Gereedschap aanschaffen, momentsleutel

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2009 21:27 #628445 door Doeke Dobma (GAST)
Gereedschap aanschaffen, momentsleutel is gemaakt door Doeke Dobma (GAST)
Langzaam aan begint mijn gereedschaps-collectie vorm te krijgen. Dit doe ik stapje voor stapje. Nu ben ik op zoek naar een momentsleutel. Dit komt altijd van pas en is een belangrijk onderdeel (vind ik) als je serieus aan je auto gaat klussen.

Je ziet ze in verschillende prijsklassen, van 20 tot over de 200 euro. Dat laatst is me iets teveel. Echter, voor 20 euro koop je waarschijnlijk iets waar je net niets aan hebt. Bij het vergelijken van momentsleutels is het belangrijk om te weten welke aanhaalmomenten er in te stellen zijn en wat de maat van je doppenset is (1/2 inch of 3/8 inch bijv.). De 'goedkope' hebben vaak aanhaalmomenten van ca. 5-25Nm of 40-210Nm. Wat je (volgens mij) beter kunt hebben is iets van 10-60Nm. Als ik de aanhaalmomenten in de vraagbaak moet geloven lijkt me dit een goede range, toch? Als maat zoek ik 1/2 inch.

Dat brengt mij op het volgende: In de laatste vraagbaak ('85-'91) staan ook aanhaalmomenten vermeld(p.207). Echt zijn er bij de B200 slechts een paar. Terwijl er bij de B14 en B172 veel meer staan. Kan ik dan de waardes van de onderdelen die w?l bij B14/B172 en niet bij de B200 staan ook gebruiken voor B200? Ik denk dat dat het idee van de schrijver is geweest;)

Is een momentsleutel zoals deze geschikt? www.conrad.nl/goto.php?artikel=820067

Graag serieuze reactie?s van mensen met ervaring en geen off-topic ge-blabla

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-01-2009 22:03 #751993 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gereedschap aanschaffen, momentsleutel
Een momentsleutel is een stuk gereedschap waarbij het belangrijk is dat hij goed functioneert en betrouwbaar is, anders kun je (vooral bij werkzaamheden aan de motor) flinke problemen krijgen.
Ik zou daarom dan ook bij een momentsleutel niet snel besparen als je van plan bent hem veel te gebruiken. Voor een enkele keer gebruiken kun je een prijsklasse lager kijken.
Die bij Conrad is van 10-60nm in te stellen. Ik zou minstens eentje uitzoeken die tot 140 gaat, dan kun je hem meer allround gebruiken (wielmoeren: 110nm)

Ik gebruik zelf een Gedore momentsleutel, een lange uitvoering, deze kost ?192, de middellange kost ?172.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2009 22:53 #752010 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Gereedschap aanschaffen, momentsleutel
op gereedschap als een momentsleutel zou ik ook zeker weten niet bezuinigen, en ook zeker geen B-merk als fabrikant. dit is ook meteen de reden waarom ik nog steeds m'n wielmoeren op moment trek bij terberg, ben nog aan het sparen voor een goede.

idd voor 1/2 inch gaan! kan morgen nog even kijken wat het bereik is van een momentsleutel die we hebben liggen. is een gedore, zal gelijk even het type noteren, dat is een momentsleutel waar we eigenlijk best tevreden mee zijn en weinig poespas heeft.

bovenste boutjes van de veerpoot is 20nm, en stuurhuis ook. maar die m8jes komen niet zo kritisch, een bereik van 40 tot 200nm is prima. wat was ook alweer het moment voor de krukaspoelie en vliegwielbouten bij de b200? evt moment voor de kop, ook een om even in gedachten te houden..

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2009 23:05 #752014 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Gereedschap aanschaffen, momentsleutel
Deze die je hier hebt staan zou ik persoonlijk niet nemen, wat tussen de 10 en 40nm kun je zelf ook met de hand aanvoelen(oftewel handvast) wat daarboven komt is een momentsleutel handig en voornamelijk voor wielmoeren, krukasbouten, kopbouten, draagarmbouten deze moet je vaak tussen de 50 en 140nm aanhalen. Dus besteed je geld aan een goed a-merk en wel een 1/2 met ratel, daar verdien je heel veel geld mee terug.

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2009 23:06 #752016 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Gereedschap aanschaffen, momentsleutel
Krukaspoelie is 250Nm. Maarja, hoevaak doe je dat nou? Ik vind zaken als bouten op de kop etv interessanter.... een Gedore of een Hazet zou echt super zijn, maar dat is wel heel duur:D voor dat geldt koop je met geluk een hele auto;)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2009 23:09 #752020 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Gereedschap aanschaffen, momentsleutel
ik heb al gedore momentsleutels van 160 euri gevonden, dat is wel een beetje de prijs die je er op na moet houden hoor..

goedkoop is in dit geval zeker weten duurkoop

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2009 23:12 #752022 door Laurens Post
met een goede gedore of hazet kun je makkelijk 15 jaar doen oftewel: iets meer dan 10 euro per jaar afschrijfkosten aan een goede momentsleutel op jaarbasis.

en die 250nm hoe vaak komt dat nou voor? dat is hooguit 1 of 2x per 30 jaar. En die krijg je met een doppenset toch niet los, hooguit met luchtgereedschap.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-01-2009 23:14 #752025 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gereedschap aanschaffen, momentsleutel
Ik heb een tijdje terug bij de Conrad een momentsleutel gekocht van Mannesmann, die gaat van 10 tot 210 Nm. Lijkt me wel genoeg.
Zoiets: www.conrad.nl/goto.php?artikel=800163
Ik weet alleen niet hoe betrouwbaar / precies dat apparaat is, das dan wel weer een beetje jammer.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2009 23:14 #752026 door Anjo van den Akker

elpee;85912 schreef : en die 250nm hoe vaak komt dat nou voor? dat is hooguit 1 of 2x per 30 jaar. En die krijg je met een doppenset toch niet los, hooguit met luchtgereedschap.

gebruik jij een momentsleutel bij demontage dan:D?

ALS ik die krukaspoelie los zou moeten gooien, geef mij dan maar een wringijzer + een stuk verlengpijp van 1,5 meter icm een goed passende 6 kant slagdop. + correcte blokkering van de krukas. reken maar dat ik die bout loskrijg zonder de zooi te nekken (zoveel is 250 nm niet...)

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2009 23:15 #752027 door Laurens Post
bij loshalen en vastzetten gewoon de plof erop en de blokkeergereedschap en dan komt hij wel los en vast.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC