- Berichten: 326
De 142
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
Minder
Meer
30-04-2021 09:27 #193819
door Mathieu van den Bosch
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic De 142
Goed bezig Simon, mooi te zien dat iemand weer de moeite neemt een 142 te redden.
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 119
15-05-2021 20:40 #194003
door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Even 2 weken uit de running geweest. Ook in Corona tijd kun je aardig de Griepe te pakken krijgen. Dit ondanks de griepprik.
Vandaag maar eens de voorwielophanging gedemonteerd. Met name de draagarmen waren erg roestig . Tectiel is leuk spul, maar roest kruipt er onder door. Helaas brak er een bevestigingsbout. Hij kwam fijn los, draaide ook gemakkelijk, maar liep opeens vast en brak meteen.
Vervolgens begin gemaakt met het schoonmaken van de draagarmen,. Ziet er na het stralen metreen een stuk beter uit.
Wel leuk detail. Fuseekogel voelde prima aan. En er zat nog een gaatje voor een smeernippel. Deze gelijk maar geplaatst.
Vandaag maar eens de voorwielophanging gedemonteerd. Met name de draagarmen waren erg roestig . Tectiel is leuk spul, maar roest kruipt er onder door. Helaas brak er een bevestigingsbout. Hij kwam fijn los, draaide ook gemakkelijk, maar liep opeens vast en brak meteen.
Vervolgens begin gemaakt met het schoonmaken van de draagarmen,. Ziet er na het stralen metreen een stuk beter uit.
Wel leuk detail. Fuseekogel voelde prima aan. En er zat nog een gaatje voor een smeernippel. Deze gelijk maar geplaatst.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16-05-2021 09:49 #194004
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic De 142
De draagarmen bij de 140 zijn anders dan bij de Amazon, je moet de bussen eruit zien te krijgen voordat de as loskomt.
Mogelijk eerst de afgebroken bout verwijderen, ik las er altijd een moer op en komt hij meestal al door de hitte los.
Mogelijk eerst de afgebroken bout verwijderen, ik las er altijd een moer op en komt hij meestal al door de hitte los.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 119
18-05-2021 22:40 #194061
door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 119
18-05-2021 22:48 #194062
door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Ook de bout verwijderd.
Aangezien de bout tijdens het losdraaien afbrak, terwijl hij al een stuk normaal had gedraaid verwachtte ik geen problemen.
In plaats van een moer oplassen, wat een prima oplossing is, en in plaats van heetstoken met een vlam, gebruik ik een inductieapparaat. Je legt de inductiespiraal om de bout, en door de magnetische inductie staat de bout binnen een minuut roodgloeiend..
Wat je door het kersrood maken van een bout bereikt, is dat je het zuurstof uit de roest (ijzeroxide) verbrand. Wat er overblijft is ijzerpoeder. Dus bij warm stoken altijd naar kersrood verwarmen.
Het loskomen van een bout of moer heeft niets met uitzetten en krimpen te maken. Puur verbranden van de zuurstof in de roest. Daardoor onstaat weer ruimte tussen moer en bout. Eeen beetje olie erbij en rustig losdraaien.
Het voordeel van een inductieapparaat is, dat je heel gericht warmte inbrengt. En geen restschade door de vlam krijgt.
Aangezien de bout tijdens het losdraaien afbrak, terwijl hij al een stuk normaal had gedraaid verwachtte ik geen problemen.
In plaats van een moer oplassen, wat een prima oplossing is, en in plaats van heetstoken met een vlam, gebruik ik een inductieapparaat. Je legt de inductiespiraal om de bout, en door de magnetische inductie staat de bout binnen een minuut roodgloeiend..
Wat je door het kersrood maken van een bout bereikt, is dat je het zuurstof uit de roest (ijzeroxide) verbrand. Wat er overblijft is ijzerpoeder. Dus bij warm stoken altijd naar kersrood verwarmen.
Het loskomen van een bout of moer heeft niets met uitzetten en krimpen te maken. Puur verbranden van de zuurstof in de roest. Daardoor onstaat weer ruimte tussen moer en bout. Eeen beetje olie erbij en rustig losdraaien.
Het voordeel van een inductieapparaat is, dat je heel gericht warmte inbrengt. En geen restschade door de vlam krijgt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Koen Sollie
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 102
19-05-2021 12:24 #194070
door Koen Sollie
Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964
Beantwoord door Koen Sollie in topic De 142
Hallo Simon,
Dank voor de info. Nooit geweten dat het zo simpel kon zijn. Ik leer elke dag op dit prima forum. Lijkt me inderdaad een veilige en handige methode. Voorwaarde is wel dat je met de spiraal om de bout heen kunt? Ik heb even gegoogeld, wel een redelijk prijzig apparaat.
Groet, Koen
Dank voor de info. Nooit geweten dat het zo simpel kon zijn. Ik leer elke dag op dit prima forum. Lijkt me inderdaad een veilige en handige methode. Voorwaarde is wel dat je met de spiraal om de bout heen kunt? Ik heb even gegoogeld, wel een redelijk prijzig apparaat.
Groet, Koen
Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 119
19-05-2021 12:34 #194071
door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Dag Koen,
Ja, het is een prijzig apparaat. Deze koste € 650,00. Maar mijn werkzaamheden doe ik op de Autohobbyclub op de Kazerne in 't Harde. Daar hebben we alles bij de hand. Onze vereniging heeft zo'n 170 leden, en voorziet zelf in alle apparatuur. Defensie faciliteert alleen in het gebouw.
Dit apparaat is vorig jaar aangeschaft. Er zitten meerdere spiralen bij. Ook een flexibele die je zelf ergens omheen kunt wikkelen. Werkt echt fantastisch.
Ja, het is een prijzig apparaat. Deze koste € 650,00. Maar mijn werkzaamheden doe ik op de Autohobbyclub op de Kazerne in 't Harde. Daar hebben we alles bij de hand. Onze vereniging heeft zo'n 170 leden, en voorziet zelf in alle apparatuur. Defensie faciliteert alleen in het gebouw.
Dit apparaat is vorig jaar aangeschaft. Er zitten meerdere spiralen bij. Ook een flexibele die je zelf ergens omheen kunt wikkelen. Werkt echt fantastisch.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 119
31-05-2021 23:04 - 01-06-2021 22:46 #194294
door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Nadere inspectie van de draagarmen en de vooras (Sub-frame) leverde op dat er ietwat meer roestschade was dan in eerste instantie was voorzien.
Aan een van de bovenste draagarmen was gelast, en aan de zijkant kwamen enkele gaatjes te voorschijn. (Kompleet doorgeroest).
In een van de onderste draagarmen bleek scheurvorming te zijn ontstaan langs de las van de bevestiging voor de reactiestang.
In het subframe viel een gat door roestschade aan de onderzijde
Dit soort zaken zie je alleen na het gritstralen van de draagarmen.
Gelukkig een andere complete en knijter harde vooras op de kop kunnen tikken voor weinig.
Aan een van de bovenste draagarmen was gelast, en aan de zijkant kwamen enkele gaatjes te voorschijn. (Kompleet doorgeroest).
In een van de onderste draagarmen bleek scheurvorming te zijn ontstaan langs de las van de bevestiging voor de reactiestang.
In het subframe viel een gat door roestschade aan de onderzijde
Dit soort zaken zie je alleen na het gritstralen van de draagarmen.
Gelukkig een andere complete en knijter harde vooras op de kop kunnen tikken voor weinig.
Laatst bewerkt 01-06-2021 22:46 door Simon Nijenhuis. Reden: taalfout.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 119
31-05-2021 23:10 #194295
door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
De andere vooras gedemonteerd. Om de shims weer op de goede plaats terug te plaatsen, gebruik ik 4 stuks enveloppen waar ik de shims in doe. Bij montage heb je dan weer de juiste shims op de juiste plaats.
Natuurlijk is het wel verstandihg om na de vervanging van de rubbers en na montage als alles weer op zijn plaats zit, de auto even uit te laten lijnen. Dan weet je zeker dat de wielen weer zo staan als het hoort.
Natuurlijk is het wel verstandihg om na de vervanging van de rubbers en na montage als alles weer op zijn plaats zit, de auto even uit te laten lijnen. Dan weet je zeker dat de wielen weer zo staan als het hoort.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 119
31-05-2021 23:14 - 01-06-2021 22:40 #194296
door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Vanavond de oude rubber bussen gedemonteerd. Ook de oude fuseekogels gedemonteerd.
Wel gemakkelijk als je een pers bij de hand hebt. Met wat passen en meten, gebruik van enkele doppen en steeksleutels, kwamen de oude bussen relatief gemakkelijk uit hun zettingen.
Om de onderste draagarm te ondersteunen bij het uitpersen van de fuseekogel, kwam de oude remschijf goed van pas!!
Wel gemakkelijk als je een pers bij de hand hebt. Met wat passen en meten, gebruik van enkele doppen en steeksleutels, kwamen de oude bussen relatief gemakkelijk uit hun zettingen.
Om de onderste draagarm te ondersteunen bij het uitpersen van de fuseekogel, kwam de oude remschijf goed van pas!!
Laatst bewerkt 01-06-2021 22:40 door Simon Nijenhuis.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.