- Berichten: 119
De 142
- Simon Nijenhuis
- Premium lid
Minder
Meer
02-10-2021 20:16 #195937
door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Even een update, Anders lijkt het als of het project stil staat.
Het motorblok is weer geplaatst. Natuurlijk eerst de motorruimte aangepakt, schoongemaakt, en daar waar nodig weer bijgewerkt.
De fan even ontroest en ook maar meteen van een mooi nieuw kleurtje voorzien. Tevens de rembekrachtiger onder handen genomen. Dat roestige stond niet netjes.
Het originele pompje van de ruitensproeier pompte niet meer. Men had daarom een los pompje gemonteerd. Ik heb het oude pompje even uitelkaar gehaald, alles schoongemaakt, en de lagertjes weer gesmeerd. Het motortje draaide weer, maar pompen ho maar.
De verbinding tussenmotortje en pompasje was te ruim geworden. Het meeneem busje vol siliconenkit geduwd en vervolgens weer op de asjes geplaatst.Na 24 uur getest, en het werkt weer zoals van ouds.
Zie de verschillen.
Langzaam maar gestaag gaan we verder.
Wordt vervolgd.
Het motorblok is weer geplaatst. Natuurlijk eerst de motorruimte aangepakt, schoongemaakt, en daar waar nodig weer bijgewerkt.
De fan even ontroest en ook maar meteen van een mooi nieuw kleurtje voorzien. Tevens de rembekrachtiger onder handen genomen. Dat roestige stond niet netjes.
Het originele pompje van de ruitensproeier pompte niet meer. Men had daarom een los pompje gemonteerd. Ik heb het oude pompje even uitelkaar gehaald, alles schoongemaakt, en de lagertjes weer gesmeerd. Het motortje draaide weer, maar pompen ho maar.
De verbinding tussenmotortje en pompasje was te ruim geworden. Het meeneem busje vol siliconenkit geduwd en vervolgens weer op de asjes geplaatst.Na 24 uur getest, en het werkt weer zoals van ouds.
Zie de verschillen.
Langzaam maar gestaag gaan we verder.
Wordt vervolgd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stijn van der Linde
- Moderator
Minder
Meer
- Berichten: 541
02-10-2021 22:27 - 02-10-2021 22:28 #195940
door Stijn van der Linde
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Beantwoord door Stijn van der Linde in topic De 142
Het is maar wat je langzaam noemt Simon! Het is een genot om je project te volgen. Ontmoet ik je ook op het jubileumfeest 10-10?
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Laatst bewerkt 02-10-2021 22:28 door Stijn van der Linde.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 119
02-10-2021 22:52 #195942
door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stijn van der Linde
- Moderator
Minder
Meer
- Berichten: 541
02-10-2021 23:00 #195943
door Stijn van der Linde
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Beantwoord door Stijn van der Linde in topic De 142
Prachtig! Tot dan!
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 119
18-10-2021 16:35 #196207
door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Zaterdag begonnen met de de achteras.
Eerst de Remmen maar eens gedemonteerd. Nippels van de remleidingen waren niet meer los te krijgen. Leidingen doorgeknipt, die maak ik wel weer nieuw.
Handremkabel zat vastgeroest, buitenkabel was erg beschadigd. Linker remklauw bleek van Gerling te zijn, rechter remklauw van ATE.
Pas na het gritstralen, bleek dat ze beide wel aardig door roest aangetast waren. Gelukkig 2 goede exemplaren (Gerlings) bij Wlllems Classics in Nieuw Beetsop de kop getikt. Zal ze nog wel even moeten schoonmaken en wellicht reviseren.
Aangezien de draagarmrubbers er slecht uitzagen (Binnenrubbers waren opgeschoven), de achteras maar gedemonteerd. Dit geeft meer ruimte met schoonmaken en ontroesten. Alles gedemonteerd. Nu schoonmaken, al de oude tectyl verwijderen en ontroesten.
Vandaag alle benodigde rubbers ,remdelen etc. besteld.
Zo zie je maar, pas als je de boel inspecteert weet je wat je hebt. Valt altijd weer tegen, en kost weer meer dan dat je hebt ingeschat.|
Houdt je overigens wel van de straat. en levert weer een technisch perfecte auto op.
Eerst de Remmen maar eens gedemonteerd. Nippels van de remleidingen waren niet meer los te krijgen. Leidingen doorgeknipt, die maak ik wel weer nieuw.
Handremkabel zat vastgeroest, buitenkabel was erg beschadigd. Linker remklauw bleek van Gerling te zijn, rechter remklauw van ATE.
Pas na het gritstralen, bleek dat ze beide wel aardig door roest aangetast waren. Gelukkig 2 goede exemplaren (Gerlings) bij Wlllems Classics in Nieuw Beetsop de kop getikt. Zal ze nog wel even moeten schoonmaken en wellicht reviseren.
Aangezien de draagarmrubbers er slecht uitzagen (Binnenrubbers waren opgeschoven), de achteras maar gedemonteerd. Dit geeft meer ruimte met schoonmaken en ontroesten. Alles gedemonteerd. Nu schoonmaken, al de oude tectyl verwijderen en ontroesten.
Vandaag alle benodigde rubbers ,remdelen etc. besteld.
Zo zie je maar, pas als je de boel inspecteert weet je wat je hebt. Valt altijd weer tegen, en kost weer meer dan dat je hebt ingeschat.|
Houdt je overigens wel van de straat. en levert weer een technisch perfecte auto op.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 119
23-10-2021 23:02 #196279
door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Gister en vandaag weer bezig geweest met het verwijderen van roest. Met name de achteras had de nodige aandacht nodig.
Voor deze zware roest heb je niets aan een staalborstel, daarom deze jongen er bij gepakt.
|
Het resultaat mag er zijn.
Het deksel gedemonteerd, en gestraald. Bleek er een gaatje of 3 te zitten. Met Brasing dicht gelast. Kan er weer tegen.
Voor deze zware roest heb je niets aan een staalborstel, daarom deze jongen er bij gepakt.
|
Het resultaat mag er zijn.
Het deksel gedemonteerd, en gestraald. Bleek er een gaatje of 3 te zitten. Met Brasing dicht gelast. Kan er weer tegen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 119
23-10-2021 23:09 #196280
door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Omdat er 2 verschillende remklauwen op de achteras zaten, heb ik 2 stuks via marktplaats aangeschaft. Bij demontage bleek, dat het in plaats van 38mm 36mm zuigers waren. Op zich niet zo’n probleem.
Echter de zuigers bleken zodanig aangetast dat dit wel een probleem opleverde.
Gelukkig had ik nog 2 voorste remklauwen van Até Ook 36 mm. De zuigers hiervan gebruikt.
Is weer een mooi setje zo!!
Echter de zuigers bleken zodanig aangetast dat dit wel een probleem opleverde.
Gelukkig had ik nog 2 voorste remklauwen van Até Ook 36 mm. De zuigers hiervan gebruikt.
Is weer een mooi setje zo!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24-10-2021 10:31 - 24-10-2021 10:31 #196284
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic De 142
Leuk om te zien dat je onderdelen van een ander merk gebruikt, was ik nog niet opgekomen ... zuigers van een goede kwaliteit gebruiken is het belangrijkste, helaas zie ik wel eens dat al na 3 jaar zuigers gaan roesten.
Dat is niet goed en zijn waarschijnlijk van waaiboomland (China), maar toont wel het belang van goede kwaliteit remolie en ieder jaar ff flushen aan.
Ik heb de keuze voor Girling gemaakt voor al mijn wagens en heb veel originele klauwen verzameld in de loop van de jaren, reviseer ze altijd zelf en eens kijken of er nog voorremklauwen van ATE bij zitten als de zuigers nog goed zijn ... weer wat geleerd en kan recycelen.
Over recycelen en stikstof/fijnstof belasting gesproken, door je 142 op te knappen voorkom je weer één wagen die moet worden gesloopt én die moet worden gemaakt.
Zou wel eens willen weten wat het netto resultaat is om een klassieker van 50 jaar oud op LPG te rijden i.p.v. een nieuwe auto aan te schaffen...
Dat is niet goed en zijn waarschijnlijk van waaiboomland (China), maar toont wel het belang van goede kwaliteit remolie en ieder jaar ff flushen aan.
Ik heb de keuze voor Girling gemaakt voor al mijn wagens en heb veel originele klauwen verzameld in de loop van de jaren, reviseer ze altijd zelf en eens kijken of er nog voorremklauwen van ATE bij zitten als de zuigers nog goed zijn ... weer wat geleerd en kan recycelen.
Over recycelen en stikstof/fijnstof belasting gesproken, door je 142 op te knappen voorkom je weer één wagen die moet worden gesloopt én die moet worden gemaakt.
Zou wel eens willen weten wat het netto resultaat is om een klassieker van 50 jaar oud op LPG te rijden i.p.v. een nieuwe auto aan te schaffen...
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 24-10-2021 10:31 door Ed van der Zee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 119
15-11-2021 17:18 #196581
door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
De restauratie gaat door, maar het weghalen van oude tectyllagen en roest kost tijd. En je wordt er smerig van.
Toch maar even de steun voor de panhardstang gedemonteerd. En natuurlijk ook gestraald.
Alle draagarmen en reactiearmen gestraald, Ook de overige losse onderdelen gestraald. En in de Owatrol Primer gezet.
In de draagarmen trof ik verschillende rubbers aan. De een origineel, de ander totaal verkeerd.
En in de reactiestangen waren de rubbers los in de bussen gaan zitten en opgeschoven.
Uiteindelijk alle oude bussen en rubbers vervangen.
Toch maar even de steun voor de panhardstang gedemonteerd. En natuurlijk ook gestraald.
Alle draagarmen en reactiearmen gestraald, Ook de overige losse onderdelen gestraald. En in de Owatrol Primer gezet.
In de draagarmen trof ik verschillende rubbers aan. De een origineel, de ander totaal verkeerd.
En in de reactiestangen waren de rubbers los in de bussen gaan zitten en opgeschoven.
Uiteindelijk alle oude bussen en rubbers vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 119
15-11-2021 17:21 #196582
door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.