Volvo 145 bokt bij lage toeren b20 motor

• Stijn van der Linde
  • Moderator
  • Moderator
Meer
03-06-2024 23:08 #1045308 door Stijn van der Linde
Beantwoord door Stijn van der Linde in topic Volvo 145 bokt bij lage toeren b20 motor

Als de rotor zo kapot gaat dan heeft vermoedelijk de verdelerkap er scheef opgegeten.

In aanvulling op Han, mogelijk zit er een verkeerde verdelerkap op. De uitsparing in de verdelerkap kan vierkant zijn of halfrond. Bij een 123 ontsteking zit er weer een andere verdelerkap op. De verdeler hoeft niet per definitie bij het blok te passen. Met het nummer op de verdeler moet je de goede kap kunnen vinden.

Don't ask me how I know...... 

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Romee Cooler
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
05-06-2024 13:50 #1045318 door Romee Cooler
Beantwoord door Romee Cooler in topic Volvo 145 bokt bij lage toeren b20 motor
Wederom dank voor jullie antwoorden! Vandaag hebben we er een nieuwe rotor opgezet, beetje olie overal op gedaan en de verdeelkap er weer op gezet. Op de plaats liep hij heel mooi stationair maar toen we een proefrondje wilden gaan rijden sloeg hij weer af na 10 meter achteruit rijden. Wat bleek? De verdeelkap was eraf gesprongen en de rotor wederom verbogen. Wat kunnen we verkeerd doen bij het installeren van de kap/rotor? We snappen er niks meer van :|

Groetjes,
Ruud en Romee

• Stijn van der Linde
  • Moderator
  • Moderator
Meer
05-06-2024 13:52 - 05-06-2024 13:53 #1045319 door Stijn van der Linde
Beantwoord door Stijn van der Linde in topic Volvo 145 bokt bij lage toeren b20 motor
Zowel de kap als de rotor kunnen er op één manier op. De verdeler heeft een klein uitstekend stukje en de kap moet een inkeping hebben aan de binnenkant voor dat uitsteeksel. Hetzelfde geldt voor de rotor. Die kan er ook op één manier op. Als je de verdeelkap kan draaien (zonder de klipjes vast te zetten), dan is het een verkeerde verdeelkap. Dat moet haast wel het probleem zijn.

Er zijn verschillende soorten verdeelkappen.

Amazon '65
Laatst bewerkt 05-06-2024 13:53 door Stijn van der Linde.

• Stijn van der Linde
  • Moderator
  • Moderator
Meer
05-06-2024 13:54 #1045320 door Stijn van der Linde
Waar in Nederland zitten jullie ongeveer? Misschien woont er wel een lid om de hoek die kan meekijken.

Amazon '65

• Romee Cooler
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
05-06-2024 13:58 #1045321 door Romee Cooler
Wauw super fijn dat je zo snel antwoord :D
Oké! Dan checken we de inkepingen nog even. Het zou gek zijn als het de verkeerde verdeelkap is want daarmee heeft hij het wel een hele tijd gedaan maar we kijken het nummer op de verdeler nog even na!
We zitten in Den Bosch. Als er iemand mee zou kunnen kijken zou dat natuurlijk fantastisch zijn :)

• Stijn van der Linde
  • Moderator
  • Moderator
Meer
05-06-2024 14:00 #1045323 door Stijn van der Linde
Welk nummer staat overigens op de verdeler? Dan kan ik ook eens zoeken welk onderdeelnummer aan kap erop moet. Ik kon mijn kap bij de lokale automaterialen zaak krijgen. Dat scheelde behoorlijk in wachttijd.

Amazon '65

• Romee Cooler
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
05-06-2024 14:09 #1045325 door Romee Cooler
Waar kunnen we dat nummer vinden? We kunnen het niet ontdekken. Hieronder in ieder geval wat foto's van de verdeler en kap. We zagen dat er ook een kras in verdeelkap zit, misschien net gebeurd toen hij eraf sprong. 

• Stijn van der Linde
  • Moderator
  • Moderator
Meer
05-06-2024 14:13 - 05-06-2024 14:16 #1045326 door Stijn van der Linde
Op het huis van de verdeler moet een zwart plaatje zitten met Bosch en dan een lang nummer. Daarmee kan je de juiste verdeelkap vinden.
Op deze link zie je een plaatje van de verdeler (exploded view) met daarop een ovaal plaatje. Zelf pak ik mijn telefoon op video-stand en film ik rustig rondom de verdeler. Dan kan je de video op pauze zetten om het nummer over te nemen.
www.volvo-academy.com/docman-zoek/models...241530-243186-2/file

Bij deze oude auto's weet je nooit of de verdeler nog wel origineel is. Het B18 en B20 blok zijn ontzettend lang gebruikt dus terwijl het blok hetzelfde bleef, kreeg Bosch nieuwe verdelers met nieuwe nummers. Qua werking zijn ze allemaal hetzelfde, maar intern (en de verdelerkap) kan anders zijn.

Amazon '65
Laatst bewerkt 05-06-2024 14:16 door Stijn van der Linde.

• Romee Cooler
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
05-06-2024 14:20 #1045327 door Romee Cooler
Ah hebbes! 0231146026

• Stijn van der Linde
  • Moderator
  • Moderator
Meer
05-06-2024 14:31 #1045328 door Stijn van der Linde
Via deze link kan je de onderdelen voor deze verdeler vinden:
www.volvo-academy.com/docman-zoek/models...tsteking-240214/file

Hij staat bij de Amazon (daar ben ik meer in thuis). Deze verdeler is op de Amazon, PV544, Duett en 140-serie gebruikt.

De rotor is Volvo-nummer 240305
De verdelerkap is Volvo-nummer 870690
Bij een goede automaterialenwinkel moeten ze die ook kunnen vinden.

Op de foto bij Nordicar ( nordicarmarine.com/artikel/5371/verdeelk...vo-penta-870690.html ) zie je goed de inkeping waar ik op doel. Links onder op de foto zie je een half-ronde inkeping: die bedoel ik niet. Meer aan de binnenkant en iets verder naar links (eigenlijk op 9 uur op de foto) zie je een vierkante inkeping. Die moet precies op de uitstolping vallen op je verdeler. In jullie geval zie ik die uitstolping onderaan op jullie verdeler zitten (op de foto op 6 uur). Als die goed over elkaar heenvallen, kan je de verdelerkap als het goed is niet meer draaien en lijnen de clipjes mooi uit met daarvoor bestemde plek op de verdelerkap. 

Amazon '65

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD