Oliewissel: Carter leegzuigen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die rotzooi van motorflush e.d. moet ik niks van hebben. Meestal heb je dan naderhand opeens uitwendige olie lekkage.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dan zouden onze motoren veel langer meegaan. Er wordt gewoon slijpsel afgeslepen, geen kleine molekulen of miniscuul moleculair ijzer roostertje.Volvo960_1993 schreef : Maar slijtage vindt plaats op moleculaire niveau, als het goed is.
Inderdaad, aluminium vindt je niet terug aan de magneet, maar wel ijzer afkomstig van lagers en nokkenassen. Maar je hoeft niet te denken aan een nieuw blok. Die slijtage is normaal. Probeer het zelf uit zou ik zeggen. Sloop een oude harde schijf voor de magneet en breek een oliefilter netjes open. Papierelement in kleine stukje brengen. De boel verdunnen met diesel, en magneet er doorhalen. Daarna schoonspoelen met diesel, dompelen in een potje remmenreiniger en onder een microscoop bekijken als je die hebt of je vingers er overheen halen.. Ik geef het je op een papiertje!Volvo960_1993 schreef : De lagerschalen zijn non-ferro,het blok grotendeels aluminium, slijtage hiervan zie je niet terug op de magnetische plug.. Lagerbussen/zuigerveren/nokkenassen zijn wel magnetisch, maar als je dit op de plug aantreft... Wellicht heb je gelijk, maar wanneer ik het aan zou treffen,dan zou ik denken : <u>of</u> de olie een aantal jaren niet ververst <u>of</u> het is toch tijd voor een ander blok.
Robert
PS: ja, we zijn soms gek in de ogen van anderen, maar ja, wel leuke hobby en techneut in hart en nieren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Opmerkelijk is wel dat na het leegzuigen er praktisch geen olie uit de aftap meer kwam, dus toch een goede manier om olie te wisselen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Staal op Babits plus oliedruk smering loopt SUPER op elkaar (bijna zo ligt als een wentellager)
Maar 1 zand korreltje en je hebt een vreetplek van hier tot Tokyo!
Als je oude lagerschalen bekijkt, zie je er onder een vergrootglas wel alu en brons deeltjes inzitten, die komen uit de olie........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Ik heb eens een compressor pomp olie ververst/ carter gespoeld, was gelijk lek.
Ik vroeg aan de klant wanneer er voor het laast olie ververst was bij z'n compressor.
OLIE??? ik heb dit ding in 1953 hier neer gezet, ik wist niet dat er ook olie inzat........(1995....)
Er zat nog wel iets van olie in, maar de krukas/drijfstang hadden zich een kamertje gevormd waarin ze al die jaren hadden rondgedraaid
Houtstof met geronnen olie...........
Dat ding uitelkaar halen leek me geen goed plan.
ik heb een slangpilaar op de vuldop gezet, en m'n spoelbak-slang er een nachtje op aangesloten.
Het carter was hierna helemaal schoon!
frisse olie erin, hij begon naderhand wel overal olie te lekken.
NB dit was een oude "Elektro-stoom" compressor, had geen opbrengst meer.
Cilinderkop eraf, de kleppen waren gewoon weg gesleten.
Niet meer te koop dus, uit een paar 12.9 bouten een paar nieuwe gedraaid, zittingen opgeknapt.
Draait nog steeds!!!
4 jaar geleden een nieuwe motor erop gezet.
De oude Brown Boveri motorlagers haden de laatste 50 jaar geen vet meer gezien... (zou dat nog garantie zijn?)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
"Ook mooi" zou Theo Maasen zeggen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een ieder aan te raden dus, zo'n pela 650 o.i.d.henk 940LPT schreef : Ik was nog stommer geweest. Bij een meerdaagse sleutelsessie de ene dag de olie afgetapt. Om druppen te voorkomen, de stop niet kwijt te raken en/of te voorkomen dat er troep in zou komen de plug handvast en zonder de koperen ring in het carter gedraaid. Volgende dag, voor vullen, nog gekeken of de plug er wel in zat. Zat erin, ik kon dus vullen ! Net toen ik de laatste olie erin goot herinnerde ik me wat ik vergeten was, de ring en strak vast draaien.Dus maar weer leeg laten lopen, ring ertussen, plug goed vast en weer vullen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb ooit een keer een tand van (volgens mij) de synchromesh aan de plug aangetroffen.De auto reed prima, maar ging bij een bepaalde stand lastig in zijn 1, of juist niet, klonk in ieder geval niet gelukkig..Volvo960_1993 schreef : Als je ijzervijlsel, of enig ander metaal aan de magnetische plug aantreft, dan hoeft een oliewissel niet meer, maar heb je een motorwissel nodig.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.