- Berichten: 29
Volvo 145 bokt bij lage toeren b20 motor
- Romee Cooler
- Junior lid
Minder
Meer
09-06-2024 20:35 #1045401
door Romee Cooler
Beantwoord door Romee Cooler in topic Volvo 145 bokt bij lage toeren b20 motor
Aah oke, dus dan zou de rotor gewoon goed moeten zijn. Arnhem - Den Bosch is inderdaad wat ver haha Ik zal een nieuw topic maken, wie weet is er iemand in de buurt! Dankjewel!
Groeten,
Ruud en Romee
Groeten,
Ruud en Romee
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert de Leest
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 245
09-06-2024 21:28 #1045404
door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Volvo 145 bokt bij lage toeren b20 motor
Je hebt inderdaad de goede ontsteking. De verdeler is 180° graden verdraaid maar dat hoeft geen probleem te zijn met het op tijd zetten van het ontstekings tijdstip, mits de verdelerkap ook 180° graden gedraaid wordt. Hierbij een paar,foto's van mijn ontsteking op de B20. Zoals je kunt zien zit aan de bevestigingclip aan de kant van het blok een lip die boven de rand uit komt die in de onderste uitsparing van de verdelerkap valt. Bij jouw eerdere foto's mis ik deze lip, en ook de uitsparing in de kap. De kap die je laat zien heeft 2 uitsparingen die over de bevestigingclips vallen. Zitten de uitsparingen 180° graden t.o.v. elkaar dan kun je de kap er op 2 manieren opzetten. Het hoeft geen probleem te zijn, als je iemand vindt die je,vooruit helpt. Gr. Albert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Romee Cooler
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 29
10-06-2024 16:36 #1045411
door Romee Cooler
Beantwoord door Romee Cooler in topic Volvo 145 bokt bij lage toeren b20 motor
Hoi allemaal!
Weer even een update. We zijn vandaag even langs een klassieker garage gegaan bij ons in de buurt (helaas zonder de Volvo want die komt niet vooruit). We hebben het probleem aan hem voorgelegd en hij vroeg of het asje van de ontsteking op en neer kon bewegen, en dat kan inderdaad. Hij denkt dus dat de verdeler niet goed is en dat die als het ware de verdeelkap eraf schiet door het op en neer gaan. We twijfelden al eerder om een 123 ontsteking te installeren dus ik denk dat we dat dan maar doen. Dat brengt me dan weer op de volgende vraag, hebben jullie hier ervaring mee? En is dat zelf te doen? Of toch maar naar de garage?
Groetjes,
Romee en Ruud
Weer even een update. We zijn vandaag even langs een klassieker garage gegaan bij ons in de buurt (helaas zonder de Volvo want die komt niet vooruit). We hebben het probleem aan hem voorgelegd en hij vroeg of het asje van de ontsteking op en neer kon bewegen, en dat kan inderdaad. Hij denkt dus dat de verdeler niet goed is en dat die als het ware de verdeelkap eraf schiet door het op en neer gaan. We twijfelden al eerder om een 123 ontsteking te installeren dus ik denk dat we dat dan maar doen. Dat brengt me dan weer op de volgende vraag, hebben jullie hier ervaring mee? En is dat zelf te doen? Of toch maar naar de garage?
Groetjes,
Romee en Ruud
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stijn van der Linde
- Moderator
Minder
Meer
- Berichten: 535
10-06-2024 20:09 #1045421
door Stijn van der Linde
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Beantwoord door Stijn van der Linde in topic Volvo 145 bokt bij lage toeren b20 motor
Over de 123 is al heel veel geschreven en de meningen lopen uiteen. Ik vind het sowieso een ontzettend prijzig ding. De zoekfunctie kan je daarvoor beter gebruiken.
Wat is veel op en neer kunnen bewegen? Het is een as dus een klein beetje verticale beweging moet mogelijk zijn (horizontaal niet). De auto is bij jullie thuis gekomen en dan zou hij nu plotseling de kap steeds van de verdeler duwen? Dat klinkt mij niet zo waarschijnlijk.
Wat is veel op en neer kunnen bewegen? Het is een as dus een klein beetje verticale beweging moet mogelijk zijn (horizontaal niet). De auto is bij jullie thuis gekomen en dan zou hij nu plotseling de kap steeds van de verdeler duwen? Dat klinkt mij niet zo waarschijnlijk.
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stijn van der Linde
- Moderator
Minder
Meer
- Berichten: 535
10-06-2024 20:19 #1045422
door Stijn van der Linde
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Beantwoord door Stijn van der Linde in topic Volvo 145 bokt bij lage toeren b20 motor
Overigens: jullie kunnen ook de verdeler uit de auto halen. Als je de afstelling niet wil veranderen, kan je de twee boutjes losdraaien en de hele verdeler met voet uit de motor halen. Als je de motor toch opnieuw gaat afstellen, dan kan je de enkele bout iets hoger losdraaien die de verdeler in de voet klemt. Dan kan je de verdeler door iemand laten checken. Desnoods kom je naar Arnhem en vergelijken we met een Amazon, maar ik ben geen professional
Let op! Bij het terugplaatsen van de voet moet de verdeler goed op zijn plek (diep genoeg) vallen, anders kan je de verdeler beschadigen. De 'oortjes' van de voet zullen dan waarschijnlijk ook afbreken. Als je de as van de verdeler niet kan draaien met de hand dan zit hij weer goed.
Onder de verdeler zit een groef, de verdeler valt met twee uitstekende stukjes in die groef. Daarom moet hij goed zitten.
Let op! Bij het terugplaatsen van de voet moet de verdeler goed op zijn plek (diep genoeg) vallen, anders kan je de verdeler beschadigen. De 'oortjes' van de voet zullen dan waarschijnlijk ook afbreken. Als je de as van de verdeler niet kan draaien met de hand dan zit hij weer goed.
Onder de verdeler zit een groef, de verdeler valt met twee uitstekende stukjes in die groef. Daarom moet hij goed zitten.
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Romee Cooler
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 29
10-06-2024 22:29 #1045428
door Romee Cooler
Beantwoord door Romee Cooler in topic Volvo 145 bokt bij lage toeren b20 motor
Jaa dat vonden wij inderdaad ook al wat vreemd. Hij heeft het immers gedaan met deze verdeler. Onze theorie is dat er iets met die kap gedaan is waardoor hij toch bleef zitten, omdat er ook aan gevijld leek te zijn. Het asje kan ongeveer een halve centimeter op en neer. Horizontaal beweegt hij niet. We hebben op Marktplaats ook een andere verdeler gevonden die een stuk voordeliger is dan de 123 ignition dus dat is misschien ook een optie. We zullen ons via de zoekfunctie in ieder geval even inlezen! We moeten nog even wat moed verzamelen om de verdeler eruit te halen
Groetjes!
Groetjes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 380
11-06-2024 00:18 #1045430
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic Volvo 145 bokt bij lage toeren b20 motor
Beste Romee,
Ik zie dat je nog steeds al gast genoemd wordt, je wordt continue van adviezen door de leden voorzien. Allemaal leuk.
Maar wordt het dan niet eens tijd dat je dan lid van de vereniging wordt??
Mvg fred kok lidnr 5402
Ik zie dat je nog steeds al gast genoemd wordt, je wordt continue van adviezen door de leden voorzien. Allemaal leuk.
Maar wordt het dan niet eens tijd dat je dan lid van de vereniging wordt??
Mvg fred kok lidnr 5402
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Romee Cooler
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 29
11-06-2024 11:30 #1045431
door Romee Cooler
Beantwoord door Romee Cooler in topic Volvo 145 bokt bij lage toeren b20 motor
Hoi Fred,
Jaa de adviezen zijn echt super fijn. Ik wist niet dat die alleen voor leden bestemd waren . Ik ga zeker lid worden maar ik wacht nog even tot 30 juni omdat het dan wat voordeliger is aangezien het halve jaar alweer voorbij is.
Groetjes
Jaa de adviezen zijn echt super fijn. Ik wist niet dat die alleen voor leden bestemd waren . Ik ga zeker lid worden maar ik wacht nog even tot 30 juni omdat het dan wat voordeliger is aangezien het halve jaar alweer voorbij is.
Groetjes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert de Leest
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 245
11-06-2024 12:45 #1045432
door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Volvo 145 bokt bij lage toeren b20 motor
Fred zal zo niet bedoeld hebben. Iedereen met een klassieke Volvo wordt op dit forum geholpen, of je nu lid bent of Gast. Als forum lezer steek je er altijd wat van op. Jullie hebben je eerst netjes voorgesteld en het probleem uitgelegd. Ga zo door totdat het probleem opgelost is want wij kunnen er altijd wat van leren. Groeten Albert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11-06-2024 13:30 - 12-06-2024 10:24 #1045433
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Volvo 145 bokt bij lage toeren b20 motor
Ik bemoei me een keer met dit draadje, een 145 is een prima Volvo Klassieker, simpel en degelijk. Zorg dat je de juiste spullen hebt voor dit model. Koop Haynes Manual voor de 140. Zoek iemand met kennis die je eenmalig kan helpen. Laat de ontsteking reviseren, monteer nieuwe punten, condensator, verdeelkap, rotor en bougies. Stel de kleppen en check het tijdstip van de ontsteking. Onderdelen hiervoor kun je in het VKO krijgen. Ik woon in de buurt van Arnhem en zou dit ook kunnen leveren, mijn Stichting is inmiddels commercieel.
Helaas ontbreekt het me de tijd om dit voor jullie uit te zoeken, maar dit lijkt een simpel probleem. Een barst in de verdeelkap kan al het probleem veroorzaken wat je beschrijft, ik zie dat hij vies en versleten is.
Ik ben het eens dat de 123Ignition duur is en je moet eerst de basics van je wagen doorkrijgen, dan pas aan een elektronische ontsteking denken.
Helaas ontbreekt het me de tijd om dit voor jullie uit te zoeken, maar dit lijkt een simpel probleem. Een barst in de verdeelkap kan al het probleem veroorzaken wat je beschrijft, ik zie dat hij vies en versleten is.
Ik ben het eens dat de 123Ignition duur is en je moet eerst de basics van je wagen doorkrijgen, dan pas aan een elektronische ontsteking denken.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 12-06-2024 10:24 door Ed van der Zee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.