- Berichten: 29
Volvo 145 bokt bij lage toeren b20 motor
- Romee Cooler
- Junior lid
Minder
Meer
31-05-2024 11:24 - 31-05-2024 11:26 #1045267
door Romee Cooler
Volvo 145 bokt bij lage toeren b20 motor is gemaakt door Romee Cooler
Hoi allemaal!
Wij zijn Ruud en Romee en zijn sinds afgelopen vrijdag trotse eigenaar van een knalgele Volvo 145. We vinden hem fantastisch maar ondervinden al wat kleine probleemjes. Kunnen jullie ons hier misschien over adviseren? Hieronder een lijstje met vragen, mochten hier verschillende topics over geopend moeten worden dan horen we het wel! Het is een B20 motor die zowel op LPG als benzine loopt. Volgens de vorige eigenaar is hij 20.000 km geleden gereviseerd en zijn de contactpuntjes en bougies pas geleden vervangen.
1. Als hij nog niet zo warm is dan bokt/hapert de motor soms. De ene keer maar een beetje en de andere keer best erg. Als je veel toeren maakt doetie het niet, maar dan moet je hem dus wel echt flink doortrekken. Hoe warmer hij wordt hoe makkelijker hij rijdt. Hij loopt op gas wel gewoon stationair.
2. Als je hem start op benzine dan loopt hij niet stationair. Als hij warm is wel.
3. Er is door de vorige eigenaar een nieuwe temperatuurmeter ingemaakt maar we vragen ons af of hij wel goed werkt. Na 5 minuten rijden geeft hij al 110 graden aan en daar blijft hij dan op staan. Wat is een normale temperatuur? En hoe kunnen we testen of het metertje de juiste temperatuur aangeeft?
4. Als we de koelvloeistof willen vervangen en de boel willen schoonmaken hoe doen we dat dan?
5. Hebben jullie ervaring met 123 ignition? En zo ja, is dat een aanrader?
Hieronder een foto van ons nieuwe stalen ros
Benieuwd naar jullie antwoorden!
Wij zijn Ruud en Romee en zijn sinds afgelopen vrijdag trotse eigenaar van een knalgele Volvo 145. We vinden hem fantastisch maar ondervinden al wat kleine probleemjes. Kunnen jullie ons hier misschien over adviseren? Hieronder een lijstje met vragen, mochten hier verschillende topics over geopend moeten worden dan horen we het wel! Het is een B20 motor die zowel op LPG als benzine loopt. Volgens de vorige eigenaar is hij 20.000 km geleden gereviseerd en zijn de contactpuntjes en bougies pas geleden vervangen.
1. Als hij nog niet zo warm is dan bokt/hapert de motor soms. De ene keer maar een beetje en de andere keer best erg. Als je veel toeren maakt doetie het niet, maar dan moet je hem dus wel echt flink doortrekken. Hoe warmer hij wordt hoe makkelijker hij rijdt. Hij loopt op gas wel gewoon stationair.
2. Als je hem start op benzine dan loopt hij niet stationair. Als hij warm is wel.
3. Er is door de vorige eigenaar een nieuwe temperatuurmeter ingemaakt maar we vragen ons af of hij wel goed werkt. Na 5 minuten rijden geeft hij al 110 graden aan en daar blijft hij dan op staan. Wat is een normale temperatuur? En hoe kunnen we testen of het metertje de juiste temperatuur aangeeft?
4. Als we de koelvloeistof willen vervangen en de boel willen schoonmaken hoe doen we dat dan?
5. Hebben jullie ervaring met 123 ignition? En zo ja, is dat een aanrader?
Hieronder een foto van ons nieuwe stalen ros
Benieuwd naar jullie antwoorden!
Laatst bewerkt 31-05-2024 11:26 door Romee Cooler. Reden: foto bijvoegen was niet gelukt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1354
31-05-2024 11:46 #1045268
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Volvo 145 bokt bij lage toeren b20 motor
Mooie auto en gefeliciteerd met de aankoop!
Volgens mij is het het beste om het begin te beginnen. En dat betekent kleppen stellen als de motor koud is, bougies en contactpuntjes en ontstekingstijdsstip goed controleren. Als het allemaal goed staat dan kun je met een plantenspuitje met water over de bougiekabels geen spuiten als de motor loopt, Stel dat die kabels wat doorslaan dan zou dat misschien de storing kunnen veroorzaken dat hij met koude motor wat bokt.
1 2 3 ontsteking is prima maar als de contactpuntjes en bougies en dergelijke goed zijn werkt dat ook prima.
Voor wat betreft de temperatuurmeter is de meest eenvoudige manier om de temperatuur te controleren met een infrarood thermometer, misschien kun je die ergens lenen en anders zijn die niet duur. Maar het komt ook regelmatig voor dat de meter wat afwijkt. Hoe kom je trouwens bij 110 graden, normaal gesproken is de verdeling met groene en rode vlakjes?
Als je lid wordt van de club dan staat er bij de documentatie heel veel informatie ook over onderhoud,
Groeten en veel plezier,
Hans
Volgens mij is het het beste om het begin te beginnen. En dat betekent kleppen stellen als de motor koud is, bougies en contactpuntjes en ontstekingstijdsstip goed controleren. Als het allemaal goed staat dan kun je met een plantenspuitje met water over de bougiekabels geen spuiten als de motor loopt, Stel dat die kabels wat doorslaan dan zou dat misschien de storing kunnen veroorzaken dat hij met koude motor wat bokt.
1 2 3 ontsteking is prima maar als de contactpuntjes en bougies en dergelijke goed zijn werkt dat ook prima.
Voor wat betreft de temperatuurmeter is de meest eenvoudige manier om de temperatuur te controleren met een infrarood thermometer, misschien kun je die ergens lenen en anders zijn die niet duur. Maar het komt ook regelmatig voor dat de meter wat afwijkt. Hoe kom je trouwens bij 110 graden, normaal gesproken is de verdeling met groene en rode vlakjes?
Als je lid wordt van de club dan staat er bij de documentatie heel veel informatie ook over onderhoud,
Groeten en veel plezier,
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Romee Cooler
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 29
31-05-2024 19:56 #1045274
door Romee Cooler
Beantwoord door Romee Cooler in topic Volvo 145 bokt bij lage toeren b20 motor
Hoi Hans,
Dankjewel voor je antwoord en de tips! Volgens de vorige eigenaar waren de bougies en contactpuntjes onlangs nog vervangen maar we gaan er zeker even naar kijken. Ook de kleppen gaan we naar kijken en de test met de bougieskabels! We waren er een beetje bang voor het stellen van de kleppen maar hebben een handig filmpje gevonden en nu durven we het wel aan.
We hebben net 2x een afstand van +/- 40 km ermee gereden met een paar uurtjes ertussen. Op de heenweg haperde hij minimaal, alleen bij het optrekken af en toe. Op de terugweg regende het heel hard en deed hij het best wel erg. Zou het ook iets met vochtig weer te maken kunnen hebben? Toen we bijna thuis waren knalde de uitlaat een keer, even schrikken. Is het schadelijk om er nu nog mee te rijden voor we het hebben opgelost?
Oja de originele temperatuurmeter doet het niet meer en er is een andere ingezet. Die geeft graden aan van 40 tot 120.
We gaan ons even verdiepen in het lidmaatschap!
Groeten,
Ruud en Romee
Dankjewel voor je antwoord en de tips! Volgens de vorige eigenaar waren de bougies en contactpuntjes onlangs nog vervangen maar we gaan er zeker even naar kijken. Ook de kleppen gaan we naar kijken en de test met de bougieskabels! We waren er een beetje bang voor het stellen van de kleppen maar hebben een handig filmpje gevonden en nu durven we het wel aan.
