Forum voor alles over de 400 serie, behalve de technische zaken. Offtopic dingen graag in het algemene V3C Café!

1990 460 GLE

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-12-2014 22:14 #952203 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1990 460 GLE

volvofiel;233642 schreef : ...boutresten...


Wat bedoel je daar nou mee? :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2014 22:22 #952206 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1990 460 GLE
Geen reetketelsteen, mocht je dat bedoelen :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-12-2014 22:34 #952208 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1990 460 GLE
Lekker potje drukken, heren!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2014 19:33 #952215 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1990 460 GLE
Zo, vandaag in een paar uurtjes rechtsachter onder handen genomen. Er waren eigenlijk geen klachten, de rem kwam goed vrij en ook de handrem werkte. Wel was er bij de vorige apk remverschil, maar dat viel nog binnen de marges.
Na het loshalen van de trommel (ging redelijk soepel) trof ik dit aan...
[img


[img


Even voor het archief ook deze foto's, waarop te zien is welk veertje waar zit
[img


[img


[img


wat een smeerzooi. De wielremcilinder was lek waardoor alles in de trommel vet was. Ook de remschoenen, helaas.... je zag de donkere vlekken in de voeringen zitten, en op bepaalde plekken was 'ie spiegelglad... die zal niet veel remkracht meer gehad hebben :no_comment:
Let wel; bij de controle net voor de apk was hier nog niets aan de hand! Ik heb elk jaar de trommels los gehad om te zien of er iets mis was. In 10 maanden tijd is dit dus gebeurd.

Gelukkig heb ik op de Volvo Klassieker Beurs in september een set nieuwe remvoeringen gekocht (origineel Volvo!! Daar word ik altijd zo blij van :D).
Dus alles maar vervangen; remslang, remcilinder en de voeringen. De ankerplaat heb ik met moeite redelijk schoon gekregen, had hier wel heel wat motorreiniger voor nodig...
Zonde van de oude voeringen, die hadden nog behoorlijk veel vlees! Maar als er eenmaal olie op zit, kun je ze weggooien.

Maar goed, alles weer mooi nieuw en schoon :)
[img


De oplettende kijker ziet dat ik iets verkeerd heb teruggezet! Gelukkig kwam ik er op tijd achter.

Die remslang is een knullige constructie trouwens. Hij zit nu netjes uitgelijnd en precies zoals de originele zat, heeft ook dezelfde lengte. Maar als het wiel erop zit en de auto staat op de grond, zit er maar een centimeter of 5 tussen het wiel en de slang. Is aan de andere kant (nog origineel) ook zo. Vreemd, heel vreemd dat ze dit zo bedacht hebben.

Morgen linksachter nog, dan ontluchten en inremmen! Kan het spul weer minstens 10 jaar mee :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-12-2014 20:43 #952219 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1990 460 GLE
Ziet er weer puik uit :y:
5cm Is toch voldoende :S Of verwacht je dat het wiel plotsklaps naar binnen komt zetten..? ;) :p
Waarom motorreiniger & geen remmenreiniger trouwens?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2014 21:12 #952220 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1990 460 GLE
motorreiniger is ongevaarlijk voor rubbers en lakken, iets wat je niet kunt zeggen van remmenreiniger. Remmenreiniger is veel te agressief. Ik gebruik remmenreiniger eigenlijk alleen om remschijven schoon te maken (het is een echte ontvetter, hoog nodig om vieze zut van de schijven te poetsen zodat het niet op de remblokken komt).
Daarnaast gebruik ik het om valse lucht op te sporen en de houtkachel aan te steken :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2014 22:25 #952445 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1990 460 GLE
hmm, ik loop een beetje achter :)
inmiddels is linksachter ook al een tijdje klaar, alles ontlucht dus nu bezig met het "inremmen".
Valt wel tegen hoor, komt natuurlijk omdat echt alles, op de hoofdremcilinder na, nu nieuw is. Zal wel een paar honderd km duren voordat hij echt weer lekker remt. Het pedaal zit nu vrij diep.

Maar goed, weer wat foto's voor het archief. Wie weet heeft iemand er ooit nog eens wat aan
[img


[img


[img


[img


Nu op naar het volgende project: het inbouwen van een CR-608 radio, CD-401 cd-speler, HA4120 versterker en een cd-wisselaar :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2015 17:51 #956325 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1990 460 GLE
Nou, met de komst van een Nissan Primera als dagelijkse auto heeft deze 460 sinds half december niet meer gereden. Eind april verloopt de apk, maar ik heb voor komende donderdag een afspraak gemaakt. Bij goedkeur wordt de vervaldatum dan eind april 2016.

Omdat de drukgroep toch wel slecht werd (zwaaaaar en krakend, na een tijd rijden gaat het schakelen ook steeds moeilijker), wordt gelijk de koppeling vervangen. Ik hoefde ze bij Harrie Arendsen niet te vragen om meteen de krukaskeerring preventief mee te nemen; standaard procedure. Daar houden we van.

Toen ik de auto afgelopen weekend uit de schuur wilde halen, bleek de accu overleden te zijn. Die werd al minder, is ook al zeker 5 jaar oud, dus treft geen schuld. Gelukkig heeft dealer Harrie Arendsen de accu's op voorraad, dus vandaag na het werk maar meteen een 60 Ah 520cca exemplaar meegenomen. Die gaat wel weer even mee! En een accu bij de dealer is echt goedkoper dan eentje uit de bouwmarkt of van Halfords (die vaak ook van slechtere kwaliteit is).

Als het goed is, kan ik komende zondag dus met een als nieuw koppelende en schakelende 460 naar de ALV in Houten komen. Bij wijze van statement...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-03-2015 07:13 #956344 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1990 460 GLE
Tip voor volgende keer Joost. Als je je auto in de winter gaat stallen, haal de accu er dan uit en zet die in de garage met een rubber matje er onder (werkt echt!) of beter nog vorstvrij binnen. De overlevingskansen in de winter worden dan stukken groter!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Robbert Jan Veraa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2015 08:27 #956346 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic 1990 460 GLE
Accu's mag je nooit op bloot ijzer of direct op beton zetten.
Op een rubber mat of op hout blijven ze inderdaad een heel stuk beter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD