- Berichten: 1423
B18 Verdeler
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-03-2014 16:19 #138716
door Rob Baeten
B18 Verdeler is gemaakt door Rob Baeten
Vandaag bezig geweest met een Hot-Spark bestelling
www.hot-spark.eu/index.html
Nu kwam ik erachter dat B18 waar het in moet een Volvo Penta verdeler is onderdeelnummer 0 231 146 077 ( JFUR4) heeft. We hebben nog nooit met deze motor gereden, loopt verder wel heel mooi. Valt wel op dat de Vacuum balg bijna tegen het blok aan zit bij 12 graden voorontsteking, het aandrijfasje staat volgens het boek maar kan natuurlijk opgelost worden door dit een tandje te verdraaien.
Mijn vraag is nu, is deze verdeler geschikt voor weggebruik?
Alvast bedankt.
Groeten, Rob
Nu kwam ik erachter dat B18 waar het in moet een Volvo Penta verdeler is onderdeelnummer 0 231 146 077 ( JFUR4) heeft. We hebben nog nooit met deze motor gereden, loopt verder wel heel mooi. Valt wel op dat de Vacuum balg bijna tegen het blok aan zit bij 12 graden voorontsteking, het aandrijfasje staat volgens het boek maar kan natuurlijk opgelost worden door dit een tandje te verdraaien.
Mijn vraag is nu, is deze verdeler geschikt voor weggebruik?
Alvast bedankt.
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 536
17-03-2014 18:48 #138720
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic B18 Verdeler
Volgens mij is de 077 een gangbare verdeler voor de B20A, en zou voor een B18 ook aardig moeten werken op de weg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1423
17-03-2014 22:59 #138729
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic B18 Verdeler
Marc, is er iets bekend over de ontstekings curve van de B18 en B20. Als die gelijk zijn dan moet het inderdaad kunnen. Ik heb ook nog een 0 231 146 026 liggen, als die wel van een B18 dan is het misschien beter om die te gebruiken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2125
17-03-2014 23:59 #138734
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic B18 Verdeler
Hasllo Rob,
even in mijn lijstje nagekeken: zoals Marc schreef is de 0 231 146 077 voor een B20A.
De door je genoemde 0 231 146 026 is voor een B18A, dus dan zou ik die nemen.
groeten, Rudi
even in mijn lijstje nagekeken: zoals Marc schreef is de 0 231 146 077 voor een B20A.
De door je genoemde 0 231 146 026 is voor een B18A, dus dan zou ik die nemen.
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
18-03-2014 01:01 #138735
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B18 Verdeler
Beste Rob, Olyslager vermeld in hun handleiding dat er zowel op een B18A en een B20A een JFUR4 zit.
Echter de karakteristieken verschillen nogal;
B18A
Centrifugaalvervroeging begint bij 500-1050t/min krukas
10gr bij 1400-1950t/min krukas
20gr bij 2300-3800t/min krukas
26gr+/- 3gr 4800t/min krukas.
Vacuumvervroeging begint bij 10gr, 10-14,5 cmHG
15gr+/-3gr bij 14,5-15,5cmHG
B20A
Centrifugaalvervroeging begint bij 300-500t/min
5gr bij 750-950t/min
10gr bij 1220-1750t/min
eindigt bij 2400t/min.
Vacuumvervroeging begint bij 10gr, 60-100mmHG
3gr bij 105-145mmHG
eindigd bij 5gr+/-1gr 150-160mmHG
Wil je de B20T/min op de krukas weten moet je de getallen maal twee nemen.
succes
Johan Geers
Echter de karakteristieken verschillen nogal;
B18A
Centrifugaalvervroeging begint bij 500-1050t/min krukas
10gr bij 1400-1950t/min krukas
20gr bij 2300-3800t/min krukas
26gr+/- 3gr 4800t/min krukas.
