Gereedschap aanschaffen, momentsleutel

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-01-2009 23:20 #752028 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gereedschap aanschaffen, momentsleutel
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het instelbereik van 10 tot 60Nm het meeste gebruik. Vooral omdat ik nogal veel aan motors en brommers heb gesleuteld. En tsja, dan zit je vaak met boutjes van M6-10 die in aluminium zitten. Da's link.
Bij zwaar werk, bijvoorbeeld bij cilinderkopbouten, dan moet je de boel vaak op een laag moment (20Nm) aanzetten en de rest op graden doen. De rest doe ik gewoon altijd op gevoel.

Aandrijfas-boutjes! Die moet je eigenlijk eens met de momentsleutel vastzetten wanneer je met een vastgebakken diff rond wil rijden ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2009 23:24 #752029 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Gereedschap aanschaffen, momentsleutel
de meeste gedore momentsleutels, zijn direct uit te rusten met een hoekverdraai meter 2 vliegen in 1 klap dus

Ovlov 3.6L;85918 schreef : Aandrijfas-boutjes! Die moet je eigenlijk eens met de momentsleutel vastzetten wanneer je met een vastgebakken diff rond wil rijden ;)

+ draad schoonmaken/ontvetten en loctite 243 aan de boutjes:yesyes:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2009 08:23 #752040 door V300 register
Ik ben ook al een tijdje goed gereedschap aan het kopen en kan alleen zeggen dat je er ongelofelijk veel profijt van hebt als je kwaliteit in handen hebt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2009 09:22 #752048 door V300 register
Ik heb een mannesmann...ik heb voor Hazet (nouja, de tool special eiglk) eens op de autovakrai gestaan, en met zo'n tester gewerkt. De manier waarop je de momentsleutel gebruikt (snelle tik, of rustig tot de klik) scheelt al bijna 40nm. Ik heb toen ook een momentsleutel getest (gelijke aan die mannesmann volgens mij, zag er identiek uit, ander stickertje) en die week weinig af...niet meer dan een hazet of gedore gemiddeld genomen. Het voelt ook gewoon aan als goed spul verder. Geen plastic rotzooi.

Ik denk wel dat de nauwkeurigheid afneemt gedurende de levensduur, meer als bji een gedore oid. Ik gebruik mn momentsleutel maar eens in de maand ofzo. Dus ik vind een betaalbare goed genoeg...

(overigens ben ik ook voor goed gereedschap hoor...Maar als je het nauwelijks gebruikt vind ik de toegevoegde waarde neit zo groot)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2009 09:41 #752053 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Gereedschap aanschaffen, momentsleutel
als ik het even hier vergelijk, de momentsleutels worden dagelijks intensief gebruikt door de volle range aan nm instellingen. sleutels worden jaarlijks gekeurd en dit jaar hadden we 3 van de 40 momentsleutels als afkeur. van die 3 was er 1 snap-on die tot 3000nm gaat, en 2 kleinere van gedore (bereik van 100-500nm) beide sleutels al meer als 10 jaar oud, en dus behoorlijk intensief gebruikt, niet slecht eigenlijk. de gewone hobbyist koop zo'n ding dus voor z'n leven.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2009 11:03 #752077 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Gereedschap aanschaffen, momentsleutel
Ik heb zo'n Aldi-actie momentsleutel. Voor de paar keer dat ik hem gebruik is dat wel voldoende maar als je hem vaker gebruikt en het kunt betalen is een merksleutel natuurlijk beter op de lange duur.

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2009 13:29 #752096 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Gereedschap aanschaffen, momentsleutel

Pistonpen paultje;85938 schreef : Ik denk wel dat de nauwkeurigheid afneemt gedurende de levensduur, meer als bji een gedore oid. Ik gebruik mn momentsleutel maar eens in de maand ofzo. Dus ik vind een betaalbare goed genoeg...

En dat is nu precies de overweging...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2009 15:24 #752114 door V300 register
Ik moet zeggen dat die Aldi-sleutel (is identiek aan de mannesmann, met ander stickertje) erg goede 'value for money' geeft voor hobbygebruik.

Ik gebruik hem niet echt vaak, weet niet of hij exact goede waarde aangeeft etc.. dus het is niet echt profi!

maar ik weet wel dat hij in de paar jaar dat ik hem nu heb niet verlopen is.

het is HEEL belangrijk (zeker als je hem maar af en toe gebruikt) om hem na gebruik terug naar 0 te draaien.
Als je dat niet doet gaat zelfs de duurste sleutel verlopen.

Ik heb overigens ook een Norbar momentsleutel voor licht werk, maar die gebruik ik echt bijna nooit.

• Robbert Jan Veraa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2009 22:42 #752225 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic Gereedschap aanschaffen, momentsleutel
Ik heb 1 tip voor je: koop het beste wat je je kunt permiteren.
Gaat het te snel kapot, spaar en koop dan beter.
Ik heb er zelf eentje van Facom gekocht een hele tijd terug en daar nog vaak plezier van.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-01-2009 09:08 #752245 door V300 register
Er zijn 2 methoden voor aanschaffen van gereedschap:

1. Koop het beste wat je kan betalen en heb er een hoop lol aan.
(heb ik gedaan toen ik nog een erg leuke bonus had in de hoogtijdagen van de IT)
2. Koop goedkoop spul, spaar en als er iets stuk gaat, vervang het door goed. (dan gebruik je het dus echt)

Bij momentsleutels zou ik niet al te hard bezuinigen. Je kan ook kiezen voor een niet ratel momentsleutel, waardoor je evt meer kwaliteit voor het zelfde geld kan krijgen. (het ratel mechaniek kost ook geld en onderdelen om in elkaar te zetten...)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC