mij gerealiseerd met 110 op de teller ) en dan moet
de auto wel perfect afgesteld zijn.
Zuiniger is te doen Andre, ik heb 1/14,7 gehaald met mijn 3-deurs 340. Daarvoor heb ik wel een cruisecontrol die de gaskabel vastzet gemonteerd, en continu op 4200 toeren gehouden (dan lijkt hij het lekkerste te lopen).
Boven de 1/15 zou wel gaan denk ik met het demonteren van sneeuwkap, ruitenwissers, en rechterbuitenspiegel. Maar dan heb je natuurlijk niet het verbruik meer van een originele 340.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Hoe lichter hoe beter en zuiniger :f
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
Wij wonen onder aan een brug. Soms zet ik de auto boven op de brug al uit. Dan kom ik precies tot aan mijn eigen deur. 300 meter op lucht:humor:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.