- Berichten: 46
Re: Volvo Amazon 1969 (Actief: Motor erin, remmen revisie)
- Thomas Lesger
- Senior lid
Het heeft al te lang geduurd voor ik mij heb voorgesteld. Nu is het wachten ten einde.
Mijn naam is Thomas (27) en ben al vanaf 18 fan van Volvo. Ik heb eerst de jongere 460 en 440 gehad, maar ben overgegaan op wat mooiers.
Ik presenteer aan u mijn Åsa (1969). Ik heb mijn Amazon sinds december 2012 en heb zonder problemen gereden tot de dag dat ze niet meer verder kon. Helaas is de B20A overleden, cilinders 2 en 3 hebben geen compressie meer.
Ze geven mensen zelfs nieuwe harten dus waarom mijn Åsa niet. Ik heb eerder in mijn Greetje (440) een 2.0i ingebouwd en ik restaureer met een vriend van mij een Volkswagen Kever (1972), dus ben al redelijk ervaren chirurg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thomas Lesger
- Senior lid
- Berichten: 46
Ik kan aankomen een B21(gereviseerd) en wil die erin stoppen en aansluiten op mijn gas installatie. Het blok is inclusief waterpomp.
Verder staat dit op mijn lijstje:
- Koel ventilator -> Gebruikt Citroen BX
- Oliepomp -> Gebruikt van B20A
- Carter pan -> Gebruikt van B20A
- Dynamo -> Gebruikt (NOG TE BEPALEN)
- Inlaat spruitstuk -> Gebruikt (NOG TE BEPALEN)
- Uitlaat spruitstuk -> Gebruikt (NOG TE BEPALEN)
- Startmotor -> Gebruikt van B20A
- Versnellingsbak -> Gebruikt orginele
- Koppeling -> NOG GEEN IDEE
- Ontsteking -> Gebruikt ??VAN B20A??
- Carburateur -> Gebruikt van B20A
Alle tips, tricks, links en opmerkingen zijn welkom!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
- Berichten: 2064
Een B21 plaatsen is wat meer werk.
Succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thomas Lesger
- Senior lid
- Berichten: 46
"Rudi Dortangs" schreef:
Het kan zijn dat van je B20A alleen maar de koppakking tussen de 2e en 3e cylinder door is, dan door vervangen koppakking opgelost. Iets onwaarschijnlijker maar ook mogelijk: twee verbrande kleppen (eerste niet zo erg opgevallen, bij tweede teveel vermogensverlies), dan door vervangen kop opgelost.
Een B21 plaatsen is wat meer werk.
Succes, Rudi
Bedankt voor je bericht. De wijsheid die ik van de man van de ANWB kreeg was dat het probleem niet in de kop zat omdat je geen lucht hoorde ontsnappen (pssst geluid). Vandaar dat hij zei dat het in het onderblok zal zitten.
Klopt er iets van die theorie volgens jou?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
- Berichten: 2064
Als er een lek tussen 2 en 3 is gaat de lucht van de een naar de ander (de ene zuiger gaat omhoog en de andere omlaag), of je dat hoort weet ik niet.
Maar doe anders eens een lektest: bougies eruit en luchtdruk op cylinder 2 of 3 zetten als van die de kleppen dicht zijn (alle kleppen zijn dicht als je de tuimelas demonteerd of je de kleppen helemaal los zet) en opletten waar je de lucht heen hoort gaan (moet ergens heen anders zou je compressie hebben).
Als druk op bijvoorbeeld 2 en lucht uit 3 : verbinding lek (koppakking en/of kop zelf). Als druk op 2 of 3 en lucht uit spruitstuk: klep lek (waarschijnlijk uitlaatklep verbrand). Als lucht op 2 of 3 en lucht door carter(ventilatie): langs zuigers lek (maar echt geen compressie verwacht ik niet daarlangs als je geen gat in je zuiger hebt, er gaat trouwens altijd een beetje lucht langs de zuigers).
En als je het testen te onduidelijk vindt: de kop eraf halen (moet toch als kop het probleem) en kijken: doorgeslagen koppakking goed te zien en kop zelf goed nakijken, verbrande klep ook goed te zien en anders lektest met vloeistof.
Als de koppakking, kop en kleppen goed zijn zit het probleem in het onderblok.
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thomas Lesger
- Senior lid
- Berichten: 46
Dus ik zal dit trouw bij houden!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thomas Lesger
- Senior lid
- Berichten: 46
Ik zou graag verstelbare Honda Civic veren onder de auto zetten. IEMAND ERVARING MEE?
Daar naast wil ik graag 17 inch staal van een dodge caliber er op zetten. 17x6,5J ET 39, dat zou dan een ET moeten worden van rond de 25.
Zou dit passen? Welke band zou passen? Er zijn mensen die dit hebben (Ton de Lange?). Zijn er plaatjes of fora over? Ik kan het niet vinden, helaas.
Mijn dank is altijd groot voor Volvo fans!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Dirk de Vries
- Junior lid
- Berichten: 38
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thomas Lesger
- Senior lid
- Berichten: 46
"Dirk de Vries" schreef:
waar heb je iengelijk je knipperlichten gelaten?
Goede vraag! Zitten nu achter de grille (met onderdelen van Kever en Volvo 440, haha)
Maar originele liepen vol water en wil ik toch niet hebben, dus weg gehaald. Het idee is om ze in de koplampen te plaatsen. Een vriend van mij zei dat ze dat bij Volkswagens veel doen en lijkt me wel gaaf!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frank Rijst
- Nieuw lid
- Berichten: 1
Rendering Error in layout Message/Item: Kunena\Forum\Libraries\BBCode\KunenaBBCodeLibrary::renderEbayLayout(): Argument #1 ($ItemID) must be of type int, string given, called in /home/volvo03/domains/volvoklassiekervereniging.nl/public_html/libraries/kunena/src/BBCode/KunenaBBCode.php on line 304. Please enable debug mode for more information.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.