Uitrollen in z'n vrij.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-01-2015 21:54 #633582 door V300 register
Uitrollen in z'n vrij. is gemaakt door V300 register
Dit een vraag op een reactie in het topic: Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?

Bij auto's met een carburateur wordt de brandstof verneveld en met lucht vermengd voordat het mengsel in de cilinder wordt ingespoten.
  • Voor deze auto's gelden twee uitzonderingen op de tips van Het Nieuwe Rijden:
  • Geef geleidelijk gas met het toenemen van de snelheid.
  • Uitrollen in z'n vrij (met ingetrapte koppeling) is zuiniger dan uitrollen in de versnelling omdat de brandstoftoevoer niet wordt afgesloten als u het gas loslaat, zoals bij moderne motoren.


Is hoeverre is dit toepasbar op een vario, kun je tijdens het uitrollen van de auto de knop op de pook indrukken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-01-2015 23:04 #955747 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitrollen in z'n vrij.
Nee, je kunt niet de knop op de pook indrukken om uit te rollen in zijn vrij. Die knop is daar uiteraard ook niet voor gemaakt.

Als je een late 340 hebt moet je ook niet w?llen uitrollen in zijn vrij. Die auto's hebben fuel cut-off. De brandstoftoevoer wordt stopgezet als je op de motor remt. Bij een vario heb je bovendien weinig keus; als je het gas loslaat rem je altijd op de motor tot hij onder de +-1250 toeren komt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Minet
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2015 11:27 #955756 door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic Uitrollen in z'n vrij.
Tijdens het rijden moet je de CVT pookknop niet aanraken.
Zuinig rijden met een cvt betekent maximaal 1 op 14 ( met een 3 -deurs 340 cvt 500 km
traject naar Parijs ooit door mij gerealiseerd met 110 op de teller ) en dan moet
de auto wel perfect afgesteld zijn.

Met een 340 met B14 en 5 bak is 1 op 16 te realiseren op de lange afstanden.

Vind ik persoonlijk niet slecht voor een ontwerp dat uit de jaren 70 stamt met een motor waarvan de basis teruggaat naar begin jaren 60...


mvg

Andre

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2015 12:41 #955759 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitrollen in z'n vrij.
Het beste wat je kunt doen is accepteren dat het beestje harder zuipt dan het baasje, ik erger mij er ook aan, maar ach, keer goedkoop tanken in Duitsland en gelijk een kratje lekker pils halen maakt veel goed :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2015 14:08 #955762 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitrollen in z'n vrij.

General Custom;234770 schreef : Nee, je kunt niet de knop op de pook indrukken om uit te rollen in zijn vrij. Die knop is daar uiteraard ook niet voor gemaakt.

Als je een late 340 hebt moet je ook niet w?llen uitrollen in zijn vrij. Die auto's hebben fuel cut-off. De brandstoftoevoer wordt stopgezet als je op de motor remt. Bij een vario heb je bovendien weinig keus; als je het gas loslaat rem je altijd op de motor tot hij onder de +-1250 toeren komt.


Leuk om te lezen dit, ik leer zo steeds meer over de techniek van de 300 :) :y:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2015 16:10 #955765 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitrollen in z'n vrij.

Adaf55;234780 schreef : Zuinig rijden met een cvt betekent maximaal 1 op 14 ( met een 3 -deurs 340 cvt 500 km
traject naar Parijs ooit door mij gerealiseerd met 110 op de teller ) en dan moet
de auto wel perfect afgesteld zijn.


Zuiniger is te doen Andre, ik heb 1/14,7 gehaald met mijn 3-deurs 340. Daarvoor heb ik wel een cruisecontrol die de gaskabel vastzet gemonteerd, en continu op 4200 toeren gehouden (dan lijkt hij het lekkerste te lopen).
Boven de 1/15 zou wel gaan denk ik met het demonteren van sneeuwkap, ruitenwissers, en rechterbuitenspiegel. Maar dan heb je natuurlijk niet het verbruik meer van een originele 340.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2015 17:54 #955771 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Uitrollen in z'n vrij.
Ja, sloop dan meteen ook het hele interieur eruit op de bestuurders stoel na.
Hoe lichter hoe beter en zuiniger :f

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2015 20:09 #955772 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitrollen in z'n vrij.

Steven340;234795 schreef : Ja, sloop dan meteen ook het hele interieur eruit op de bestuurders stoel na.


En als je ?cht goed je best doet ziet je 340 er vanzelf zo uit :humor:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2015 20:35 #955773 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitrollen in z'n vrij.

General Custom;234796 schreef : En als je ?cht goed je best doet ziet je 340 er vanzelf zo uit :humor:





Dit is beter, zo'n Daytona heeft een waardeloze aerodynamica.
Ik laat de auto altijd uitrollen in z'n vrij, tenzij ik weet dat ik snel moet afremmen, dan rem ik op de motor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
01-02-2015 20:47 #955774 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Uitrollen in z'n vrij.
Uitrollen in vrij bergaf is wel zuiniger dan in de versnelling, omdat je verder komt. Wij hebben hier in het dorp een doorgaande weg die bergaf gaat. In zijn vrij kun je makkelijk 800 meter tot aan de rotonde rollen.
Wij wonen onder aan een brug. Soms zet ik de auto boven op de brug al uit. Dan kom ik precies tot aan mijn eigen deur. 300 meter op lucht:humor:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD