- Berichten: 46
Re: Volvo Amazon 1969 (Actief: Motor erin, remmen revisie)
- Thomas Lesger
- Senior lid
Het zou geloof ik wel iets goedkoper zijn om het zelf te doen, rond de € 2200,- maar dan heb je niet een jaar garantie...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dan komt het kostenplaatje toch snel boven de 3 mille...o :oops: ) om nog maar te zwijgen van de mogelijkheid dat je een stommiteit begaat tijdens het gedeeltelijk zelf afmonteren (zoals ik.. :oops: )..
Ik zou een tweedehands blok zoeken van iemand die te vertrouwen is of gaan voor een gereviseerd blok met garantie.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thomas Lesger
- Senior lid
- Berichten: 46
Ik neig naar de goedkoopste optie, de B21 (gereviseerd te koop). Dan pas maken. Kan alleen niks vinden, qua foto's, over de motorsteunen en de spruitstukken.
Nu maar de onderdelen die ik gister bij de Onderdelenshop heb gehaald aan het monteren. Onderdelen voor de voor- en achteras. Verder alles schoonmaken en opnieuw verven.
Groeten Thomas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thomas Lesger
- Senior lid
- Berichten: 46
"Tom Steverink" schreef:
Als eerder gezegd Thomas: Tinus Techniek heeft spullen om de B21 aan te passen....maar goedkoop is het niet (net als auto-onderhouden in het algemeen trouwens..) Succes ermee!
Wat moet ik aanpassen dan?
- Uitlaat (Past dat van een 740?)
- Inlaat (Past het van een 240?)
- Rem bekrachtiger (Moet dat verplaatst worden?)
- Motorsteunen (Zijn die te koop?)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thomas Lesger
- Senior lid
- Berichten: 46
Vandaag zijn ook de veren binnengekomen! Dus die gaan er ook gelijk onder als de as weer terug gaat!!!
Nu moet ik, om de oliekeering te vervangen, dus de centrale bout van de flens aan de voorkant van het diff loshalen. Dit zit erg vast...
Nu vraag ik me af hoe ik het los ga krijgen. Is het makkelijker als de as weer onder de auto zit?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
- Verbannen
- Berichten: 831
"Thomas Lesger" schreef:
Vandaag druk geweest met de achteras. Ik heb hem eronderuit liggen om schoon te maken en te verven. Daar naast wil ik in het differentieel de pakking en de oliekeering vervangen.
Vandaag zijn ook de veren binnengekomen! Dus die gaan er ook gelijk onder als de as weer terug gaat!!!
Nu moet ik, om de oliekeering te vervangen, dus de centrale bout van de flens aan de voorkant van het diff loshalen. Dit zit erg vast...
Nu vraag ik me af hoe ik het los ga krijgen. Is het makkelijker als de as weer onder de auto zit?
Ik heb hem los gekregen door de handrem aan te trekken en een slagmoersleutel (iig zo'n elektrische impact wrench) ivm met het terugplaatsen is het wel handig om het aantal slagen te tellen en even met tippex een streepje te zetten waar de moer uiteindelijk weer moet komen. Ik heb dit gedaan ondanks dat ik een momentsleutel gebruikte, wel leuk om te zien dat toen de impacter ermee stopte de markeringen mooi uitlijnden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
Als je hem schuin legt moet je de carterpan aanpassen en moet je een aangepast koppelingshuis hebben, tenzij je de bak mee overzet (M46-47) maar dan moet je de bak steun en de aandrijfas aanpassen. Als je de originele bak houd zou ik mij niet druk maken over de achteras verhouding, met een M46-47 ook niet maar dan klopt in ieder geval de teller niet meer."Tom Steverink" schreef:
en koppelingshuis want de B21 staat schuin, waarschijnlijk bak en aandrijfas. En dan is het de vraag of je achteras reductie klopt, maar daar moet je de specialisten voor hebben.
Als je hem rechtop zet past die zo op het originele koppelingshuis, wil je de bak (M46-47) mee overzetten heb je weer een aangepast huis nodig. Rechtop moet je de carterpan en oliepomp van een B20 er onder schroeven en iets verzinnen op het olie aanzuigbuisje. Motorsteunen zijn mogelijk wel te vinden maar welke je nodig hebt hangt er ook weer van af of die recht of schuin ligt. Ik zou die in ieder geval zelf maken, is niet zo moeilijk. Dan is het nog wat knutselen met spruitstukken, gasbediening, waterslangen, radiator, olie en temperatuur meter en nog wat andere kleine dingen. Al bij al komt er toch wel wat kijken bij zo'n ombouw, niet zo maar even om te wisselen maar voor de knutselaar een leuke uitdaging.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thomas Lesger
- Senior lid
- Berichten: 46
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.