We hebben net 2x een afstand van +/- 40 km ermee gereden met een paar uurtjes ertussen. Op de heenweg haperde hij minimaal, alleen bij het optrekken af en toe. Op de terugweg regende het heel hard en deed hij het best wel erg. Zou het ook iets met vochtig weer te maken kunnen hebben? Toen we bijna thuis waren knalde de uitlaat een keer, even schrikken. Is het schadelijk om er nu nog mee te rijden voor we het hebben opgelost?
Oja de originele temperatuurmeter doet het niet meer en er is een andere ingezet. Die geeft graden aan van 40 tot 120.
We gaan ons even verdiepen in het lidmaatschap!
Groeten,
Ruud en Romee
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stijn van der Linde
- Moderator
Minder
Meer
- Berichten: 535
31-05-2024 20:41 #1045275
door Stijn van der Linde
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Beantwoord door Stijn van der Linde in topic Volvo 145 bokt bij lage toeren b20 motor
Als de uitlaat zo hard knalt dat je er van bent geschrokken, dan denk ik dat de ontsteking niet klopt. De kleppen zouden anders wel héél gek staan.
Misschien de verdeelkap even goed inspecteren.
Ik heb een keer gehad dat het middelste punt van de verdeelkap bleeft hangen in de kap i.p.v. dat hij goed contact maakte met de rotor. Dat gaf dezelfde symptomen.
Misschien de verdeelkap even goed inspecteren.
Ik heb een keer gehad dat het middelste punt van de verdeelkap bleeft hangen in de kap i.p.v. dat hij goed contact maakte met de rotor. Dat gaf dezelfde symptomen.
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stijn van der Linde
- Moderator
Minder
Meer
- Berichten: 535
31-05-2024 20:47 #1045276
door Stijn van der Linde
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Beantwoord door Stijn van der Linde in topic Volvo 145 bokt bij lage toeren b20 motor
Sta mij trouwens toe het lidmaatschap te promoten!
Naast de documentatie, kan je met een lidmaatschap:
Naast de documentatie, kan je met een lidmaatschap:
- Onderdelen kopen voor je Volvo! Het VKO heeft concurrerende prijzen (vaak goedkoper dan de commerciële partijen);
- Je Volvo taxeren door een specialist van de TC voor je verzekering;
- Deelnemen aan activiteiten met andere Volvo-liefhebbers; en
- op het forum vinden we je als lid natuurlijk nog leuker!
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
- Berichten: 284
31-05-2024 22:48 #1045277
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Volvo 145 bokt bij lage toeren b20 motor
En waren de sleuteldagen al genoemd? Dan kun je zelf sleutelen, met ondersteuning (raad maar ook wel wat daad) van ervarener sleutelaars. Of op zijn minst samen naar een concrete diagnose toewerken....
En 6 maal per jaar een leuk magazine...
Wat je slechte loop op benzine betreft: Je hebt een carburateur, neem ik aan? De naald daarin slijt harder als je veel op LPG rijdt. O pLPG is ie niet van belang, maar op benzine wel. Met een versleten naald is afstellen lastig en loot motor niet lekker (op benzine). Dus als de motor op LPG gewoon goed loopt, maar op benzine niet, vooral ook de carburateur nazien. Daar zit wellicht ook een temperatuurcompensatie op, misschien dat dat ook een rol speelt, gezien je verhaal.
En 6 maal per jaar een leuk magazine...
Wat je slechte loop op benzine betreft: Je hebt een carburateur, neem ik aan? De naald daarin slijt harder als je veel op LPG rijdt. O pLPG is ie niet van belang, maar op benzine wel. Met een versleten naald is afstellen lastig en loot motor niet lekker (op benzine). Dus als de motor op LPG gewoon goed loopt, maar op benzine niet, vooral ook de carburateur nazien. Daar zit wellicht ook een temperatuurcompensatie op, misschien dat dat ook een rol speelt, gezien je verhaal.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Romee Cooler
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 29
02-06-2024 21:50 #1045297
door Romee Cooler
Beantwoord door Romee Cooler in topic Volvo 145 bokt bij lage toeren b20 motor
Hoi allemaal,
Nogmaals dank voor alle tips. Even een kleine update.
We hebben de bougies bekeken en 3 zijn er zwart en 1 wit. Enig idee hoe dit zou kunnen?
We hebben de kleppen gesteld en die stonden eigenlijk allemaal te krap. Het stellen leek het probleem niet direct te verhelpen maar we hebben alleen even gestart en nog niet de tijd gehad om echt een stukje te rijden. Morgen kijken we naar de contactpuntjes en de verdeelkap en doen we er nieuwe bougies in. Ook komt iemand ons helpen om de ontsteking te checken/ goed te zetten.
Dan viel ons nog op dat er een scheurtje in de gasleiding zit die vanuit de cabine het blok in komt, kan dit ermee te maken hebben? En is dit ook zelf te vervangen? Ook heeft de V snaar rafelrandjes.
Oh en we zijn overtuigd hoor! We gaan lid worden
Groetjes!
Nogmaals dank voor alle tips. Even een kleine update.
We hebben de bougies bekeken en 3 zijn er zwart en 1 wit. Enig idee hoe dit zou kunnen?
We hebben de kleppen gesteld en die stonden eigenlijk allemaal te krap. Het stellen leek het probleem niet direct te verhelpen maar we hebben alleen even gestart en nog niet de tijd gehad om echt een stukje te rijden. Morgen kijken we naar de contactpuntjes en de verdeelkap en doen we er nieuwe bougies in. Ook komt iemand ons helpen om de ontsteking te checken/ goed te zetten.
Dan viel ons nog op dat er een scheurtje in de gasleiding zit die vanuit de cabine het blok in komt, kan dit ermee te maken hebben? En is dit ook zelf te vervangen? Ook heeft de V snaar rafelrandjes.
Oh en we zijn overtuigd hoor! We gaan lid worden
Groetjes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Romee Cooler
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 29
03-06-2024 19:10 #1045304
door Romee Cooler
Beantwoord door Romee Cooler in topic Volvo 145 bokt bij lage toeren b20 motor
Hoi!
Vandaag zijn we weer iets verder gekomen. We hebben in de verdeler gekeken naar de contactpuntjes en de condensator. Ook hebben we de rotor er even uit gehad en weer terug geplaatst, daarna hebben we gestart en liep hij mooi, maar hij viel ineens uit. Al snel kwamen we erachter dat de rotor stuk was gegaan (zie foto).
We bestellen een nieuwe maar moeten we ergens extra goed opletten bij de montage?
Groetjes
Vandaag zijn we weer iets verder gekomen. We hebben in de verdeler gekeken naar de contactpuntjes en de condensator. Ook hebben we de rotor er even uit gehad en weer terug geplaatst, daarna hebben we gestart en liep hij mooi, maar hij viel ineens uit. Al snel kwamen we erachter dat de rotor stuk was gegaan (zie foto).
We bestellen een nieuwe maar moeten we ergens extra goed opletten bij de montage?
Groetjes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stijn van der Linde
- Moderator
Minder
Meer
- Berichten: 535
03-06-2024 19:22 #1045305
door Stijn van der Linde
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Beantwoord door Stijn van der Linde in topic Volvo 145 bokt bij lage toeren b20 motor
De rotor kan er maar op een manier op. Als hij goed zit, moet je hem niet meer rond kunnen draaien met de hand. Ze kunnen wel een klein beetje bewegen. Op het viltje in het buisje onder de rotor (de rotor valt daar overheen), kan je een drupje olie doen (geen plas olie, maar ook niet te zuinig). Datzelfde geldt voor metalen bolletje aan de zijkant van de verdeler. Die kan je opendraaien zodat er een opening ontstaan waar je wat olie in kan laten druppen. Dat werkt in beide gevallen prima met de peilstok.
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1207
03-06-2024 23:01 - 03-06-2024 23:25 #1045307
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Volvo 145 bokt bij lage toeren b20 motor
Als de rotor zo kapot gaat dan heeft vermoedelijk de verdelerkap er scheef opgezeten.
Laatst bewerkt 03-06-2024 23:25 door Han Misdom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.