Oliewissel: Carter leegzuigen?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2009 22:20 #1231797 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waarom
Waarom zet je er niet een andere carterpan onder.
Met nieuwe pakking (wil nog wel eens gaan zweten)
Probleem opgelost.
(dat zou ik dus doen)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2009 22:53 #1231807 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ster
ik weet dat ze het bij de mercedesgarage vaak afzuigen
maar ja, die gaan meestal niet zo lang mee...

dus het zal wel goed zijn...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2009 23:25 #1231816 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Carterpan

960 estate 1996 schreef : Waarom zet je er niet een andere carterpan onder.
Met nieuwe pakking (wil nog wel eens gaan zweten)
Probleem opgelost.
(dat zou ik dus doen)

Welnu, toen ik er achter kwam dat de plug lekte, ben ik langs de Volvo dealer gereden.
Die wist te melden dat de enige remedie het vervangen van de carterpan is en dit  1300,- euro ging kosten (blok moest er uit, heel verhaal)...( nee,hij rook niet naar drank, of rolde met zijn ogen).
Dus toen naar een (ervaren) garagist gereden en die wist (gelukkig) te melden dat een helicoil ook een optie is, dus uit laten voeren, maar achteraf blijkt het een vloeibare pakking reparatie te zijn gweest.
Vandaar 



Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2009 23:34 #1231818 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oliewissel
of je nu via de oliepeilstokbuis leegzuigt of aftapt onderuit het carter, dat maakt weinig uit alhoewel er via aftappen onderlangs misschien net wat meer bezinksel mee naar buiten komt.
veel belangrijker is het dat je bij iedere wissel een nieuwe goeie kwaliteit oliefilter plaatst (orgineel Volvo of MAN, bij voorkeur een met een terugslagklep in het filter) en bij het loshalen van het filter komt ook altijd wel wat oude olie vrij en dat moet ook onderlangs worden opgevangen ergo, olie aftappen onderlangs is dan weinig extra moeite.
waar het wel echt handig voor kan zijn is voor aftappen van bak, automaatbak, en diff olie. Het vullen dan ook weer met een pompje. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2009 00:11 #1231822 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Zuigen
Wel frisse olie, maar het vuil/bezinksel blijft zitten met dat afzuigen
Beste; warmrijden, bak eronder, nachtje uit laten druppellen.
Volgende morgen, paar keer een scheut olie erin, met de plug er nog uit (kijk eens hoeveel vuil er dan nog mee komt)
Plug erin, met een nwe. koperen ring.
Filter vullen met olie (voor zover mogelijk, hangt af van de hoek waaronder hij gemonteerd zit)
Afvullen.
Starten zonder ontsteking, totdat het oliedruk lampje uitgaat.
Ontsteking aansluiten.
Even laten lopen.
Even laten staan, check oliepijl.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2009 06:57 #1231824 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 940
Oliewisselen kan bij de 940 ook zonder brug of assteunen als je postuur dat toelaat. Stuur scherp naar links als je de auto neerzet na warmrijden, dan kom je vrij gemakkelijk achter het rechter voorwiel langs bij de plug. Filter wisselen lukt ook op die manier (bij de turbo kun je er van boven niet bij). Met mijn postuur (1.85m, 75 kg) lukt het in ieder geval.Ontsteking eraf door de kabel naar de bobine eraf te trekken ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2009 08:33 #1231830 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik vind dat afzuigen van de
Ik vind dat afzuigen van de olie niet de beste methode. Ik heb het idee dat je het onderste restje niet weggezuigd krijgt. En onderin zit nou net het bezinksel wat je weg wil hebben.
Buiten dat, als ik van onder langs aftap hoef ik alleen de opvangbak faarna schoon te maken. Ik zie het niet zo zitten zo'n afzuigapparaat te moeten reinigen elke keer als ik olie wissel.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2009 11:44 #1231841 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1300

Volvo960_1993 schreef :

960 estate 1996 schreef : Waarom zet je er niet een andere carterpan onder.
Met nieuwe pakking (wil nog wel eens gaan zweten)
Probleem opgelost.
(dat zou ik dus doen)

Welnu, toen ik er achter kwam dat de plug lekte, ben ik langs de Volvo dealer gereden.
Die wist te melden dat de enige remedie het vervangen van de carterpan is en dit  1300,- euro ging kosten (blok moest er uit, heel verhaal)...( nee,hij rook niet naar drank, of rolde met zijn ogen).
Dus toen naar een (ervaren) garagist gereden en die wist (gelukkig) te melden dat een helicoil ook een optie is, dus uit laten voeren, maar achteraf blijkt het een vloeibare pakking reparatie te zijn gweest.
Vandaar 




Dat kan veel goedkoper hoor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2009 20:39 #1231884 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic helicoil is inderdaad een
helicoil is inderdaad een goede oplossing. Ik heb het al vaak gebruikt als in een plug losdraaide die een collega had dichtgekit of met teflontape had dicht gemaakt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2009 20:43 #1231885 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Grappig

struis schreef :  paar keer een scheut olie erin, met de plug er nog uit (kijk eens hoeveel vuil er dan nog mee komt)

Grappig doe ik ook altijd nog effe een scheut verse olie erin terwijl plug er nog uit is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD