- Berichten: 119
De 142
- Simon Nijenhuis
- Premium lid
Minder
Meer
28-03-2022 23:10 - 03-04-2022 22:09 #198318
door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Na het uitbouwen moet de klep eerst gedemonteerd worden. Een beschrijving hoe en wat had ik al eerder op internet gevonden. Maar het wijst zich zelf.
Kwestie van rustig de metalen en messing lipjes ombuigen.
Om het klepje met het afsluitrubbertje te bereiken, moet je het gesoldeerde dekseltje even los solderen. En aangezien de pijpjes door middel van hard-solderen zijn gesoldeerd, hoef je niet bang te zijn dat het hele zaakje uit elkaar valt.
Soldeertin heeft nu eenmaal een lager smeltpunt dan soldeermessing .
Vervolgens de hele boel in een bakje met Dasty ontkalkmiddel schoon gemaakt.
Voordat je de boel weer in elkaar zet, is het belangrijk dat je het koper eerst uitgloeit. Dit om te voorkomen dat de messing lipjes afbreken bij het terugbuigen.
Koper deformeerd als je het buigt. Messing ook. Door het buigen wordt het harder. Je kunt het weer zacht maken door het lekker heet te stoken. Hou wel rekening met de temperatuurgrens van het hard solderen. Ik heb het verwarmd totdat de soldeertin weer begon te vloeien. Vervolgens in koude olie in een keer afkoelen. Daarna is koper en ook messing zacht, en kun je het weer buigen.Vervolgens monteer je het nieuwe rubbertje op het klepje, en het nieuwe rubber membraampje.
Druk het regelklepje zover dat het vrij is van de zitting. Dat voorkomt het verbranden van het rubbertje als je het dekseltje weer op zijn plaats soldeert.
Om de messing lipjes weer goed op hen plaats te tikken met een doorslag, is het belangrijk dat je de zitting goed ondersteund. Met een openringsleutel die je in de bankschroef plaatst gaat dat prima.
Als alles weer gemonteerd is, moet je wel even controleren of de klep wel afsluit in de dichtstand. Zo niet, dan kun je dat met het regelschroefje achter op de klep afstellen.
Al met al een leuke klus voor de zaterdagmiddag. En het eind resultaat: ‘Slechts € 30,00 besteed, en de klep weer lekvrij!!!
Kwestie van rustig de metalen en messing lipjes ombuigen.
Om het klepje met het afsluitrubbertje te bereiken, moet je het gesoldeerde dekseltje even los solderen. En aangezien de pijpjes door middel van hard-solderen zijn gesoldeerd, hoef je niet bang te zijn dat het hele zaakje uit elkaar valt.
Soldeertin heeft nu eenmaal een lager smeltpunt dan soldeermessing .
Vervolgens de hele boel in een bakje met Dasty ontkalkmiddel schoon gemaakt.
Voordat je de boel weer in elkaar zet, is het belangrijk dat je het koper eerst uitgloeit. Dit om te voorkomen dat de messing lipjes afbreken bij het terugbuigen.
Koper deformeerd als je het buigt. Messing ook. Door het buigen wordt het harder. Je kunt het weer zacht maken door het lekker heet te stoken. Hou wel rekening met de temperatuurgrens van het hard solderen. Ik heb het verwarmd totdat de soldeertin weer begon te vloeien. Vervolgens in koude olie in een keer afkoelen. Daarna is koper en ook messing zacht, en kun je het weer buigen.Vervolgens monteer je het nieuwe rubbertje op het klepje, en het nieuwe rubber membraampje.
Druk het regelklepje zover dat het vrij is van de zitting. Dat voorkomt het verbranden van het rubbertje als je het dekseltje weer op zijn plaats soldeert.
Om de messing lipjes weer goed op hen plaats te tikken met een doorslag, is het belangrijk dat je de zitting goed ondersteund. Met een openringsleutel die je in de bankschroef plaatst gaat dat prima.
Als alles weer gemonteerd is, moet je wel even controleren of de klep wel afsluit in de dichtstand. Zo niet, dan kun je dat met het regelschroefje achter op de klep afstellen.
Al met al een leuke klus voor de zaterdagmiddag. En het eind resultaat: ‘Slechts € 30,00 besteed, en de klep weer lekvrij!!!
Laatst bewerkt 03-04-2022 22:09 door Simon Nijenhuis. Reden: taalfout.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 119
28-03-2022 23:15 - 28-03-2022 23:17 #198319
door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Laatst bewerkt 28-03-2022 23:17 door Simon Nijenhuis. Reden: Foto te veel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ben B20 Ben B20 (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 11
03-04-2022 21:51 #198411
door Ben B20 Ben B20 (GAST)
Beantwoord door Ben B20 Ben B20 (GAST) in topic De 142
Mooi gedaan! Bedankt voor de tips!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ben B20 Ben B20 (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 11
12-05-2022 20:57 #198911
door Ben B20 Ben B20 (GAST)
Beantwoord door Ben B20 Ben B20 (GAST) in topic De 142
"moet je het gesoldeerde dekseltje even los solderen"
Heb je dat met een gewone soldeerbout gedaan?
Heb je dat met een gewone soldeerbout gedaan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 119
12-05-2022 22:39 #198913
door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Hallo Ben,
Nee, met een penseelbrandertje. Je kunt ook zo'n aanstekermodel gebruiken. Werken op propaangas/aanstekergas.
Nee, met een penseelbrandertje. Je kunt ook zo'n aanstekermodel gebruiken. Werken op propaangas/aanstekergas.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stijn van der Linde
- Moderator
Minder
Meer
- Berichten: 541
13-05-2022 00:20 - 13-05-2022 00:22 #198914
door Stijn van der Linde
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Beantwoord door Stijn van der Linde in topic De 142
Hoi Simon,
Als je het niet erg vindt, maak ik een nieuw topic aan over de kachel kraan waarin ik jouw 'how to' anno 2022 kopieer/plak. Ik denk dat dit mooie en waardevolle info is die niet iedereen zal vinden in deze categorie!
Als je het niet erg vindt, maak ik een nieuw topic aan over de kachel kraan waarin ik jouw 'how to' anno 2022 kopieer/plak. Ik denk dat dit mooie en waardevolle info is die niet iedereen zal vinden in deze categorie!
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Laatst bewerkt 13-05-2022 00:22 door Stijn van der Linde.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 119
13-05-2022 08:52 - 13-05-2022 08:52 #198916
door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
Stijn,
Geen probleem. Daar is tenslotte ook dit forum voor. Delen van informatie!!
Wellicht maak ik nog even een atikeltje voor het Magazine!!
Geen probleem. Daar is tenslotte ook dit forum voor. Delen van informatie!!
Wellicht maak ik nog even een atikeltje voor het Magazine!!
Laatst bewerkt 13-05-2022 08:52 door Simon Nijenhuis. Reden: taalfout.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17-05-2022 07:37 #198977
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic De 142
en ik ga je foto's en tekst downloaden voor het VKM. Dank!
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 119
11-06-2022 22:34 #199334
door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 142
De afronding.
Al een hele tijd rustig op het forum. Maar het werk heeft niet stil gestaan.
Gewoon lekker door gegaan, en de afgelopen weken verder met de afronding bezig geweest.
Het vloertapijt.
Het vloertapijt was “poep bruin” van kleur. Ik vond het niks. Aan een ander vloerkleed was niet te komen. Daarom maar met een 4-tal tapijtverf spuitbussen in de weer, het is nu zeer donkerbruin/zwart. Een hele verbetering.De voorstoelen.
De originele voorstoelen waren kompleet aan gort. Iets fatsoenlik voor een “normale prijs”was niet te vinden. Maar een interieur van een C-70 wel. Na wat passen en meten de voorstoelen er netjes ingekregen. Welniet origineel, maar het zit zalig. Moet alleen wat aanpassingen aan de zijkant maken. De handrem zat ietwat in de plaats.
Gordelverklikker.
Bij de zekeringdoos, achter de middenconsole hing een gele draad los. Bij het inschakelen van de versnelling kwam hier spanning op te staan. Niet zo handig, maar waar hij voor was?
Na wat uitzoekwerk, bleek dat dit van het veiligheidsgordel waarschuwingssysteem was.
Op de schema’s kwam ik dit uiteindelijk tegen. Vervolgens een zoemer besteld, en via Henk Brouwer een lampje “fasten seatbelts” kunnen bemachtigen. Het systeem werk weer zoals het hoort. Als je de gordel niet om hebt en de versnelling inschakelt, brand de lamp, en klinkt de zoemer.
Brandstofmeter.
In het verre verleden, sloten wij de LPG tankvoeler zodanig aan dat de brandstofmeter op het dashboard de LPG-voorraad in de tank aangaf. Via marktplaats een kompleet setje met wisselrelais kunnen aanschaffen. Dit heb ik aangesloten, zodat op benzine, de brandstofmeter op het dashboard de benzine-voorraad aangeeft, en op LPG, de LPG-voorraad aangeeft. Voor het fijn-tunen heb ik wel een potmetertje parallel over het tankvoelertje aangesloten.
Het werkt prima.
Het enige wat mij daarna irriteerde is dat alle ledjes op de LPG-schakelaar nu vol bleven branden. Daar het originele draadje naar de schakelaar-ledjes aan massa te leggen, blijven de lampjes uit.
Ik had nog een leuk toerentellertje van VDO liggen. Dat ook maar ingebouwd. Wel zo leuk.
Ook een Philips radio met CD wisselaar ingebouwd. Tevens een paar leuke oude boxjes op de hoedenplank en een paar deurspeakers geplaatst. De elektrisch bedienbare antenne mocht ook niet ontbreken.
Op de allereerste foto was te zien dat de originele lak nogal wat te verduren had gehad. De afgelopen 3 dagen alles gepolijst en in de was gezet. Dat er oneffenheden aanwezig zijn, dat hoort bij de leeftijd. Een putje hier een plekje daar.
Als laatste het originele Volvo 142 embleem weer op de voorspatborden gemonteerd. Hier zat een "VOLVO" embleem geplakt. En dat horde niet!!
Maar het resultaat mag er zijn. Klaar voor het grote werk!!
Al met al een leuk project wat ik in een goede 12 maanden heb afgerond.
Al een hele tijd rustig op het forum. Maar het werk heeft niet stil gestaan.
Gewoon lekker door gegaan, en de afgelopen weken verder met de afronding bezig geweest.
Het vloertapijt.
Het vloertapijt was “poep bruin” van kleur. Ik vond het niks. Aan een ander vloerkleed was niet te komen. Daarom maar met een 4-tal tapijtverf spuitbussen in de weer, het is nu zeer donkerbruin/zwart. Een hele verbetering.De voorstoelen.
De originele voorstoelen waren kompleet aan gort. Iets fatsoenlik voor een “normale prijs”was niet te vinden. Maar een interieur van een C-70 wel. Na wat passen en meten de voorstoelen er netjes ingekregen. Welniet origineel, maar het zit zalig. Moet alleen wat aanpassingen aan de zijkant maken. De handrem zat ietwat in de plaats.
Gordelverklikker.
Bij de zekeringdoos, achter de middenconsole hing een gele draad los. Bij het inschakelen van de versnelling kwam hier spanning op te staan. Niet zo handig, maar waar hij voor was?
Na wat uitzoekwerk, bleek dat dit van het veiligheidsgordel waarschuwingssysteem was.
Op de schema’s kwam ik dit uiteindelijk tegen. Vervolgens een zoemer besteld, en via Henk Brouwer een lampje “fasten seatbelts” kunnen bemachtigen. Het systeem werk weer zoals het hoort. Als je de gordel niet om hebt en de versnelling inschakelt, brand de lamp, en klinkt de zoemer.
Brandstofmeter.
In het verre verleden, sloten wij de LPG tankvoeler zodanig aan dat de brandstofmeter op het dashboard de LPG-voorraad in de tank aangaf. Via marktplaats een kompleet setje met wisselrelais kunnen aanschaffen. Dit heb ik aangesloten, zodat op benzine, de brandstofmeter op het dashboard de benzine-voorraad aangeeft, en op LPG, de LPG-voorraad aangeeft. Voor het fijn-tunen heb ik wel een potmetertje parallel over het tankvoelertje aangesloten.
Het werkt prima.
Het enige wat mij daarna irriteerde is dat alle ledjes op de LPG-schakelaar nu vol bleven branden. Daar het originele draadje naar de schakelaar-ledjes aan massa te leggen, blijven de lampjes uit.
Ik had nog een leuk toerentellertje van VDO liggen. Dat ook maar ingebouwd. Wel zo leuk.
Ook een Philips radio met CD wisselaar ingebouwd. Tevens een paar leuke oude boxjes op de hoedenplank en een paar deurspeakers geplaatst. De elektrisch bedienbare antenne mocht ook niet ontbreken.
Op de allereerste foto was te zien dat de originele lak nogal wat te verduren had gehad. De afgelopen 3 dagen alles gepolijst en in de was gezet. Dat er oneffenheden aanwezig zijn, dat hoort bij de leeftijd. Een putje hier een plekje daar.
Als laatste het originele Volvo 142 embleem weer op de voorspatborden gemonteerd. Hier zat een "VOLVO" embleem geplakt. En dat horde niet!!
Maar het resultaat mag er zijn. Klaar voor het grote werk!!
Al met al een leuk project wat ik in een goede 12 maanden heb afgerond.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1950
12-06-2022 08:13 #199338
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic De 142
Mooi man! En nu maar lekker toeren en wellicht op vakantie ermee!
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.