- Berichten: 54
1800ES restauratie
- 14652-dummy
- Senior lid
Minder
Meer
23-09-2017 18:25 #171969
door 14652-dummy
Beantwoord door 14652-dummy in topic 1800ES restauratie
Het werk voor vandaag; achteras monteren en de voortrein eronder. Als er dan nog tijd is, rem en brandstof leidingen. Dat gaat beter dan thuis met de wielen op de grond. We zijn begonnen met de achteras, dit vanwege de balans op de brug. De auto staan met de lepels op de kriksteunen en er is niet veel nodig om de achterkant op te tillen.
De voorkant is hierna aan de beurt
De voorkant is hierna aan de beurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3476
24-09-2017 01:26 #171982
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 1800ES restauratie
Beste Frits, ziet er goed uit maar een vraagje de krukaspoelie heeft die een grotere diameter als de standaart poelie?
Is dit een dubbelle poelie een voor een aircon?
Waar haal je zo een peolie vandaan?
Ik wil mettertijd ook een aircon in mijn amazone laten bouwen i,p,v. de kachel dus zo een poelie zou goed van pas komen.
succes
Johan Geers
Is dit een dubbelle poelie een voor een aircon?
Waar haal je zo een peolie vandaan?
Ik wil mettertijd ook een aircon in mijn amazone laten bouwen i,p,v. de kachel dus zo een poelie zou goed van pas komen.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sander Noordervliet
- Junior lid
- Gaat niet bestaat niet
Minder
Meer
- Berichten: 39
26-09-2017 15:51 #172037
door Sander Noordervliet
Beantwoord door Sander Noordervliet in topic 1800ES restauratie
Fantastisch project Frits, respect voor de grondigheid! Ik ben zelf ook een ES aan het restaureren maar deze wordt lang niet zo strak als de jouwe! (maar wel goudkleurig )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 14652-dummy
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 54
26-09-2017 16:54 #172038
door 14652-dummy
Beantwoord door 14652-dummy in topic 1800ES restauratie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 14652-dummy
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 54
01-12-2017 14:34 - 01-12-2017 14:36 #173573
door 14652-dummy
Beantwoord door 14652-dummy in topic 1800ES restauratie
het hittewerend materiaal is een dikke jute met een mooie zwarte afwerking aan een kant, het komt in een bouwpakketje wat je zelf in elkaar moet stikken met ijzergaren. Je moet het een beetje op maat knippen hier en daar,
ik heb er wel een aantal stukken zelfklevend klittenband achterop genaaid zodat alles goed op zijn plaats blijft zitten.
[IMG_1687.JPG[/attachment]
voor de afwerking zitten er een aantal repen kunstleer bij.
De 2 rubber dopjes die in de bekleding zitten zijn zeker niet genoeg om alles mooi op zijn plek te houden ik heb er daarom een paar stukken zelfklevend klittenband achter genaaid
nu gaat de nieuwe kabelboom erin, die heb ik van de winter al uitgezocht en gelabeld. Ik hoop dat alle relais nog werken, ik heb ze in ieder geval even opgeknapt.
De auto staat nu op as-steunen.. anders kun je echt niet onder de auto liggen. ik kan nu de wielen eraf halen om de remmen te ontluchten, de laatste benzineleiding aan te sluiten, de handrem te monteren en zometeen de uitlaat die nog in bestelling is.
ik heb er wel een aantal stukken zelfklevend klittenband achterop genaaid zodat alles goed op zijn plaats blijft zitten.
[IMG_1687.JPG[/attachment]
voor de afwerking zitten er een aantal repen kunstleer bij.
De 2 rubber dopjes die in de bekleding zitten zijn zeker niet genoeg om alles mooi op zijn plek te houden ik heb er daarom een paar stukken zelfklevend klittenband achter genaaid
nu gaat de nieuwe kabelboom erin, die heb ik van de winter al uitgezocht en gelabeld. Ik hoop dat alle relais nog werken, ik heb ze in ieder geval even opgeknapt.
De auto staat nu op as-steunen.. anders kun je echt niet onder de auto liggen. ik kan nu de wielen eraf halen om de remmen te ontluchten, de laatste benzineleiding aan te sluiten, de handrem te monteren en zometeen de uitlaat die nog in bestelling is.
Laatst bewerkt 01-12-2017 14:36 door 14652-dummy.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 14652-dummy
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 54
01-12-2017 15:31 - 01-12-2017 15:48 #173575
door 14652-dummy
Beantwoord door 14652-dummy in topic 1800ES restauratie
Bij montage van de motor en bak was het al duidelijk dat de bak te laag zat, Het cardan kon niet door de tunnel en de versnellingspook kwam niet hoog genoeg in de tunnel te zitten.
nu de wagen op as-steunen staat kan ik de bak opkrikken en er de juiste bracket voor de trildemper op schroeven. cardan zit nu ook op zijn plek.
Om de electra af te kunnen maken moet het dashboard erin. Het demonteren was al niet simpel dus ik zit er wel een beetje tegenaan te hikken. nu ik een paar weken vakantie heb ga ik dit varkentje wassen.
Bij demontage heb ik niet over reparatie van het gescheurde dashboard nagedacht en heb ik de hele handel van het kale frame getrokken. Een nogal voorbarige actie waar ik achter kwam toen ik de prijs van nieuwe dashboard covers zag. Vorig jaar heb ik daarom een tweede hands dashboard gekocht. Een ongescheurd exemplaar maar zeker niet optimaal. er zit roest onder en het ziet er allemaal een beetje krom getrokken en uitgedroogd uit. Het plan is nu om het kale frame opnieuw te bekleden en ik wil de montage vergemakkelijken zodat ik het bovenste gedeelte van het dashboard later kan monteren als de onderkant al in de auto zit. zo kan ik de bedrading en instrumenten veel netter monteren en ik heb geen moeilijkheden met het installeren en waterdicht monteren van de voorruit.
de meeste schroeven om de onderkant en de bovenkant van het dashboard te monteren zijn prima bereikbaar behalve de twee boutjes op de uiteinden van het bovenste deel. ze zitten akelig in de hoek en zijn eigenlijk alleen bereikbaar bij een uitgemonteerd dashboard.
op de achterkant heb ik een bruggetje gelast waar een draadeind doorheen kan die oplijnt met een nieuw geboord gat in de bovenste helft van het dashboard.
Ik heb een moertje op een stukje metaal gelast en daar draait het draadeind in. het plaatje met het moertje heb ik op de rand van het bovenste dashboard vastgelast. nu het draadeind strak aangedraaid. het moertje trekt zich strak en het metaal vervomt en blijft in die positie zitten als de draadeind eruit gedraaid wordt. nu zit het moertje keurig uitgelijnd en kan ik de moer blind aandraaien met een pijpsleutel 10. Op het draadeind zitten twee moertjes om de twee helften goed tegen elkaar aan te drukken
nu de wagen op as-steunen staat kan ik de bak opkrikken en er de juiste bracket voor de trildemper op schroeven. cardan zit nu ook op zijn plek.
Om de electra af te kunnen maken moet het dashboard erin. Het demonteren was al niet simpel dus ik zit er wel een beetje tegenaan te hikken. nu ik een paar weken vakantie heb ga ik dit varkentje wassen.
Bij demontage heb ik niet over reparatie van het gescheurde dashboard nagedacht en heb ik de hele handel van het kale frame getrokken. Een nogal voorbarige actie waar ik achter kwam toen ik de prijs van nieuwe dashboard covers zag. Vorig jaar heb ik daarom een tweede hands dashboard gekocht. Een ongescheurd exemplaar maar zeker niet optimaal. er zit roest onder en het ziet er allemaal een beetje krom getrokken en uitgedroogd uit. Het plan is nu om het kale frame opnieuw te bekleden en ik wil de montage vergemakkelijken zodat ik het bovenste gedeelte van het dashboard later kan monteren als de onderkant al in de auto zit. zo kan ik de bedrading en instrumenten veel netter monteren en ik heb geen moeilijkheden met het installeren en waterdicht monteren van de voorruit.
de meeste schroeven om de onderkant en de bovenkant van het dashboard te monteren zijn prima bereikbaar behalve de twee boutjes op de uiteinden van het bovenste deel. ze zitten akelig in de hoek en zijn eigenlijk alleen bereikbaar bij een uitgemonteerd dashboard.
op de achterkant heb ik een bruggetje gelast waar een draadeind doorheen kan die oplijnt met een nieuw geboord gat in de bovenste helft van het dashboard.
Ik heb een moertje op een stukje metaal gelast en daar draait het draadeind in. het plaatje met het moertje heb ik op de rand van het bovenste dashboard vastgelast. nu het draadeind strak aangedraaid. het moertje trekt zich strak en het metaal vervomt en blijft in die positie zitten als de draadeind eruit gedraaid wordt. nu zit het moertje keurig uitgelijnd en kan ik de moer blind aandraaien met een pijpsleutel 10. Op het draadeind zitten twee moertjes om de twee helften goed tegen elkaar aan te drukken
Laatst bewerkt 01-12-2017 15:48 door 14652-dummy.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 14652-dummy
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 54
01-12-2017 15:58 #173576
door 14652-dummy
Beantwoord door 14652-dummy in topic 1800ES restauratie
Het onderste gedeelte van het dashboard moet zijn vorm weer krijgen. ik gebruik het andere dashboard voor de maten en ik maak een nieuw vormstuk van balsa hout. ik had nog wat restjes liggen van mijn vroegere modelbouw hobby dit bekleed ik met glasvezel en daarna met leer.
Proefpassen...
Wordt vervold...
Proefpassen...
Wordt vervold...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01-12-2017 16:32 - 01-12-2017 16:36 #173577
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 1800ES restauratie
Mooi project, je gaat ' all the Way' en je maakt goede afwegingen
Vroeg me twee dingen af
1. als je de voortrein en achteras hebt gemonteerd op de brug, zou je de bouten van de triangels en reactie stangen pas moeten aantrekken als de wagen op zijn wielen staat, dit om te voorkomen dat de rubbers onder spanning staan. Heb je hier aan gedacht ?.
2. Om alle nephouten dashboard delen zit een chromen strip, heb je die nog ?. vergeet ze niet er weer op te doen dat maakt het dash helemaal af.
Ik zie wel eens dat bij restauratie die nepdingen worden vervangen door fineer, kersen of mahoniehout, ids weer ff meer werk maar het resultaat is geweldig en geeft de ES ook een ' Personal touch'
3. De instrumenten/klokken kun je demonteren, op de ringen zit een bajonetsluiting, als je die voorzichtig demonteert kan je de glaasjes reinigen (die zijn vaak stoffig of vies van condens)
Dan nog een advies; Als je de strips, ringen, grille en chromen onderdelen gaat monteren op de carrosserie, adviseer ik je deze aan de binnenzijde en de randen in te kwasten met waxoil.
Dit is als beste uit de langjarige testen gekomen, voor roestpreventie.
Lekker vet en na montage alles afnemen met een doek en dan zit er nog in de naden en aan de binnenzijde een film van waxoil.
Kun je ookgebruiken voor de holle ruimtes en kokerbalken, bij verwarming wordt het vloeibaar en laat zich dus ook verspuiten.
Heb niet mee gekregen of je de holle ruimtes al behandeld hebt. Fluid Film is vergelijkbaar voor de holle ruimtes, maar heeft als nadeel dat het als de wagen in de zon staat gaat lopen dat vinden medepassagiers (echtgenote ??) niet prettig vanwege de vlekken op de kleding.
Tenslotte, lees graag het vervolg en hoop dat je dit project voor de zomer klaar hebt, succes
Vroeg me twee dingen af
1. als je de voortrein en achteras hebt gemonteerd op de brug, zou je de bouten van de triangels en reactie stangen pas moeten aantrekken als de wagen op zijn wielen staat, dit om te voorkomen dat de rubbers onder spanning staan. Heb je hier aan gedacht ?.
2. Om alle nephouten dashboard delen zit een chromen strip, heb je die nog ?. vergeet ze niet er weer op te doen dat maakt het dash helemaal af.
Ik zie wel eens dat bij restauratie die nepdingen worden vervangen door fineer, kersen of mahoniehout, ids weer ff meer werk maar het resultaat is geweldig en geeft de ES ook een ' Personal touch'
3. De instrumenten/klokken kun je demonteren, op de ringen zit een bajonetsluiting, als je die voorzichtig demonteert kan je de glaasjes reinigen (die zijn vaak stoffig of vies van condens)
Dan nog een advies; Als je de strips, ringen, grille en chromen onderdelen gaat monteren op de carrosserie, adviseer ik je deze aan de binnenzijde en de randen in te kwasten met waxoil.
Dit is als beste uit de langjarige testen gekomen, voor roestpreventie.
Lekker vet en na montage alles afnemen met een doek en dan zit er nog in de naden en aan de binnenzijde een film van waxoil.
Kun je ookgebruiken voor de holle ruimtes en kokerbalken, bij verwarming wordt het vloeibaar en laat zich dus ook verspuiten.
Heb niet mee gekregen of je de holle ruimtes al behandeld hebt. Fluid Film is vergelijkbaar voor de holle ruimtes, maar heeft als nadeel dat het als de wagen in de zon staat gaat lopen dat vinden medepassagiers (echtgenote ??) niet prettig vanwege de vlekken op de kleding.
Tenslotte, lees graag het vervolg en hoop dat je dit project voor de zomer klaar hebt, succes
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 01-12-2017 16:36 door Ed van der Zee. Reden: aanvulling
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 14652-dummy
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 54
01-12-2017 18:06 #173584
door 14652-dummy
Beantwoord door 14652-dummy in topic 1800ES restauratie
Hoi Ed, bedankt voor je reactie en tips. Ik ga het instrumentenpaneel wel een beetje anders doen als ik tenminste een goede plakfineer kan vinden. de smalle plastic randen om het nephout te omlijsten zijn gekrompen door de hitte. ik zal daar iets op moeten vinden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 14652-dummy
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 54
16-01-2018 20:00 #174574
door 14652-dummy
Beantwoord door 14652-dummy in topic 1800ES restauratie
Hierna heb ik het hout met glasvezel en polyester gelamineerd en geplamuurd en gladgeschuurd. Het stalen frame heb ik met een impact foam beplakt en in de goede vorm geschuurd met een roterende schuur schijf.
Ik was voor mijn werk in India,daar heb ik in een sloppenwijk voor een prikkie een mooie stierenhuid gekocht bij een leerlooierij.
Als je het leer met een sopje van zeep,alcohol en water natmaakt kun je het als een zeemlederen lap in de goede vorm spannen. Na een avondje drogen kun je het plakken zonder spanning op het leer,
Ik was voor mijn werk in India,daar heb ik in een sloppenwijk voor een prikkie een mooie stierenhuid gekocht bij een leerlooierij.
Als je het leer met een sopje van zeep,alcohol en water natmaakt kun je het als een zeemlederen lap in de goede vorm spannen. Na een avondje drogen kun je het plakken zonder spanning op het leer,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.