Oliewissel: Carter leegzuigen?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2009 19:34 #1073154 door V700 register
Oliewissel: Carter leegzuigen? is gemaakt door V700 register
Allen,
Veel bedrijven gebruiken een pompje om de olie uit het carter te zuigen.
Nu vond ik op het forum wel een <a href=" www.conrad.nl/goto/?product=854215 ">pompje , maar daar zit geen reservoir aan, ik vind de images.google.nl/imgres?imgurl=http://ww...ff%26sa%3DN%26um%3D1 ">pela 650 wel een mooie oplossing.
Dus DHZ'ers hoe wisselen jullie de olie,gewoon carterplug eruit met een bak eronder? Kleven er nadelen aan het <u>leegzuigen</u> van het carter?
groet,
Mischa

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2009 19:49 #1231752 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Micha,
ik gebruik alleen een vacuumpomp om een teveel aan olie bijvullen tijdens de oliewissel van de automaat weg te zuigen. Gebeurt wel eens, en had geen zin om weer onder de wagen te kruipen om de plug los ten nemen. Ik heb zo'n oliepomp (wel handbediening) eens in een vlaag gekocht. Ik heb een gereedschapfetish, vandaar
Bij de 960 tap ik gewoon de boel af met hete motor van de carterpan en neem ook nog 1 van de olieleidingen van de oliekoeler los.
Robert
EDIT: Lees net antwoord van MaartenG, je kunt het lijkt mij gewoon doen. Ik gebruik de handpomp ook om het differentieel leeg te zuigen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2009 19:52 #1231754 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eigenlijk geen nadelen
Volgens mij zijn er geen echte nadelen. Persoonlijk lijkt mij zo'n los pompje handiger dan zo'n grote pomp. Nu kun de oude olie in een jerrycan of de originele flacon doen en inleveren bij de milieustraat. Die andere pomp staat na de oliewissel alleen maar in de weg. En knoeien valt niet helemaal te vermijden als je ook de filter eraf schroeft. Een nadeel is wel denk ik dat de olie goed warm moet zijn anders zal het niet snel door dat buisje gaan. Via de carterplug gaat vele malen sneller, maar dan moet je de auto wel eerst op de krik of op stenen zetten voordat je eronder kunt kruipen die tijd ben je weer kwijt. En 12 volt als krachtbron lijkt me wat zwak, dan duurt het misschien nog wel langer. Oliewisselen doe je meestal redelijk dicht bij huis, dan kun je er altijd wel met een verlengsnoer een pompje gebruiken op 230 Volt. Een nadeel zou ook kunnen zijn dat je met het slangetje niet gemakkelijk op het diepste punt van de carterpan uitkomt, maar zo heel erg is het toch ook niet als er pak'mbeet 100 cc oude olie achter blijft. Dus mij lijkt het wel wat, eigenlijk. Zijn deze pompjes niet ook gewoon bij de Brezan ofzo te koop?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2009 20:30 #1231764 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ben persoonlijk van
Ik ben persoonlijk van mening dat het beter is om auto`s gewoon ouderwets af te tappen via de carterplug. Dit vanwege mijn ervaringen met afzuigen van olie in het garagebedrijf.
Bij kleine beurtjes is het vaak door importeurs voorgeschreven (om tijd te winnen) om de olie af te zuigen. Maar juist wanneer er weinig kilometers worden gereden, of veel kilometers worden gereden, is het beter om af te tappen. Zo weet je zeker dat het grootste deel van de oude olie meekomt en ook de vervuilingen die eventueel in het carter aanwezig zijn. Oude olie die achterblijft komt de kwaliteit van de verse olie niet ten goede.
Ook heb je door af te tappen geen restjes olie die achterblijven in het carter. Zo kun je dus (bijna) blindelings op de vulhoeveelheid die voorgeschreven is afgaan.  

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2009 20:32 #1231766 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch
Toch wel wat nadelen naar mijn mening.
Vuil ligt onderin en met leegzuigen haal je dit niet allemaal weg.
En wat is er mis met carterplug eruit en opvangen in een bak.
Sneller en beter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2009 20:45 #1231770 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Carter leegzuigen
Als je oudrwets ververst kun je ook de carterplug schoonmaken, daar zit meestal wat ijzerschraapsel aan  omdat de plug magnetisch is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2009 21:03 #1231778 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic magnetisch

okkie92 schreef : Als je oudrwets ververst kun je ook de carterplug schoonmaken, daar zit meestal wat ijzerschraapsel aan  omdat de plug magnetisch is.

Als je ijzervijlsel, of enig ander metaal aan de magnetische plug aantreft, dan hoeft een oliewissel niet meer, maar heb je een motorwissel nodig.
Maar voor zaken die niet in het olie horen,daar is het oliefilter toch voor?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2009 21:18 #1231784 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou...

Volvo960_1993 schreef : Als je ijzervijlsel, of enig ander metaal aan de magnetische plug aantreft, dan hoeft een oliewissel niet meer, maar heb je een motorwissel nodig.

Je treft altijd wel ijzer aan bij een magnetischfilter. De boel "slijt" gewoon. Kijk maar eens bij de plug van een differentieel of de automaat. Er kleeft altijd wel wat slijpsel aan vast. Of neem eens een oliefilter onderhanden, maak hem open, breek het papier tot pulp en verdun de smurrie met diesel of zo en haal er een sterke magneet door (bijvoorbeeld uit een hardeschijf van een PC, dat zijn heel sterke magneten). Je vindt ijzerdeeltjes terug.
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2009 22:03 #1231793 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ok,maar

robertm schreef :

Volvo960_1993 schreef : Als je ijzervijlsel, of enig ander metaal aan de magnetische plug aantreft, dan hoeft een oliewissel niet meer, maar heb je een motorwissel nodig.

Je treft altijd wel ijzer aan bij een magnetischfilter. De boel "slijt" gewoon. Kijk maar eens bij de plug van een differentieel of de automaat. Er kleeft altijd wel wat slijpsel aan vast. Of neem eens een oliefilter onderhanden, maak hem open, breek het papier tot pulp en verdun de smurrie met diesel of zo en haal er een sterke magneet door (bijvoorbeeld uit een hardeschijf van een PC, dat zijn heel sterke magneten). Je vindt ijzerdeeltjes terug.
Robert

Maar slijtage vindt plaats op moleculaire niveau, als het goed is. De lagerschalen zijn non-ferro,het blok grotendeels aluminium, slijtage hiervan zie je niet terug op de magnetische plug.. Lagerbussen/zuigerveren/nokkenassen zijn wel magnetisch, maar als je dit op de plug aantreft... Wellicht heb je gelijk, maar wanneer ik het aan zou treffen,dan zou ik denken : <u>of</u> de olie een aantal jaren niet ververst <u>of</u> het is toch tijd voor een ander blok.
Nu redeneer ik wel met de 960 in het achterhoofd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2009 22:11 #1231795 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wel

960 estate 1996 schreef : Toch wel wat nadelen naar mijn mening.
Vuil ligt onderin en met leegzuigen haal je dit niet allemaal weg.
En wat is er mis met carterplug eruit en opvangen in een bak.
Sneller en beter.

Mijn carterplug lekt, dit is al eens gerepareert bij een garage, maar nu tijdens de laatste oliewissel in eigen beheer gezien dat deze reparatie uitgevoerd was met vloeibare pakking..
Een van de vorige eigenaren/garagisten heeft de plug te strak aangedraait en hierbij de draad beschadigd. Nu wil ik dus de plug er opnieuw inzetten, en dan zo dat ik geen lekkages meer (kan) krijg(en).
(semi)permanent is geen probleem, mits ik idd kan volstaan met oliewissels via de oliepeilstokopening.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD