343 / LPG discussie

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2005 12:58 #644597 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic 343 / LPG discussie
Het is gewoon puur de wet van vraag en aanbod. Weinig vraag, relatief groot aanbod-->lage prijzen. Als er een 343 (oude neus) te koop staat wordt deze meteen de hemel in geprezen als zijnde zeldzaam. Hierdoor wordt de marktwaarde ook verkeerd ingeschat. Verkopers denken een prijs neer te zetten en maar te wachten tot 'de gek' het er voor geeft. Er staan een paar 343's te koop voor meer dna 1000 euro. Deze staan er allen al minsten een half jaar.

Wat betreft de auto van deze topic. Ook al is deze in nog zo'n goede staat, ik vind dat je niet de kosten van gas-installatie bij de verkoopprijs kan optellen. Maar goed, dat is mijn mening. Het is wel logisch dat het gedaan wordt omdat mensen het anders zonde vinden van het geld.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• van Strik
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2005 13:32 #644598 door van Strik
Beantwoord door van Strik in topic 343 / LPG discussie
Anders gezien: als je op zoek bent naar een exemplaar op LPG, dan mag die gastank wel wat kosten. Het zou jou dan ook een flink bedrag kosten om hem in te bouwen in een exemplaar zonder. In zo'n geval mag je best de helft van de prijs van een gasinstallatie bijtellen. En voor 1000 euro heb je misschien net een installatie ingebouwd, blijft over 500 euro voor de auto, geen slechte prijs voor een net belastingvrij model lijkt me.

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2005 14:07 #644599 door Thomas de Wit (GAST)
Daar heb je gelijk in Willem, maar als je gas inbouwt doe je dat niet om hem vervolgens vrij snel te verkopen lijkt me.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2005 15:37 #644600 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343 / LPG discussie
Ander vraagje: is het nog steeds zo dat elke 10 jaar een LPG tank gekeurd moet worden (lees: vervangen) anders geen APK? Dan ben je ook met een ouwe auto met gas er al in niet echt goedkoop uit.

Mocht iemand alleen een oude 343 willen maar geen gas (weinig km pj, geen zin in herkeur en al die gasellende als backfire startproblemen en kleperosie) dan is het niet boeiend zo'n aanbieding. Echte belastingontwijkende koopjesjagers zullen ook geen 343 cvt op gas kopen denk ik, dan kan je beter een oud kadetje of zo halen wegens sloopaanbod onderdelen.

(foto: staat er toch knapjes bij na 26 jaar he)

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2005 15:51 #644601 door Thomas de Wit (GAST)
Een belastingvrije 343 is ook goedkoop bij te houden hoor. Het gros van de onderdelen is nog veel aanwezig. Plaatwerk wordt alleen moeilijker.

Van de gastank weet ik ook niet zoveel. Ook niet van die 10-jaarse keuring. Ik ben niet zo'n fan van gas ondanks dat het goedkoop rijdt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2005 22:22 #644602 door V300 register
Even iets rechtzetten. Wat is een DAF 77?? Als er daarmee een 343 bedoeld wordt dan zeg je een DAF 88!!

Een LPG installatie kost zo'n €800,- maar dat is dan zeer goedkoop! Als het een nieuwe installatie betreft moet deze goedgekeurd zijn door het RDW dus alleen de installatie. Daarna hoeft er geen keuring meer op de installatie uitgevoerd worden. Behalve de jaarlijkse co meting tijdens de APK.

En hoezo gasellende? Wij rijden bijna altijd op gas in een volvo 66 en hebben nog geen ellende gehad. Misschien dat het wel komt doordat we bij het gasmengen er loodvervanger bij in laten druppellen. (Flash Lube) Van verbrande kleppen hebben we nu geen last.
En regelmatig de kleppen controleren en een nieuwe contactpunten en je rijd altijd safe.

En 343 mogen best een beetje meer kosten. Er zijn al genoeg op de sloop beland omdat het plaatwerk zo slecht was en je je DAF ermee kan opleuken!!! Recent is onze 343 DL getaxeerd door de DAF club en wat denken jullie....... veel meer dan €3000,-

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2005 22:46 #644603 door V300 register
Volgens mij is een 343 een Daf 77 (opvolger van de Daf 66) en de 340 de Daf 88 (opvolger van de 343)

Als er een gastank geplaatst wordt van meer dan tien jaar oud moet deze gekeurd zijn, althans dat is zoals mij dat verteld is...zo'n 10jaar terug...maar eenmaal erin hoeft ie nooit meer gekeurd te worden.

3duizend pleuro's: Dat is een mooie score voor de 343!

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2005 22:57 #644604 door Thomas de Wit (GAST)
Die Volvo 343 is gewoon nagemaakt zoals hij eigenlijk zou gaan worden wanneer Daf hem gemaakt zou hebben. De 343 zou dan inderdaad de Daf 77 geweest zijn.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-07-2005 00:19 #644605 door V300 register
Ik rij gas sinds 1979. Ik wil nooit meer wat anders. Soepele motoren, in zomer en winter, milieuvriendelijk, goedkoop, en ook makkelijk op de camping.... Wel een fatsoenlijke installatie willen en geen grijze verdampertjes van onduidelijke herkomst. Daar geldt ook: goedkoop is uiteindelijk duurkoop.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-07-2005 08:39 #644606 door V300 register
Taxatiewaarde is zoals bekend geen marktwaarde. 3000 eu verkoopwaarde is een utopie. Geeft wel aan dat je auto in erg goede staat is.

In alle persberichten rond de aanstaande grote DAF werd DAF77 genoemd en dat is wel zo logisch gezien de voorgeschiedenis. Ook het definitieve geschiedensboek van de hoofdontwerper noemt dit zo. Het 'schijnt' (nergens bevestigd gekregen, dit komt uit het dafclubblad) dat in de allerlaatste minuut de marketingboys DAF88 een beter idee vonden gezien het voorgenomen jaartal van uitbrengen 1975, men vond het dan 'optisch' te snel verouderd om van DAF77 te spreken. Ik kies voor logica en algemeen aanvaard spraakgebruik en heb er 77 opgeplakt. Van der Brugghen zegt zelf overigens consequent P900, want hij werd in 1972 van het project afgehaald en heeft het hele drama met de V niet meer direct meegemaakt. Mijn omgebeunde DAF77 beschouw ik als een rollende hommage aan dat oorspronkelijke ontwerpteam.

Gefeliciteerd met een fijn rijdende gasauto, de ervaringen in mijn omgeving met OUDE gasbrikken zijn omgekeerd. Mijn beste maat heeft er nu 3 staan die allemaal hopeloos kapot zijn (na eindeloze narigheid met exploderende luchtfilters, startproblemen, uitval onderweg enz) en rijdt nu noodgedwongen op betrouwbare diesel. Ik verzeker je dat ie heel behoorlijk kan sleutelen. Gas is om op te koken
;-) De uitzondering bevestigt de regel (want anders is het een natuurwet).

(knappe foto Fred, het lijkt de folder wel!)

(Bericht gewijzigd door gromsound op 29 juli 2005)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC