Oliewissel: Carter leegzuigen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Veel bedrijven gebruiken een pompje om de olie uit het carter te zuigen.
Nu vond ik op het forum wel een <a href=" www.conrad.nl/goto/?product=854215 ">pompje , maar daar zit geen reservoir aan, ik vind de images.google.nl/imgres?imgurl=http://ww...ff%26sa%3DN%26um%3D1 ">pela 650 wel een mooie oplossing.
Dus DHZ'ers hoe wisselen jullie de olie,gewoon carterplug eruit met een bak eronder? Kleven er nadelen aan het <u>leegzuigen</u> van het carter?
groet,
Mischa
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij de 960 tap ik gewoon de boel af met hete motor van de carterpan en neem ook nog 1 van de olieleidingen van de oliekoeler los.
Robert
EDIT: Lees net antwoord van MaartenG, je kunt het lijkt mij gewoon doen. Ik gebruik de handpomp ook om het differentieel leeg te zuigen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij kleine beurtjes is het vaak door importeurs voorgeschreven (om tijd te winnen) om de olie af te zuigen. Maar juist wanneer er weinig kilometers worden gereden, of veel kilometers worden gereden, is het beter om af te tappen. Zo weet je zeker dat het grootste deel van de oude olie meekomt en ook de vervuilingen die eventueel in het carter aanwezig zijn. Oude olie die achterblijft komt de kwaliteit van de verse olie niet ten goede.
Ook heb je door af te tappen geen restjes olie die achterblijven in het carter. Zo kun je dus (bijna) blindelings op de vulhoeveelheid die voorgeschreven is afgaan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vuil ligt onderin en met leegzuigen haal je dit niet allemaal weg.
En wat is er mis met carterplug eruit en opvangen in een bak.
Sneller en beter.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als je ijzervijlsel, of enig ander metaal aan de magnetische plug aantreft, dan hoeft een oliewissel niet meer, maar heb je een motorwissel nodig.okkie92 schreef : Als je oudrwets ververst kun je ook de carterplug schoonmaken, daar zit meestal wat ijzerschraapsel aan omdat de plug magnetisch is.
Maar voor zaken die niet in het olie horen,daar is het oliefilter toch voor?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je treft altijd wel ijzer aan bij een magnetischfilter. De boel "slijt" gewoon. Kijk maar eens bij de plug van een differentieel of de automaat. Er kleeft altijd wel wat slijpsel aan vast. Of neem eens een oliefilter onderhanden, maak hem open, breek het papier tot pulp en verdun de smurrie met diesel of zo en haal er een sterke magneet door (bijvoorbeeld uit een hardeschijf van een PC, dat zijn heel sterke magneten). Je vindt ijzerdeeltjes terug.Volvo960_1993 schreef : Als je ijzervijlsel, of enig ander metaal aan de magnetische plug aantreft, dan hoeft een oliewissel niet meer, maar heb je een motorwissel nodig.
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar slijtage vindt plaats op moleculaire niveau, als het goed is. De lagerschalen zijn non-ferro,het blok grotendeels aluminium, slijtage hiervan zie je niet terug op de magnetische plug.. Lagerbussen/zuigerveren/nokkenassen zijn wel magnetisch, maar als je dit op de plug aantreft... Wellicht heb je gelijk, maar wanneer ik het aan zou treffen,dan zou ik denken : <u>of</u> de olie een aantal jaren niet ververst <u>of</u> het is toch tijd voor een ander blok.robertm schreef :
Je treft altijd wel ijzer aan bij een magnetischfilter. De boel "slijt" gewoon. Kijk maar eens bij de plug van een differentieel of de automaat. Er kleeft altijd wel wat slijpsel aan vast. Of neem eens een oliefilter onderhanden, maak hem open, breek het papier tot pulp en verdun de smurrie met diesel of zo en haal er een sterke magneet door (bijvoorbeeld uit een hardeschijf van een PC, dat zijn heel sterke magneten). Je vindt ijzerdeeltjes terug.Volvo960_1993 schreef : Als je ijzervijlsel, of enig ander metaal aan de magnetische plug aantreft, dan hoeft een oliewissel niet meer, maar heb je een motorwissel nodig.
Robert
Nu redeneer ik wel met de 960 in het achterhoofd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn carterplug lekt, dit is al eens gerepareert bij een garage, maar nu tijdens de laatste oliewissel in eigen beheer gezien dat deze reparatie uitgevoerd was met vloeibare pakking..960 estate 1996 schreef : Toch wel wat nadelen naar mijn mening.
Vuil ligt onderin en met leegzuigen haal je dit niet allemaal weg.
En wat is er mis met carterplug eruit en opvangen in een bak.
Sneller en beter.
Een van de vorige eigenaren/garagisten heeft de plug te strak aangedraait en hierbij de draad beschadigd. Nu wil ik dus de plug er opnieuw inzetten, en dan zo dat ik geen lekkages meer (kan) krijg(en).
(semi)permanent is geen probleem, mits ik idd kan volstaan met oliewissels via de oliepeilstokopening.