- Berichten: 126
Nieuwe veren - tips voor welke?
- Sanne Hagendoorn
- Premium lid
- Amazon sleeper
Oscar Corsten schreef : Hi Sanne,
Het grootste voordeel van lineaire veren is dat de auto niet zomaar uitbreekt of veranderd van veer karakteristiek zoals bij een progressieve veer het geval is. De combinatie echter vind ik een beetje vreemd dus ik vraag me ook af waarom je voor progressief zou monteren en achter lineair. Ik heb op facebook een poll gezet in de hoop dat er meer mensen hun visie kunnen geven en dat er een beetje een discussie op gang komt. Ik hou je op de hoogte zodra daar wat uit komt.
Groet,
Oscar
Ja, precies. Daar ben ik ook erg benieuwd naar!
Ik zag de poll inderdaad voorbij komen. Hoop dat er wat nuttigs uitkomt.
Op dit moment neig ik naar progressief voor+achter en alleen voor een stabilisator.
Maar ik ben zeker over te halen voor een andere setup.
Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sanne Hagendoorn
- Premium lid
- Amazon sleeper
- Berichten: 126
Ed, bedankt. ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Ik weet niet hoe nieuwe standaard veren aanvoelen, ik ken alleen wat ik nu heb, oude (slapper geworden?) veren en die geven me bijvoorbeeld in snellere bochten onvoldoende grip en bovendien lijken ze met 2 volwassenen achterin teveel aan te lopen. Mijn gedachte was dat progressieve veren daartegen kunnen helpen (beide genoemde "problemen").Ed van der Zee schreef : Met 40 jaar ervaring in het rijden van Volvo klassiekers wil ik aan deze discussie wat bijdragen;
Ik heb de progressieve veren van Lesjevors voor en achter op een P130 van '69 gemonteerd, in combinatie met Koni Classics, ik vond dat hij er te stug van werd.
Met name het weggedrag over drempels was de vering te hard en kwam hij tegen de eindrubbers en dat is geen fijn gevoel.
De Amazon wil bij accelereren nog wel eens uitbreken, dit opvangen vond ik lastiger bij de progressieve veren.
Om die reden denk ik dat je geen sway bar achter moet monteren.
Deze had geen LPG en dat is ook van invloed op hangen van de achterzijde.
Ook mijn P1800E heb ik originele -wel vernieuwde veren - voor en achter in combinatie met een IPD bar voor en Bilstein schokbrekers.
Verlagen van de 1800 is m.i. geen goede optie, als je het doet moet de midden uitlaatdemper er af, anders blijf je overal achter hangen en wees beducht voor bodemschade.
Het is natuurlijk altijd een keuze, verlagen en progressieve veren is voor snelweg/circuit en rechtuit prima, maar ik ga meer voor comfort en voorspelbaar weggedrag en zal geen progressieve veren meer gebruiken.
If it aint broken don't fix it
Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Oscar Corsten
- Premium lid
- Berichten: 92
Als je de poll hebt gezien en de berichten hebt gelezen ben je natuurlijk al aardig op de hoogte.
De stemmen zijn als volgt:
Progressieve veren > 13 stemmen
Originele veren > 3 stemmen
Lineaire veren > 5 stemmen
Daarnaast is er redelijk wat discussie geweest. Ik denk dat ik uiteindelijk voor een lineaire veer ga kiezen om de simpele reden dat er geen auto fabrikant is die progressieve veren monteert onder haar auto's. Daarbij komt nog dat de meeste mensen die de moeite hebben genomen te reageren voor een lineaire setup gingen.
Heb jij al je voorkant helemaal gedemonteerd en weer terug in elkaar gezet? Ik zou graag meteen alle rubbers mee nemen maar vraag me af hoeveel tijd ik hier voor nodig heb. Ik heb een brug tot mijn beschikking dus het idee is nu als volgt:
Auto op de brug, motor vastzetten met een motorsteun die over de bovenkant van de auto gaat. Alle verbindingen qua remleidingen etc losmaken, subframe op bokken zetten en dan subframe in zijn geheel onder de auto vandaan halen en daarna demonteren. Goede optie?
Denk je dat ik met 10 uur aardig uit kom qua tijd? \
Hartelijke groet,
Oscar
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Wat het verschil tussen beide is, staat er niet bij... Iemand die het weet ?.
Zou dezelfde moeten zijn, maar dan zonder Volvo nummer
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 800
volgens het systeem van onderdeel nummers in het VKO is het originele onderdeel nummer door of namens Volvo geleverde onderdelen, het nummer uitgebreid met 80 o.i.d. een onderdeel geleverd door goed bekend staand leverancier van prima kwaliteit. Zoals je weet, kwam bij de productie van de auto's bijna alle losse onderdelen van tussen leveranciers.
En Oscar,
vanuit mijn ervaring adviseer ik je de vooras voor je hem van de auto los haalt, in ieder geval eerst de 2 onderste draagarmen te verwijderen.
Ten eerste omdat de lange bouten waarmee de onderste draagarmen mee vastzitten, soms ontzettend vast (geroest) zitten en je onder de auto veel meer kracht kan zetten en
ten tweede dat je het gewicht van de auto kan gebruiken om de veren te lossen.
Ook monteren op de auto, om dezelfde reden.
Als je eenmaal weet dat die grote bouten losgaan, heb je geen brug meer nodig.-maar is wel gemakkelijk.
gr. Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Oscar Corsten
- Premium lid
- Berichten: 92
Allereerst dank voor de antwoorden. Ik ben er persoonlijk fan van om bij het VKO te kopen om de vereniging te ondersteunen. Daarnaast probeer ik mijn uitgaven ook te spreiden om zo iedereen in leven te houden. Het gebrek aan andere soorten dan origineel zullen mij om deze reden naar een externe partij sturen. Ik wil namelijk een iets hardere veer dan het origineel.
Dank voor de tips Cor. En qua tijdsbesteding zou dat reëel kunnen zijn? Ik heb in principe wel 2/3 hele dagen de tijd dus zou het makkelijk moeten kunnen doen maar ik moet de brug weer vrij hebben om de koppeling van de auto van mijn vriendin te vervangen. M.a.w. ik ben redelijk ervaren met sleutelen.
Hartelijke groet,
Oscar
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
- Berichten: 2064
waarom wil je het subframe daarvoor losmaken? Je hebt toch een hefbrug en komt dan goed overal bij. Ik zie bij die methode alleen maar meer werk, en als je dat doet moet alles achter elkaar gedaan worden om de brug weer vrij te hebben. Of de geplande tijd lang genoeg is zal vooral daaraan liggen, of alle bouten los gaan, in het ergste geval is het vervangen van het subframe nodig.
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Platinum lid
- Berichten: 637
Als het weer meezit doe je het in een paar uur voor de deur.
Remleidingen zijn lang genoeg en kan je lekker laten zitten.
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 800
Voor wat betreft de tijdsduur; alles staat of valt of de grote bouten los zijn te krijgen. Hier is een heel draadje over geschreven; alles alles lekker soepel losgaat, ben je binnen een dag klaar.
gr. Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Oscar Corsten
- Premium lid
- Berichten: 92
Hartelijke groet,
Oscar
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.