Vacuumvervroeging begint bij 10gr, 10-14,5 cmHG
15gr+/-3gr bij 14,5-15,5cmHG
B20A
Centrifugaalvervroeging begint bij 300-500t/min
5gr bij 750-950t/min
10gr bij 1220-1750t/min
eindigt bij 2400t/min.
Vacuumvervroeging begint bij 10gr, 60-100mmHG
3gr bij 105-145mmHG
eindigd bij 5gr+/-1gr 150-160mmHG
Wil je de B20T/min op de krukas weten moet je de getallen maal twee nemen.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1423
18-03-2014 09:07 #138736
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic B18 Verdeler
Johan en Rudi, heel erg bedankt voor de info. Ik ga verder met de 026
Groeten, Rob
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21-04-2014 13:15 #139922
door Ferenc van Beek
Beantwoord door Ferenc van Beek in topic B18 Verdeler
Hallo allemaal,
Heb ook een Hot Spark setje besteld ter installatie in mijn Amazon combi MY1967.
Twee vraagjes die ik heb, is de + niet het beste aan te sluiten op het geel omcirkelde aansluitpunt? Dit is de doorvoer naar de bobine en volgens mij staat hier 12V spanning op als het contact aan is, dus ook gedurende het starten.
Overigens heb ik een Bosch 0 231 115 054 (JFUR4) verdeler op mijn B18A zitten, kom dit nummer echter nergens tegen icm Volvo. Kent iemand dit type verdeler? De auto kocht ik van de eerste eigenaar, omdat de auto helemaal origineel is heb ik niet het idee dat er veel is vervangen. Hoor graag jullie reactie.
Heb ook een Hot Spark setje besteld ter installatie in mijn Amazon combi MY1967.
Twee vraagjes die ik heb, is de + niet het beste aan te sluiten op het geel omcirkelde aansluitpunt? Dit is de doorvoer naar de bobine en volgens mij staat hier 12V spanning op als het contact aan is, dus ook gedurende het starten.

Overigens heb ik een Bosch 0 231 115 054 (JFUR4) verdeler op mijn B18A zitten, kom dit nummer echter nergens tegen icm Volvo. Kent iemand dit type verdeler? De auto kocht ik van de eerste eigenaar, omdat de auto helemaal origineel is heb ik niet het idee dat er veel is vervangen. Hoor graag jullie reactie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21-04-2014 13:22 #139923
door Ferenc van Beek
Beantwoord door Ferenc van Beek in topic B18 Verdeler
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
22-04-2014 02:12 #139944
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B18 Verdeler
Beste Forence, ik heb de plus van het zekeringkastje afgehaald daar zitten zekeringen die op het contact spanning geven en ook gedurende het starten.
De verdeler is origneel en hoort op deze motor thuis.
Overigs een mooie combie.
succes
Johan Geers
De verdeler is origneel en hoort op deze motor thuis.
Overigs een mooie combie.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1423
22-04-2014 17:10 #139957
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic B18 Verdeler
Inderdaad een mooie wagen Ferenc. De vraag waar je de spanning vandaan haalt houdt mij ook nog even bezig.
Johan, als ik ga meten dan is inderdaad de onderste zekering van de binnen verlichting en licht signaal een goede optie omdat deze onder spanning blijft tijdens het starten. Het probleem vindt ik dat deze altijd onder spanning blijft ( hot wired ) en daardoor zullen volgens mij ook de nieuwe hotspark "puntjes" onder spanning blijven omdat ze via de bobine een massa vinden. Of heb ik dit mis ? Wat zijn hiermee de ervaringen?
Johan, als ik ga meten dan is inderdaad de onderste zekering van de binnen verlichting en licht signaal een goede optie omdat deze onder spanning blijft tijdens het starten. Het probleem vindt ik dat deze altijd onder spanning blijft ( hot wired ) en daardoor zullen volgens mij ook de nieuwe hotspark "puntjes" onder spanning blijven omdat ze via de bobine een massa vinden. Of heb ik dit mis ? Wat zijn hiermee de ervaringen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.