Oliewissel: Carter leegzuigen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2009 20:56 #1231890 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb al eens een vervuild
Ik heb al eens een vervuild blok van een vriend van mij schoongemaakt op die manier. Gewoon effen een jerrycan goedkope olie halen bij de action of bij de boerenbond. Vervolgens 3 of4 keer achter elkaar olie verversen in 3 0f 4 dagen. "dure" aangelegenheid, veel werk, maar wel goed resultaat.
Die rotzooi van motorflush e.d. moet ik niks van hebben. Meestal heb je dan naderhand opeens uitwendige olie lekkage.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2009 21:13 #1231893 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Was dat maar waar...

Volvo960_1993 schreef : Maar slijtage vindt plaats op moleculaire niveau, als het goed is.

Dan zouden onze motoren veel langer meegaan. Er wordt gewoon slijpsel afgeslepen, geen kleine molekulen of miniscuul moleculair ijzer roostertje.

Volvo960_1993 schreef : De lagerschalen zijn non-ferro,het blok grotendeels aluminium, slijtage hiervan zie je niet terug op de magnetische plug.. Lagerbussen/zuigerveren/nokkenassen zijn wel magnetisch, maar als je dit op de plug aantreft... Wellicht heb je gelijk, maar wanneer ik het aan zou treffen,dan zou ik denken : <u>of</u> de olie een aantal jaren niet ververst <u>of</u> het is toch tijd voor een ander blok.

Inderdaad, aluminium vindt je niet terug aan de magneet, maar wel ijzer afkomstig van lagers en nokkenassen. Maar je hoeft niet te denken aan een nieuw blok. Die slijtage is normaal. Probeer het zelf uit zou ik zeggen. Sloop een oude harde schijf voor de magneet en breek een oliefilter netjes open. Papierelement in kleine stukje brengen. De boel verdunnen met diesel, en magneet er doorhalen. Daarna schoonspoelen met diesel, dompelen in een potje remmenreiniger en onder een microscoop bekijken als je die hebt of je vingers er overheen halen.. Ik geef het je op een papiertje!
Robert
PS: ja, we zijn soms gek in de ogen van anderen, maar ja, wel leuke hobby en techneut in hart en nieren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2009 22:45 #1233716 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vandaag binnen
Vandaag de "pela 650" binnen gekregen. Makkelijk apparaat, carter leeggezogen en mijn olieaftapplug dicht gekregen,hierna de olie weer terug gegoten.
Opmerkelijk is wel dat na het leegzuigen er praktisch geen olie uit de aftap meer kwam, dus toch een goede manier om olie te wisselen.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2009 23:48 #1233723 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Lagerschalen
De lagerschalen zijn bekleed met een laagje "babits" (tin zink lood legering)
Staal op Babits plus oliedruk smering loopt SUPER op elkaar (bijna zo ligt als een wentellager)
Maar 1 zand korreltje en je hebt een vreetplek van hier tot Tokyo!
Als je oude lagerschalen bekijkt, zie je er onder een vergrootglas wel alu en brons deeltjes inzitten, die komen uit de olie........

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2009 00:06 #1233726 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Toch niet te veel doen
Dat oude vuil, dicht ook af, voorkomt lekkage.
Ik heb eens een compressor pomp olie ververst/ carter gespoeld, was gelijk lek.
Ik vroeg aan de klant wanneer er voor het laast olie ververst was bij z'n compressor.
OLIE??? ik heb dit ding in 1953 hier neer gezet, ik wist niet dat er ook olie inzat........(1995....)
Er zat nog wel iets van olie in, maar de krukas/drijfstang hadden zich een kamertje gevormd waarin ze al die jaren hadden rondgedraaid
Houtstof met geronnen olie...........
Dat ding uitelkaar halen leek me geen goed plan.
ik heb een slangpilaar op de vuldop gezet, en m'n spoelbak-slang er een nachtje op aangesloten.
Het carter was hierna helemaal schoon!
frisse olie erin, hij begon naderhand wel overal olie te lekken.
NB dit was een oude "Elektro-stoom" compressor, had geen opbrengst meer.
Cilinderkop eraf, de kleppen waren gewoon weg gesleten.
Niet meer te koop dus, uit een paar 12.9 bouten een paar nieuwe gedraaid, zittingen opgeknapt.
Draait nog steeds!!!
4 jaar geleden een nieuwe motor erop gezet.
De oude Brown Boveri motorlagers haden de laatste 50 jaar geen vet meer gezien... (zou dat nog garantie zijn?)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2009 21:48 #1233953 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tis wat met compressors. Zo
Tis wat met compressors. Zo ken ik iemand die er naar een 3 kwart jaar achter kwam dat je ook wel eens water uit de tank moet aftappen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2009 21:57 #1233957 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Spoelt u maar!
....en zo had ik ook bij de laatste oliewissel vergeten de plug er weer op te draaien. Gelukkig stond de vangbak er nog onder terwijl de olievulslang lekker zijn litertjes aan het wegtikken was. Gelukkig gaat de olie per vat en kost het me een paar Euro per liter. Ons rode blokje is mooi gespoeld.

"Ook mooi" zou Theo Maasen zeggen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2009 22:18 #1233962 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stommer
Ik was nog stommer geweest. Bij een meerdaagse sleutelsessie de ene dag de olie afgetapt. Om druppen te voorkomen, de stop niet kwijt te raken en/of te voorkomen dat er troep in zou komen de plug handvast en zonder de koperen ring in het carter gedraaid. Volgende dag, voor vullen, nog gekeken of de plug er wel in zat. Zat erin, ik kon dus vullen ! Net toen ik de laatste olie erin goot herinnerde ik me wat ik vergeten was, de ring en strak vast draaien.Dus maar weer leeg laten lopen, ring ertussen, plug goed vast en weer vullen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2009 22:57 #1233967 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Investering

henk 940LPT schreef : Ik was nog stommer geweest. Bij een meerdaagse sleutelsessie de ene dag de olie afgetapt. Om druppen te voorkomen, de stop niet kwijt te raken en/of te voorkomen dat er troep in zou komen de plug handvast en zonder de koperen ring in het carter gedraaid. Volgende dag, voor vullen, nog gekeken of de plug er wel in zat. Zat erin, ik kon dus vullen ! Net toen ik de laatste olie erin goot herinnerde ik me wat ik vergeten was, de ring en strak vast draaien.Dus maar weer leeg laten lopen, ring ertussen, plug goed vast en weer vullen.

Een ieder aan te raden dus, zo'n pela 650 o.i.d.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2009 11:05 #1233988 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tand.

Volvo960_1993 schreef : Als je ijzervijlsel, of enig ander metaal aan de magnetische plug aantreft, dan hoeft een oliewissel niet meer, maar heb je een motorwissel nodig.

Ik heb ooit een keer een tand van (volgens mij) de synchromesh aan de plug aangetroffen.De auto reed prima, maar ging bij een bepaalde stand lastig in zijn 1, of juist niet, klonk in ieder geval niet gelukkig..;-)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC