- Berichten: 931
Aluminium Radiator
- Teun van Popta
- Platinum lid
Dan hoor je ook de nadelen van een dure aluminium radiateur. Staan overigens wel op eBay voor circa €300,00 uit China.
Een goed ontkalkte B18/20 koelt perfect met een tropenradiateur. Ook de snelle boys.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 746
"Arno Pfennings" schreef:
Joost,
Heb je een tempteer die de juiste waarde aan geeft...indien ja...welke temp was het max?
Even uit mijn hoofd, de fan slaat aan bij 85gr en uit 80gr (in te stellen in de ECU)
De temp word gemeten in de uitgaande slang van de kop aan de achterkant.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3477
Wat je wilt weten lijkt mij de temp van het water na de termosstaat, is dit 80 a 85 gr dan lijkt mij dat er niets mis is met de koeling.
Is de onderste slang (aanzuig) koud?
Wat er wel mis kan zijn dat er iets in de cilinderkop niet goed is, dat te weinig circulatie door de cilinderkop is en je daardoor een hogere temp aanduiding krijgt.
Volgens mij zit er in de cilinder kop een verdeelpijp, zit dat nog wel goed.
Vervuiling ik er van uit dat je daar al op gecontroleerd heb.
Wat ook nog kan zijn is een fout in de cilinderkoppakking, de gestenste gaten dichten te veel de koelkanalen af waardoor je minder circulatie doorje cilinderkop krijgt effect is de temp na de termosstaat wel goed maar aan het meetpunt te warm.
Dus ik zou eerst de temp van het water na de termosstaat eens meten is dit goed dan is er iets met de verdeelpijp niet goed of de koppakking.
Succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
- Berichten: 1725
De temp sensor zit aan het ene eind van de cilinderkop de termosstaat aan het andere eind.
Wat je wilt weten lijkt mij de temp van het water na de termosstaat, is dit 80 a 85 gr dan lijkt mij dat er niets mis is met de koeling.
Is inderdaad nog goed
Is de onderste slang (aanzuig) koud?
Die is wel kouder maar dat hoort toch ook zo te zijn? Wat is het ideale temperatuurverschil tussen boven en onderkant van de radiator?
Volgens mij zit er in de cilinder kop een verdeelpijp, zit dat nog wel goed.
Vervuiling ik er van uit dat je daar al op gecontroleerd heb.
Verdeelpijp IN de kop??? :roll: : Lost here...
Vervuiling is er overigens niet
Wat ook nog kan zijn is een fout in de cilinderkoppakking, de gestenste gaten dichten te veel de koelkanalen af waardoor je minder circulatie doorje cilinderkop krijgt effect is de temp na de termosstaat wel goed maar aan het meetpunt te warm.
Dus ik zou eerst de temp van het water na de termosstaat eens meten is dit goed dan is er iets met de verdeelpijp niet goed of de koppakking.
Goed dat je het noemt. De voorste 2 gaten in de pakking zijn idd deels afgedekt door de metalen pakking (waar het overigens niet makkelijk is om even die gaten aan te passen.
Ik ga nog eens meten
Groet
Arno
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
- Berichten: 504
Er zit inderdaad een waterdistributiepijp in de kop : kijk even in het onderdelenboek onder --> motor --> cylinderkop, onderdeelnummer #418466 (plaatje in de club OnderdelenShop bij dit onderdeel is overigens verkeerd ....).
Uit je andere draadjes meen ik te begrijpen dat je nu de volgende samenstelling hebt :
- standaard mechanische fan, 4-blads
- electrische fan, vòòr de radiateur
- standaard radiateur
- oliekoeler
en dat je eerder al een tropenradiateur uitgeprobeerd hebt, maar die na stomme pech weer hebt moeten verwisselen voor de oude.
Als dit nog steeds de huidige set-up is en de temperatuur lijkt nog steeds te hoog, gaat een dure alu radiateur of 5- danwel 6-blads fan daar niets aan veranderen ......
Je hebt (ruim) voldoende koelingscapaciteit.
Eén mogelijkheid (lijkt flauw, is het niet - is mij overkomen met m'n allereerste auto) is dat de electrische fan die voor de radiateur zit, verkeerd aangesloten is (suction, i.p.v. blowing) : dan vormt zich a.h.w. een luchtkussen voor de radiateur en koelt die niet meer. Is gemakkelijk te controleren.
(Er zijn fans die alleen kunnen blazen of zuigen, er zijn er ook die aanpasbaar zijn door de schoepen om te draaien en weer andere ..... kunnen zowel blazen als zuigen, door simpelweg de + en de - om te wisselen. Bij die laatsten is het gemakkelijk om ze verkeerd aan te sluiten, heb ik dus helaas zelf moeten ondervinden).
Zo niet dan is het gegarandeerd een circulatieprobleem en moet je het zoeken in de dingen die Johan al aangegeven heeft.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
Wat ook nog kan zijn is een fout in de cilinderkoppakking, de gestenste gaten dichten te veel de koelkanalen af waardoor je minder circulatie doorje cilinderkop krijgt effect is de temp na de termosstaat wel goed maar aan het meetpunt te warm.
Dus ik zou eerst de temp van het water na de termosstaat eens meten is dit goed dan is er iets met de verdeelpijp niet goed of de koppakking.
Goed dat je het noemt. De voorste 2 gaten in de pakking zijn idd deels afgedekt door de metalen pakking (waar het overigens niet makkelijk is om even die gaten aan te passen.
Voor zover ik weet is die gedeeltelijke afdekking van de gaten door de pakking er altijd, bij alle pakkingen, koppen en blokken, en is het om een bepaalde reden zo gedaan. Het aanpassen van de pakking is dus geen goed idee, ook al omdat de pakking hierdoor verzwakt en kan gaan lekken.
Het los zitten van de verdeelbuis in de kop ben ik ook zelf al tegengekomen en zou ik dus eerst nakijken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
- Berichten: 1725
Rendering Error in layout Message/Item: Kunena\Forum\Libraries\BBCode\KunenaBBCodeLibrary::renderEbayLayout(): Argument #1 ($ItemID) must be of type int, string given, called in /var/www/vhosts/volvoklassiekervereniging.nl/domains/volvoklassiekervereniging.nl/public_html/libraries/kunena/src/BBCode/KunenaBBCode.php on line 304. Please enable debug mode for more information.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
- Berichten: 1725
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
- Berichten: 504
Dat is 'm - hier nr 3 - # 418466 - is hetzelfde voor B18 en B20.
Wat je hier niet op ziet is dat er gaatjes in die pijp zitten, om het 'koude' koelwater min of meer gelijkmatig over de kop te verdelen.
Heb volgens mij ooit op dit forum een foto gezien van een waterdistributiepijp die ook los had gelegen en kuis verrot was, maar die kan ik nu niet terugvinden (forum is geniaal, maar de zoekfunctie is dat helaas niet ....)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
- Berichten: 1725
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.