Koeling Volvo Amazon – Stap 2 : vervangen radiator en ventilator

• Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
09-08-2024 09:35 #1046140 door Albert de Leest
Hoi Marco, wat een prachtig verhaal heb je geschreven over het vervangen van de radiator. Ik kan me er geheel in vinden, en voor degene die twijfelen om het zelf te doen een steuntje in de rug. Een volgende stap voor jouw is misschien het plaatsen van een elektrische fan uit een Volvo 440. Voor een paar tientjes te koop op de sloop. Het koelt gigantisch snel, en je hebt geen fan op de waterpomp meer nodig. Voordeel de waterpomp wordt minder belast, en je krijgt enkele PK's cadeau. Groeten Albert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-08-2024 09:40 #1046141 door Hansw
Hoi Albert, waarom specifiek uit een 440? Zet je hem voor de radiateur? En hoe schakel t hij in, waar zit de zender? 

Zit er ook over te denken namelijk..

Hans

• Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
09-08-2024 10:11 #1046142 door Albert de Leest
Hoi Hans, ik zou het meteen doen. De 440 fan pst precies ( alhoewel je een deel van het plastic huis moet verwijderen, heb ik aan de carrosserie niks gewijzigd enkel het boren van een paar bevestigings gaatjes. Ik had toevallig nog een nieuwe Kenlow fan liggen ( verkeerd besteld voor de P1800ES ) en daar de regelaar en voeler van gebruikt. Anders had ik een voeler in de radiateur  moeten solderen. De fan slaat nou automatisch aan op een vooraf ingestelde temperatuur, maar kan ook handmatig geactiveerd worden wanneer men maar wil met een schakelaar op het dashboard.  Groeten Albert

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-08-2024 10:22 #1046143 door Hansw
Bedankt voor de snelle reactie Albert! Ziet er goed uit. 

Ik ga eens kijken of ik er eentje vinden kan , 

Groeten, Hans

• Marco Wuyts
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
20-08-2024 20:35 - 20-08-2024 20:35 #1046299 door Marco Wuyts

Al doende leert men, ik mis wel de steun voor de benziene leiding bij het thermostaathuis moet je wel aanbrengen anders heb je kans op vaporlock als je ooit een keer noodgedwongen op octaan 95 moet rijden.
Ik kan zo gauw geen voorbeeld vinden van de steun..

m.vr.gr.

Johan Geers

Op de foto van Albert zie ik zo'n klem staan voor de benzineleiding.  Deze is blijkbaar nergens te verkrijgen dus kreeg ik de dankbare tip om deze zelf te maken.
Heeft er nog iemand een duidelijkere foto van een ander hoek zodat ik iets beter kan zien hoe het er uit ziet ?  
De rubber in de klem kan ik wel begrijpen ivm de slijtage ; mogelijk is er nog een andere toepassing waar je dit kan vinden.

Ideetjes iemand ?  Alvast bedankt !

Laatst bewerkt 20-08-2024 20:35 door Marco Wuyts.

• Rudolf Kleyn
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-08-2024 21:32 #1046301 door Rudolf Kleyn
Zoek op leidingklem in de VKO webshop en je vind ze in verschillende maten; bijvoorbeeld:

www.volvokv.nl/producten/product/8890-le...o/category_pathway-2

• BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
20-08-2024 21:50 #1046304 door BartJu
Dat lijk een standaard leidingklemmetje te zijn. Enige dat ie hoeft te doen is de leiding op zijn plek houden.
OP de eerdere foto zie je dat de leiding over het (hete) blok loopt. Dan krijg je bij motor uit dus de dampbel op het hoogste punt, en dat geeft probleem zeker als het en warmste en hoogste punt is.
Met de leiding net voor blok (en koelleiding) langs is het al minder warm. Simpel, ja. Effectief weet ik niet direct.

Nog ee vraag: zie ik dat de temp-sensor gewoon in de leiding is bijgeklemd? Geeft dat geen problemen op de (ringvormige) afdichting?

• Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-08-2024 00:47 #1046307 door Johan Geers
Volgens mij kun je beter  shopee.ph/Aluminum-Water-Temperature-Gau...45-958e-1ba3b944f83b zoiets gebruiken voor je sensor in te moteren.
Of in de top van je radiator.
Heeft de temeperatuurswitch niet te veel hysterese (verschil tussen aangaan en uitgaan van de fan)
Staan die switchen wel bekand om.

m.vr.gr.

Johan Geers .

• BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
22-08-2024 20:41 #1046337 door BartJu
@Johan, ter info: je goed bedoelde link is niet goed te openen. Inloggen vereist, en een account is minder zinvol voor degenen die niet in (op?) de Filipijnen wonen.

• Marco Wuyts
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
22-08-2024 22:35 #1046338 door Marco Wuyts
Bedankt heren voor de tip !

Die kabelklemmen zullen inderdaad hun ding wel kunnen doen.  Ik merk op dat de benzineleiding eigenlijk te kort is en niet kan worden verlegd.
Het lijkt me het best om een nieuwe leiding te kopen, dat kost eigenlijk niet zo veel en het probleem is opgelost !

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD