- Berichten: 1725
Aluminium Radiator
- Arno Pfennings
- Platinum lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
- Berichten: 1725
www.amazon.com/gp/product/B000C5 ... UTF8&psc=1
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
- Berichten: 504
In 1971 dachten ze er bij Volvo dit van :
Temperatuurverschillen begin openen - volledig open zijn dus groter dan ik veronderstelde, en bovendien is opmerkelijk :
- die van 77C heeft een verschil van 12C
- die van 82C en 92C hebben een verschil van 8C
- die van 77C en 82C zijn bij nagenoeg dezelfde temperatuur volledig open (89 resp 90C)
Conclusies zouden dus kunnen zijn :
a) in NL klimaat is 82C altijd goed, maar met een getunede motor is het wellicht wenselijk is om 'm iets eerder open te laten gaan - dan neem je 77C,
b) zowel jouw 77C als 82C thermostaten zijn niet goed meer, want zijn pas volledig open bij 98 C !
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
- Berichten: 1725
Het gaat met de maximale flow verkeerd en is het dus wachten op de high flow versie (die open meer in de buurt gaat komen van het rijden zonder thermostaat).
Groet
Arno
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
- Berichten: 504
Die Volvo tabel is voor standaard configuraties; ik meen mij vaag te herinneren dat jouw blok 'licht' aangepast is :mrgreen: , en dan kan je bijzondere effecten verwachten
Testen, meten = weten, dus ben benieuwd naar de resultaten ....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Past niet op een B20 volgens de applicatietabel..."Arno Pfennings" schreef:
Deze komt eraan om eens te proberen, lagere temperatuur (72C) en 50% grotere flow
www.amazon.com/gp/product/B000C5 ... UTF8&psc=1
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
- Berichten: 1725
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
- Berichten: 504
Blijft een interessant probleem; in dit kader zou het misschien interessant zijn om aan meneer Axelsson te vragen wat zij gedaan hebben om hun B20TC van voldoende koeling te voorzien ...
(natuurlijk is dit niet te vergelijken - het gaat immers om een compleet ander kopontwerp, ongetwijfeld met aangepaste koelkanalen. Maar wat mij wel opviel op de foto van de B20TC www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t...82d05cdb3416b44480cd is dat Axelsson cs volstaan met ..... een eenvoudige standaard 4-blads mechanische fan, bij een vermogen van 'slechts' 235 pk ..... Niet zichtbaar op de foto is of ze daarnaast nog andere koelvoorzieningen toepassen. Misschien oliekoeler, electrische waterpomp, electrische hulpventilator ?)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Gunnar Axelsson Engine Design, Birkavagen 26, SE-15241 Sodertalje, SWEDEN
Phone: ............................................+46(0)8 55015194
Fax:............................................... +46(0)8 55015194
E-mail:............................................ gax@telia.com
Web................................................. www.gax.se
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- jo jo (GAST)
- Elite lid
- Berichten: 317
Een thermostaat van 82 zou t gewoon moeten kunnen koelen (en ja ok een nieuwe thermostaat kan kapot zijn)
Hoeveel toeren loop de motor bij je "highflow temperatuur probleem" ? Als je significant hogere toeren draait met jou aanpassingen dan bij een standaardblok zou de waterpomp misschien wel eens te veel toeren draaien om nog op een normale manier het water te verplaatsen in plaats van het te vermalen cavitatie...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.