APK plicht eraf
- Lars Rengersen
- Platinum lid
De clou zit hem in “een bepaald aantal punten”. De APK kan niet op de gehele wegenverkeerswet checken, dan zou het een beetje een lange en dure keuring worden.Johan Geers schreef : op een bepaald aantal punten.
Het probleem is alleen dat veel mensen denken “ik kom ermee door de APK, dus het zit wel goed”.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Of ik begrijp je voorbeelden niet, of ik kijk er blijkbaar anders naar.Cor Kraaijeveld schreef : hoe kan je een amazon afkeuren als er een ruw plekje op de gordel zit? er hoeft geen gordel in te zitten laat staan dat die gordel aan eisen moet voldoen.
Af fabriek zitten de puntlassen op onze oldtimers vaak meer dan 2 cm uit elkaar: ik krijg afkeur als de proplassen niet maximaal 2cm uit elkaar zitten. En zo kan ik nog wel een poosje doorgaan.
Die proplassen (rupsen of wat dan ook) zijn voor het beoordelen van deugdelijkheid van een reparatie en staan mijns inziens los van hoe de fabrikant de dingen origineel maakte.
En de gordels: als er iemand bij je instapt vind ik dat diegene mag aannemen dat hij erop kan vertrouwen en dat ze deugdelijk zijn. Daar toetst de APK op.
Het zou wat zijn als je allerlei ondeugdelijke “verbeteringen” aan je auto kon aanbrengen puur omdat die items ten tijde van productie nog niet standaard waren. Het lijkt me dan ook geheel terecht dat als je een verbetering doorvoert dat je het dan conform de wet doet.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 805
wij zitten inderdaad op een ander spoor; mijn punt is dat rijksonderdelen, of het nu de RDW of de belastingdienst is, zich aan de wet moeten houden en niet in de uitvoering hun eigen regeltjes moeten opstellen en ons, hun klant, daaraan blootstellen.
Wat eigen verantwoording betreffende de veiligheid zijn wij het absoluut eens; ik pleit er niet voor niets voor keuringsvrije auto/s toch elke 2 jaar door een apk keurmeester te laten keuren en de geconstateerde gebreken te (laten) verhelpen.
Groeten Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stijn van der Linde
- Moderator
- Berichten: 535
Op dit moment krijg je bijv. een bestuurlijke boete indien je je auto niet keurt na vervaldatum + de 2 maanden coulance; niks vreemds.
Laat je je auto keuren, wordt hij afgekeurd en ga je het thuis repareren zonder te schorsen? Dan heb je na die 2 maanden alsnog een probleem; een boete.
Stel de APK plicht verdwijnt inderdaad en je gaat vrijwillig naar de keuring, je auto wordt afgekeurd en je laat het erbij zitten; je gaat naar huis. Normaal gesproken zou je een boete krijgen. Maar dan? Nu weet het keuringsstation en de RDW (mits een auto zonder plicht wordt aangemeld) dat je auto niet aan de eisen voldoet, maar wat dan? Kunnen ze je dan beboeten met de kennis die ze hebben gekregen van de vrijwillige keuring?
Die onzekerheid zou wellicht mensen kunnen afschrikken terwijl een derde laten keuren juist een goed idee is. Leuke juridische casus, ik ben benieuwd.
Stijn
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 12021-dummy
- Senior lid
- Berichten: 60
Dus denk ik dat een auto die niet apk-plichtig is niet in het systeem geregistreerd kan worden. Maar dat is natuurlijk uit te zoeken. En in dat geval zijn er geen gevolgen voor een auto met opmerkingen.
PV444 - 1955
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
- Berichten: 420
Iedere garage staat het natuurlijk ook altijd vrij om je auto op veiligheids- en milieu aspecten te beoordelen, zonder dat daar de RWD bij betrokken is.
Dat geldt ook voor aankoopkeuringen.
En als je dat wil, kunnen ze dat ook (twee)jaarlijks doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stijn van der Linde
- Moderator
- Berichten: 535
Hans Hendriks schreef : Volgens mij wordt je vrijwillige keuring niet in het apk-systeem vermeld. Ik denk dat er helemaal niet geregistreerd wordt in dit geval. Het systeem kent ook zo zijn beperkingen. Zo kan een keurmeester ook geen benzineauto afmelden als hij geen viergasmeter heeft. Dan mag hij alleen diesels keuren (die zijn er blijkbaar).
Dus denk ik dat een auto die niet apk-plichtig is niet in het systeem geregistreerd kan worden. Maar dat is natuurlijk uit te zoeken. En in dat geval zijn er geen gevolgen voor een auto met opmerkingen.
Toch voelt dat vreemd...
In de huidige situatie zijn er helaas genoeg keuringsstations waarbij je eenvoudig een apk kunt 'scoren' maar zonder die plicht is het al helemaal makkelijk.
Hier bij de club zal het merendeel zelf sleutelen of dit goed uitbesteden, maar er zijn vast en zeker figuren die met minder dan het minimaal nodige een (oude) auto goedkoop rijden en daarmee mede weggebruikers in gevaar brengt. Wij, de liefhebbers, komen die figuren dan wel tegen op de openbare weg.
Een keurmeester weet dat hij een onveilige auto wegstuurt, maar kan dan niks doen als de eigenaar dat weigert? Ik weet niet of je die gedachte als keurmeester moet willen. Je zal een aantal dagen later maar lezen dat er een dodelijk ongeluk heeft plaatsgevonden.
Het zou mijn inziens veel beter zijn als er een duidelijk onderscheid wordt gemaakt in de regels naar leeftijd van het voertuig binnen de apk. De gordel in een Amazon die niet is vereist zal echt niet altijd 100% aan de eisen voldoen, maar iets is beter dan niets en het kan geen afkeur zijn, slechts advies; de lassen van vroeger zijn anders dan nu, de toleranties zijn groter dan nu. Ik vind dat daar goed rekening mee moet worden gehouden en wie is er dan nog tegen een APK-keuring?
Ik denk dat het goed is om te beseffen dat de APK er voor andere weggebruikers is, niet voor jezelf. Dat iemand zichzelf dood wil rijden moet diegene zelf weten als je achter het stuur van een onveilig voertuig stapt, maar neem dan geen andere onschuldige weggebruikers/voetgangers mee omdat jij dan te koppig was om (ik noem eens iets) de remmen aan te pakken na een vrijwillige afkeur.
Ik zou best een lijstje willen met keurmeesters die ervaring hebben met oude voertuigen/Volvo's. Ik zou veel meer vertrouwen hebben in zo'n keuring dan in een keuring waar strak de regels worden toegepast die bij de moderne auto's passen.
Wellicht is het er al, dan hoor ik het graag!
Stijn
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Henk van Uijthoven
- Nieuw lid
- Berichten: 15
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 805
Gr. Cor
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leo Foederer
- Platinum lid
- Berichten: 622
P544B B16A, P220VE B18A
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.