Gereedschap aanschaffen, momentsleutel
- V300 register
- Verbannen
Echter gaat het hier wel om een iet of wat precisiegereedschap; als de momentsleutel geen correct aanhaalmoment aflevert, geef ik beter helemaal niets uit en pruts ik verder zoals vroeger Heeft er iemand ervaring met de betrouwbaarheid van deze momentsleutels?
Waarom niet 2dehands? Als ze er nog quasi ongebruikt uit zien?
Bedankt voor de tips!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Je kunt het best een nieuwe kopen omdat een momentsleutel vrij fragiel gereedschap is. Als je hem niet altijd terug draait kan hij al af gaan wijken, maar ook als je hem een keer goed laat vallen.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
bij aanhaalmomenten onder de pakweg 25Nm komt het wel op minimaal 1Nm nauwkeurigheid aan, ook afhankelijk van het te klemmen materiaal, boutlengte, spoed en grootte van het draad etcetera.. vooral in de motor en versnellingsbak zou ik niet alleen de hoge maar ook zeker de lage aanhaalmomenten respecteren, anders hoef je ook niet aan een revisie of reparatie te beginnen.General Custom;234891 schreef : Mwa, het aanhaalmoment komt nu ook weer niet op 1Nm precies natuurlijk. Vroeger had je van die linkervleugel met wijzerplaat waarmee je maar op een newton of 2-3 aan kunt draaien.
een momentsleutel heb je nodig om iets nauwkeurig vast te zetten, wielmoeren, kopbouten (soms ook met graden) zijn simpele voorbeelden van relatief hoge aanhaalmomenten, nokkenaslagers in een redblock zitten met 20Nm vast, voorbeeldje van een lager aanhaalmoment wat ook nauwkeurig aangehouden dient te worden om vervormen van de materialen te voorkomen
- V300 register
- Verbannen
Het ligt er natuurlijk ook maar net aan wat je vast zet. Een kleppendekseltje op 4Nm ipv 3Nm kan natuurlijk niet zoveel kwaad als de nokkenaslagers in jou voorbeeld.
- V300 register
- Verbannen
Ter vergelijking, mijn HBM 1/2" 40-210nm kost ?60,- & was gelukkig iets goedkoper toen ik 'm kocht...General Custom;234887 schreef : Ik denk dat die uit de link van Dante wel hele mooie zijn voor de hobby!
- V300 register
- Verbannen
De nieuwe zijn af fabriek geijkt incl. bewijs daarvan.Nicholas;234888 schreef : Echter gaat het hier wel om een iet of wat precisiegereedschap; als de momentsleutel geen correct aanhaalmoment aflevert, geef ik beter helemaal niets uit en pruts ik verder zoals vroeger Heeft er iemand ervaring met de betrouwbaarheid van deze momentsleutels?
Met de mijne heb ik toch zonder problemen 3 Polo's uit elkaar gehaald & 1 weer in elkaar gezet...
- Chris Kobes
- Nieuw lid
Vooral bij zachte metalen komen de Nm's zeer nauwkeurig.