- Berichten: 3376
B18 Verdeler
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
In priciepe zou hij van de gepanserde kabel af moeten komen want dat is de plus naar de bobine maar dat is niet mogelijk tenzij je een ander bobine of contactslot heb gemonteerd (een zonder gepanserde kabel).
Beste Rob de kans dat de motor precies stopt op het onstekingspunt is niet mogelijk hij stopt altijd tussen twee onstekings punten in.
Deze kans bestaat alleen als de motor vast is gelopen.
Ik heb die van mij al sinds 2005 zo zitten en tot nu toe geen problemen.
Maar wat schrijft hotspark voor, zit er een schema bij?
Anders eens op de website van hotspark kijken staat ook een hoop informatie.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3376
Als ik het mis heb hoor ik het graag.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3376
sorry dat het in drie delen kwam maar het is ochtend hier en was nog niet goed wakker
nogmaals
Succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Ik zal je het resultaat laten weten.
Groeten, Rob
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 365
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3376
Hotspark trekt zich van die speling niet veel aan.
Mijn motor liep gelijk een stuk rustiger en je hebt een beter vonk.
Je moet wel goede bougiekabels kap etc hebben alles moet in topcanditie zijn.
Het beste hoe raar het ook klinkt bougiekabels met een koperen kern en een ontstoorde of als je geen radio heb niet onstoorde kappen.
Als je onstoorde kabels neemt heb je naar iedere bougie een verschillende weerstand dus b.v. cilinder een heeft een weerstand van 5kohm en cilindervier 2.5 kohm.
Met de bobine's van tegenwordig is dat niet zo een probleem maar onze oude bobine's geven een lagere spanning af dus je wilt zoveel mogelijk van die spanning bij je bougie hebben, niet toch.
Kijk wel uit als je niet onstoorde kappen neemt in combienatie met koperen bougie kabels dat je geen kortsluiting maakt want dan is je bobine stuk.
Wat je ook kunt doen als je geen onstoorde kappen neemt is het stukje van de bobine naar de verdeler met ontstoorde kabel doen heb je minder risico bij sluiting.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ferenc van Beek
- Offline
- Nieuw lid
Aansluitpunt eenvoudig gevonden, constante plus wanneer contact aan staat en ook spanning wanneer de startmotor draait:
De oude situatie met punten:
Punten weggehaald en grondplaat Hot Spark gemonteerd, past mooi:
Sensor op grondplaat gemonteerd:
Magneetring gemonteerd en draaddoorvoer door de oude isolatieringen, past perfect en sluit mooi strak:
Daarna aansluiten, zwarte draad naar de - van de originele bobine en de rode naar de plus, zie eerste foto.
Vervolgens rotor en verdeelkap er weer op, gestart en hij sloeg meteen aan! Daarna de stroboscoop erop voor de fine tuning.
Een zeer eenvoudig klusje, maximaal 45 minuten werk als je het rustig doet. Motor klinkt rustiger en in de hogere toeren merk is een duidelijke verbetering. Verder een heerlijk gevoel zonder punten voor slechts EUR 44.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 365
Groeten, Fred.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ferenc van Beek
- Offline
- Nieuw lid
Degene die ik nodig had is de 3BOS4V2L.
Net zo'n 100 km gereden en zeer zeker een verbetering t.o.v. de oude situatie met contactpunten.
Succes!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Eerst de oude bobine uit het huis gepeuterd, een 10 mm boor en een smal beiteltje doen dan wonderen
Dit is wat eruit komt
Daarna de felsrand open buigen met een kleine tang
En het "doosje" onder voorzichtig open zagen zodat je toegang krijgt tot de draad. Deze verlengen, met een krimp en soldeer verbinden en beschermen met krimpkous
De nieuwe draad doorvoeren, een 6 mm gaatje boren in het bobinehuis, oogje eraan solderen en de doorvoer weer beschermen met krimpkous
Het geheel voorzichtig met een klein randje montagekit in elkaar drukken en laten drogen
Weer mooi zwart spuiten, "doosje" dicht kitten en alvast de rode 12 volt voor de nieuwe punten waarmee ik ook gelijk mijn 12 volt dilema heb opgelost omdat het via het orginele gaat
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.