Koeling Volvo Amazon – Stap 2 : vervangen radiator en ventilator
- Johan Geers
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-08-2024 00:22 #1046341
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Koeling Volvo Amazon – Stap 2 : vervangen radiator en ventilator
Aliexpress heeft ze ook en waarschijnlijk een goede automatrialenzaak in Nederland ook
nl.aliexpress.com/item/1005005438841229....arch%7Cquery_from%3A
succes
Johan Geers
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-08-2024 07:29 #1046342
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Koeling Volvo Amazon – Stap 2 : vervangen radiator en ventilator
Aliexpress heeft ze ook en waarschijnlijk een goede automatrialenzaak in Nederland ook nl.aliexpress.com/item/1005005438841229....arch%7Cquery_from%3A
succes
Johan Geers
Hoe kan het voor dat geld zou je zeggen... Is de draad voor de sensor ook de goede? 1/8 NPT, als ik het goed lees?
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
23-08-2024 20:44 #1046352
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Koeling Volvo Amazon – Stap 2 : vervangen radiator en ventilator
Goede tip Johan! En voor die prijs....
Maar waar dient het imbusboutje dat er ook op zit voor?
- Johan Geers
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-08-2024 00:35 #1046356
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Koeling Volvo Amazon – Stap 2 : vervangen radiator en ventilator
Als je een sensor hebt waar geen schroefdraad op zit maar een flensje heeft met een rubberen afdichting.
succes
Johan Geers
Als je een sensor hebt waar geen schroefdraad op zit maar een flensje heeft met een rubberen afdichting.
succes
Johan Geers
- Marco Wuyts
- Premium lid
-
Minder
Meer
21-12-2024 20:53 #1047502
door Marco Wuyts
Een eenvoudige klusje waar je vrolijk van wordt haha.
Er zijn weer wat kleine onderdeeltjes in bestelling bij de webshop zodat we ons tijdens de wintermaanden niet hoeven te vervelen.
Beantwoord door Marco Wuyts in topic Koeling Volvo Amazon – Stap 2 : vervangen radiator en ventilator
Het is er eindelijk van gekomen. De benzineleiding is omgelegd met een kabelklem. Ze raakt nergens meer het motorblok en het hoogste punt is de carburator.Al doende leert men, ik mis wel de steun voor de benziene leiding bij het thermostaathuis moet je wel aanbrengen anders heb je kans op vaporlock als je ooit een keer noodgedwongen op octaan 95 moet rijden.
Ik kan zo gauw geen voorbeeld vinden van de steun..
m.vr.gr.
Johan Geers
Een eenvoudige klusje waar je vrolijk van wordt haha.
Er zijn weer wat kleine onderdeeltjes in bestelling bij de webshop zodat we ons tijdens de wintermaanden niet hoeven te vervelen.
- Fred Kok
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-12-2024 00:32 #1047504
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic Koeling Volvo Amazon – Stap 2 : vervangen radiator en ventilator
Beste Marco,
De bevestiging is wel aardig opgelost, maar ben je niet bang dat de slang en dus de benzine te warm wordt? En kans op "vapor lock" ontstaat?
mvg Fred
De bevestiging is wel aardig opgelost, maar ben je niet bang dat de slang en dus de benzine te warm wordt? En kans op "vapor lock" ontstaat?
mvg Fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
- Johan Geers
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-12-2024 01:34 #1047505
door Johan Geers
De bevestiging is zo slecht nog niet de slang licht in rubber.
Als er nu vaporlock onstaat moet je het in de benzienepomp zoeken dat is een vaste verbinding naar de motor.
Als je het heel goed wil doen om op Euro95 te rijden dan moet je het volgende doen:
Electriesche pomp achter bij de tank plaatsen.
Een retourleiding leggen die met een Ystuk van af de carburator terug naar de tank gaat, Ystuk zodicht mogelijk bij de carburator met een tuit omhoog waar de retourleiding op zit. langs dit kanaal verdwijnt de vaporlock.
In de retourleiding een restictie maken een stukje koperleiding die je zover afknijpt tot dat de beziendruk ongeveer 2 PSI is de duk van de benziene mag van 1.1 tot 3.5 psi zijn..Dit bij de aansluiting aan de carburator
De benzienleiding uit het motor compartiement houden leg een koperleiding onder het radiatorbalkje naar het motor compartiement.
Eventueel een benziene koeler achter de gril plaatsen.
En misschien moet je ook een dikker isolatieblok plaatsen tussen spruitstuk en carburator..
Je hitteschild tussen carburatoren spruitsuk groter maken.
Ik heb alles moeten doen maar ik rijdt met een B20E met twee carburators en een aircon en dat veroorzaakt nogal wat warmte.
Maar als je geen aircon hebt en geen opgevoerd blok dan ben je met een electriesche benzienepomp en goed gelegde benzienleiding met retourleiding al een heel eind.
Ik kan hier (Filippijnen) daar waar ik woon geen Euro98 krijgen dus ik rijdt op Euro95 en dat gaat tot nu toe goed.
succes
Johan Geers. .
Als er nu vaporlock onstaat moet je het in de benzienepomp zoeken dat is een vaste verbinding naar de motor.
Als je het heel goed wil doen om op Euro95 te rijden dan moet je het volgende doen:
Electriesche pomp achter bij de tank plaatsen.
Een retourleiding leggen die met een Ystuk van af de carburator terug naar de tank gaat, Ystuk zodicht mogelijk bij de carburator met een tuit omhoog waar de retourleiding op zit. langs dit kanaal verdwijnt de vaporlock.
In de retourleiding een restictie maken een stukje koperleiding die je zover afknijpt tot dat de beziendruk ongeveer 2 PSI is de duk van de benziene mag van 1.1 tot 3.5 psi zijn..Dit bij de aansluiting aan de carburator
De benzienleiding uit het motor compartiement houden leg een koperleiding onder het radiatorbalkje naar het motor compartiement.
Eventueel een benziene koeler achter de gril plaatsen.
En misschien moet je ook een dikker isolatieblok plaatsen tussen spruitstuk en carburator..
Je hitteschild tussen carburatoren spruitsuk groter maken.
Ik heb alles moeten doen maar ik rijdt met een B20E met twee carburators en een aircon en dat veroorzaakt nogal wat warmte.
Maar als je geen aircon hebt en geen opgevoerd blok dan ben je met een electriesche benzienepomp en goed gelegde benzienleiding met retourleiding al een heel eind.
Ik kan hier (Filippijnen) daar waar ik woon geen Euro98 krijgen dus ik rijdt op Euro95 en dat gaat tot nu toe goed.
succes
Johan Geers. .
- Marco Wuyts
- Premium lid
-
Minder
Meer
22-12-2024 14:56 #1047507
door Marco Wuyts
Beantwoord door Marco Wuyts in topic Koeling Volvo Amazon – Stap 2 : vervangen radiator en ventilator
Daarnet heb ik een proefrit gedaan en de motor goed warm laten worden.
De leiding werd niet warm dus dat is ok. Op zich is er altijd een ruimte tussen de slang en het blok al is dat op sommige plaatsen amper een cm.
Omdat de koelfan heel dicht zit, blaast er een hoop lucht door en dat helpt.
Het zou echter m.i. wel helpen moest het recht stuk van die kabelklem één of twee cm ofzo langer zijn. Zo kan je nog iets meer afstand houden voor de temperatuur en kan je de de slang tijdens het laatste traject iets minder horizontaal krijgen maar meer stijgend dan dat het nu het geval is.
Ik kan altijd 98 tanken dus een oplossing voor 95 heb ik eigenlijk niet nodig; dat is mooi meegenomen.
Deze oplossing is in ieder geval beter dan de vorige waar de leiding een paar cm gewoon op de bovenkant van het hete blok lag ; een beetje zoals een chipolata op een BBQ
De leiding werd niet warm dus dat is ok. Op zich is er altijd een ruimte tussen de slang en het blok al is dat op sommige plaatsen amper een cm.
Omdat de koelfan heel dicht zit, blaast er een hoop lucht door en dat helpt.
Het zou echter m.i. wel helpen moest het recht stuk van die kabelklem één of twee cm ofzo langer zijn. Zo kan je nog iets meer afstand houden voor de temperatuur en kan je de de slang tijdens het laatste traject iets minder horizontaal krijgen maar meer stijgend dan dat het nu het geval is.
Ik kan altijd 98 tanken dus een oplossing voor 95 heb ik eigenlijk niet nodig; dat is mooi meegenomen.
Deze oplossing is in ieder geval beter dan de vorige waar de leiding een paar cm gewoon op de bovenkant van het hete blok lag ; een beetje zoals een chipolata op een BBQ

- Johan Geers
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-12-2024 00:11 #1047517
door Johan Geers
Ik kan altijd 98 tanken ik ben benieuwd hoelang dat nog gaat duren hier is een pomp met 98 zover ik weet en die is 45km vanwaar ik woon is voor mij twee uur rijden.
LPG idem.
Een tankstation hier is al gestopt met 95.
Hoeveel moderne auto's hebben nog 98 nodig?
98 uitstervende benzienesoort.
m.vr.gr.
Johan Geers
LPG idem.
Een tankstation hier is al gestopt met 95.
Hoeveel moderne auto's hebben nog 98 nodig?
98 uitstervende benzienesoort.
m.vr.gr.
Johan Geers
- Fred Kok
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-12-2024 22:08 #1047557
door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Koeling Volvo Amazon – Stap 2 : vervangen radiator en ventilator
Beste Marco, Johan,
Bij mijn onderhavige revisie en opbouw van een B18B, vond ik noge een origineel beugeltje (helaas het part nr niet kunnen vinden)
Kijk, zo heeft de benzine slang nergens last van:
Succes!
Mvg Fred
Bij mijn onderhavige revisie en opbouw van een B18B, vond ik noge een origineel beugeltje (helaas het part nr niet kunnen vinden)
Kijk, zo heeft de benzine slang nergens last van:
Succes!
Mvg Fred