APK plicht eraf
- Joop van Putten
- Platinum lid
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Caenen
- Elite lid
- Berichten: 245
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Edwin Tigelaar
- Elite lid
- Berichten: 185
Groet Edwin
Volvo Amazon P131 B20 ’68
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Ed van der Zee schreef : Beste mensen,
Ik heb een combi uit voorjaar 1968, hij is momenteel geschorst en heeft enkele technische schoonheidsfoutjes.
Verzekering laat ik doorlopen
Voorwiellager, ruitensproeier doet het niet, dashboard verlichting hapert.
Komend jaar voorjaar wordt deze 30 jaar en niet meer APK plichtig, ben ik dan strafbaar als een of meerdere mankementen niet zijn verholpen als ik de weg op ga ?.
En hoe zit het met de casco verzekering, staat dat hij een geldige APK moet hebben.
Al aan gedacht ?
Zodra je aan het verkeer deelneemt dient je voertuig te voldoen aan de verplichtingen zoals gesteld in de wegenverkeerswet.
Het maakt daarbij geen fluit uit of je nog APK-plichtig bent ja of nee.
Zie het als een flitspaal welke onze snelheid controleert, die flitspaal maakt de regel niet, die controleert slechts. Op moment dat de wegbeheerder de flitspaal om wat voor reden ook verwijderd is dat immers ook geen vrijbrief om de wet ten aanzien van de maximum snelheid te overtreden................
Verder ben ik het helemaal met Cor eens vwb de wenselijkheid / haalbaarheid APK-keuring-door-VKV.
Iedere keurmeester moet 2-jaarlijks op her-orientatie en daar ook examen voor afleggen. Ik ken menig monteur die ondanks zijn gezonde verstand en jarenlange ervaring erg tegen de examens op ziet. Het zijn pittig dikke boeken en datgene dat het ene jaar niet mag is het jaar daarop soms veranderd in wel mogen en visa versa.
Op zich snap ik de vraag / wens wel hoor om binnen de VKV zoiets in het leven te roepen, immers de volvo's welke aan een buitenlandse reis mee doen worden óók technisch gekeurd binnen de VKV.
Maar dan wordt meer de nadruk gelegd (zoals ik het begrepen heb) op zaken welke de auto kunnen laten stranden. Een radiateur waarmee je nog geen postzegel om de hoek durft op te gaan halen is voor de APK geen probleem, dicht is dicht. De keurmeester mag geen afkeur doen op basis van zijn glazen bol en voorspellen dat de auto vóór de volgende APK een lekke radiateur heeft. (zou lekker zijn voor alle APK-keurende bandenhandels; "meneer bandje voldoet nog aan de 1,3mm maar u gaat er de volgende keuring niet mee halen, we hebben dus al vast uw banden vernieuwd".
APK is puur momentopname dus.
Overigens zijn alle keurmeesters het er onderling over eens dat als je een auto zou samenstellen welke op alle eisen precies met de hakken over de sloot de keuring haalt je dan echt in een krakkemikkig vehikel rijdt. Zo onredelijk is de APK dus helemaal niet.
Tot slot; ik had van de FEHAC toch wel een iets gedetailleerder uiteenzetting verwacht, heel triomfantelijk claimen ze alvast HUN overwinning maar per saldo weten we nog niets en berust alles vooralsnog op aannames..........beetje jammer.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Deze heb ik gemaakt gebaseerd op de onderhoud/inspectie adviezen van Volvo in de Green Manuals, mijn 40 jaar ervaring met klassieke Volvo's en voeg er aan toe een lijstje wat er aan onderhoud/reparatie in de komende 2 jaar kan worden verwacht.
Op dit forum horen we 0,0 - 0,1 ( dus niks) van het bestuur, ben bang dat we dit moeten inbrengen op de Regio raad vergadering of schriftelijk voor de volgende ALV ( na de mededelingen vanavond kan deze wel gepland worden...) om een antwoord te krijgen... hé leuk, een druk bezochte ALV zie ik aan komen ...
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3477
succes
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Stel je biedt je auto ter keuring aan en het volgende lijstje komt er uit;
- band rechts voor karkasbreuk
- gebroken winding schroefveer rechts achter
- lichtbeeld koplamp links niet duidelijk
- hoesje spoorstangkogel links gescheurd
- pit in voorraad
- drukverschil achter 34%
Dan kan je toch zelf alsnog de keuze maken het lichtbeeld en pitje voorraam te laten voor wat het is.
De andere zaken repareer je, en daarna ga je een mooie tocht maken waarna je nog een keer met een pak gevulde koeken langs de garage rijdt om alleen het remverschil nogmaals te meten.
Indien de APK dus werkelijk komt te vervallen blijven de mogelijkheden gelijk, het grote voordeel is alleen dat "de spanning en tijdsdruk er af is" .
Ik zou het dus erg onverstandig vinden als het bestuur ,al dan niet gezamenlijk met andere clubs, een eigen keuring op gaat zetten. Denk dat de lobbyisten die gestreden hebben voor APK-ontheffing ook acuut bretels nodig hebben als zoiets gaat gebeuren.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Platinum lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 688
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 805
In deze discussie wordt uit het oog verloren dat een flink aantal leden oldtimers hebben die nu al zijn vrijgesteld van de apk plicht.
Zelf heb ik een 444 van 1956 waar wij regelmatig mee rijden, die ik zelf onderhoud. Periodiek, laat ik die auto bij een apk station door een gedilomeerde apk keurmeester technisch keuren tegen gereduceerd tarief, want de auto hoeft niet aan-en afgemeld te worden.
Het belangrijkste hierbij vind ik de remmentestbank omdat dit door mij niet te controleren valt. Gewoon een stukje zekerheid, vooral omdat mijn echtgenote met deze 444 rijdt.
Ik zou deze technische keuring niet door goedwillende clubleden laten doen omdat de eisen voor een apk diploma zwaar zijn, en je laat een leek toch ook geen medicijnen voorschrijven?
Mijn persoonlijke mening is dan ook: laat je auto technisch keuren bij een APK station door een opgeleide en gediplomeerde apk keurmeester; voor die paar tientjes heb je een stukje zekerheid.
Zo, en nu ga ik verder lassen aan mijn 145 waar het roestspook behoorlijk heeft toegeslagen!
gr. Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ben het wel vaker niet eens met Cor, ik denk dat de Regio's en Registers de keuring prima kunnen doen, je moet alleen geen 'eigen vlees' gaan keuren. Dus mijn wagens laat ik door de lokale Garagist doen (na voorkeuring door mijzelf)
Ook de diverse Volvo specialisten kunnen dit, ben persoonlijk heel blij dat we de miereneukers (die mijn 965 afkeurden omdat er geen dubbele bout op de onderste fusee van de voorwielen zat) nu kunnen omzeilen en op de belangrijke zaken voor veiligheid kunnen concentreren.
De aansprakelijkheid is een non-issue, immers de APK is ook een moment opname met recht op niks, als de VKV daar toch moeilijk over blijft doen kun je een formulier laten ondertekenen dat er geen aansprakelijkheid wordt aanvaard.
Maar laat het bestuur eens wat doen … ik denk in oplossingen en niet in problemen.
Ter informatie ik heb het koplampafstel apparaat van Slubo overgenomen en kan bij de plaatselijke garage de remmentest doen.
Zal de 25 puntenlijst updaten en voor de Amazon, 1800 en 164 ter beschikking stellen aan de VKV (via Rob in documenten) , indien gewenst kan men daar gebruik van maken. en/of bij mij een afspraak maken
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.