B18 Verdeler

Lees meer
23-04-2014 01:46 #139975 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic B18 Verdeler
Beste Rob en Forence, ik heb mijn hotspark van de onderste zekering afgetapt en dat werkt goed is een constante plus.
In priciepe zou hij van de gepanserde kabel af moeten komen want dat is de plus naar de bobine maar dat is niet mogelijk tenzij je een ander bobine of contactslot heb gemonteerd (een zonder gepanserde kabel).
Beste Rob de kans dat de motor precies stopt op het onstekingspunt is niet mogelijk hij stopt altijd tussen twee onstekings punten in.
Deze kans bestaat alleen als de motor vast is gelopen.
Ik heb die van mij al sinds 2005 zo zitten en tot nu toe geen problemen.
Maar wat schrijft hotspark voor, zit er een schema bij?
Anders eens op de website van hotspark kijken staat ook een hoop informatie.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-04-2014 01:51 #139976 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic B18 Verdeler
Oh was ik nog vergeten te vertellen dit systeem werkt op een bewegende magneet die een bepaalt punt passeert, staat de magneet stil voor dat punt gebeurt er niets volgens mij.
Als ik het mis heb hoor ik het graag.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-04-2014 01:55 #139977 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic B18 Verdeler
Oh en dat was ik ook nog vergeten wanneer het contact afstaat, staat er geen plus op de bobine en kan er ook geen stroom lopen dus al zou er 12 volt op de hotspark staan hij wordt niet belast dus niet warm.

sorry dat het in drie delen kwam maar het is ochtend hier en was nog niet goed wakker

nogmaals

Succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-04-2014 08:27 #139979 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic B18 Verdeler
Hè Johan, bedankt voor alle info ik ga volgende week aan de slag met de Hotspark.
Ik zal je het resultaat laten weten.

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-04-2014 18:38 #139990 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic B18 Verdeler
Ik ben heel benieuwd naar het verschil t.o.v. punten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2014 01:32 #140002 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic B18 Verdeler
Beste Alfred, dat is een wereld van verschil vooral als je net als bij mij al een beetje speling op de grondplaat hebt etc.
Hotspark trekt zich van die speling niet veel aan.
Mijn motor liep gelijk een stuk rustiger en je hebt een beter vonk.
Je moet wel goede bougiekabels kap etc hebben alles moet in topcanditie zijn.

Het beste hoe raar het ook klinkt bougiekabels met een koperen kern en een ontstoorde of als je geen radio heb niet onstoorde kappen.
Als je onstoorde kabels neemt heb je naar iedere bougie een verschillende weerstand dus b.v. cilinder een heeft een weerstand van 5kohm en cilindervier 2.5 kohm.
Met de bobine's van tegenwordig is dat niet zo een probleem maar onze oude bobine's geven een lagere spanning af dus je wilt zoveel mogelijk van die spanning bij je bougie hebben, niet toch.
Kijk wel uit als je niet onstoorde kappen neemt in combienatie met koperen bougie kabels dat je geen kortsluiting maakt want dan is je bobine stuk.
Wat je ook kunt doen als je geen onstoorde kappen neemt is het stukje van de bobine naar de verdeler met ontstoorde kabel doen heb je minder risico bij sluiting.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-04-2014 16:37 #140052 door Ferenc van Beek
Beantwoord door Ferenc van Beek in topic B18 Verdeler
Vandaag heb ik de Hot Spark set gemonteerd in mijn Amazon Combi, hierbij het verslag met foto's.

Aansluitpunt eenvoudig gevonden, constante plus wanneer contact aan staat en ook spanning wanneer de startmotor draait:
Bijlage:


De oude situatie met punten:
Bijlage:


Punten weggehaald en grondplaat Hot Spark gemonteerd, past mooi:
Bijlage:


Sensor op grondplaat gemonteerd:
Bijlage:


Magneetring gemonteerd en draaddoorvoer door de oude isolatieringen, past perfect en sluit mooi strak:
Bijlage:


Daarna aansluiten, zwarte draad naar de - van de originele bobine en de rode naar de plus, zie eerste foto.
Vervolgens rotor en verdeelkap er weer op, gestart en hij sloeg meteen aan! Daarna de stroboscoop erop voor de fine tuning.

Een zeer eenvoudig klusje, maximaal 45 minuten werk als je het rustig doet. Motor klinkt rustiger en in de hogere toeren merk is een duidelijke verbetering. Verder een heerlijk gevoel zonder punten voor slechts EUR 44.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-04-2014 20:26 #140053 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic B18 Verdeler
Ik denk dat ik overtuigt ben, 44 euro maar? Ik ga zoeken waar.
Groeten, Fred.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-04-2014 21:29 #140056 door Ferenc van Beek
Beantwoord door Ferenc van Beek in topic B18 Verdeler
Je kunt het vinden op: www.hot-spark.eu/webshop/

Degene die ik nodig had is de 3BOS4V2L.

Net zo'n 100 km gereden en zeer zeker een verbetering t.o.v. de oude situatie met contactpunten.

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-04-2014 23:54 #140059 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic B18 Verdeler
Ik heb nu nog een aantal nachtdiensten maar volgende week gaan ze er bij mij toch ook in. Een tijdje terug sprak ik een kennis die de Hotsparks in zijn 164 had gezet, het liep ook allemaal heel mooi maar na een week kreeg hij toch problemen met de bobine die waarschijnlijk op zijn eind liep. Ik heb daarom toch besloten om ook maar gelijk een nieuwe bobine in te zetten, die had ik toch al gekocht samen met de Hotsparks. Ik heb daarbij gekozen voor de optie van Lars www.oudevolvo.nl/volvo/handige-i ... king.html/ omdat ik toch zoveel mogelijk orgineel wil blijven. Ik heb er alleen voor gekozen om het hele huis te laten staan ipv afzagen, hieronder een foto verslag. Misschien dat iemand anders hier wat aan heeft.



Eerst de oude bobine uit het huis gepeuterd, een 10 mm boor en een smal beiteltje doen dan wonderen



Dit is wat eruit komt



Daarna de felsrand open buigen met een kleine tang




En het "doosje" onder voorzichtig open zagen zodat je toegang krijgt tot de draad. Deze verlengen, met een krimp en soldeer verbinden en beschermen met krimpkous





De nieuwe draad doorvoeren, een 6 mm gaatje boren in het bobinehuis, oogje eraan solderen en de doorvoer weer beschermen met krimpkous



Het geheel voorzichtig met een klein randje montagekit in elkaar drukken en laten drogen




Weer mooi zwart spuiten, "doosje" dicht kitten en alvast de rode 12 volt voor de nieuwe punten waarmee ik ook gelijk mijn 12 volt dilema heb opgelost omdat het via het orginele gaat :)



















Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.