Kat. eraf?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
JanV schreef : Ook al heb je je benzineauto helemaal <u>optimaal</u> draaien, hij zal nooit de brandstof helemaal compleet verbranden. Er is niet voor niks in de jaren 80 een kathalysator onder de auto's gekomen. Als de autoindustrie het destijds zonder kat had kunnen oplossen hadden ze dat zeker gedaan.
Hmm, ik heb anders een paar keer (en da's al een jaar of 15 geleden) een viergas-meting gezien, waarbij geen onverbrande koolwaterstoffen gemeten werden. En ik meen ook geen CO. Vooral met LPG moet dat mogelijk zijn. Honda had trouwens in die tijd dacht ik een VTEC motor, die ook zonder katalysator erg mooie waardes toonde. En dat de auto-industrie de katalysator toepast is niet uit vrije wil. Terwijl ze (en dan bedoel ik niet alleen de Amerikaanse merken, maar ook BMW, etc.) op de Amerikaanse markt al jaren de katalysators toepasten, waren ze bepaald niet blij dat ze dat in Europa ook moesten gaan doen. De katalysator werd toen verplicht gesteld, in plaats van het behalen van bepaalde, van te voren vastgestelde, uitlaatgaswaarden. Eigenlijk hebben ze zo de technische ontwikkeling geen dienst bewezen. Het milieu trouwens ook niet.
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Daar zeg je 2 belangrijke dingen:
LPG > verbrandt van zich zelf al schoner dan benzine, in elke motor.
VTEC > variabele camtiming en lift. is iets uit de 2de helft van de jaren 90, toen er meer computerkracht in de ecu's kon worden gebouwd en dus ook meer variabelen konden worden gemanaged.
Maar we hadden het over een 20J oude 760 met ouderwetse V6.
Je hebt trouwens helemaal gelijk wat betreft die wetgeving: ze moeten geen technische oplossing opleggen maar normen stellen. Dat bevorderd creativiteit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als ik het goed begrijp kan men mijn 940 met G2 installatie dus alleen een CO test kado doen op de keuring.web schreef :
Er is nog 1 uitzondering : bij auto's na 1-1-93 met LPG maar zonder G3 tot een bepaald bouwjaar (was het '97?), moet de kat wel aanwezig zijn, maar deze krijgen geen viergastest voor de kiezen. G3 auto's weer wel. Je zou zonder G3 dus weg kunnen komen met een lege kat als je dat per se wil.
Zo zijn de regels.
Als ie zou worden afgekeurd op viergastest, kan ik hem dus wijzen op de regels?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoi Mathy,
Ter geruststelling, ik heb een katalysator besteld. Kosten inclusief transport uit de VS maar zonder BTW: 147 euro.
Groet
Bert
four wheels and a brick
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Is dat ook inclusief invoerrecht?
Groetjes
Mathy (die al eens een "gerepareerde chip" ontvangen heeft. Dar hoefde ik geen invoerrecht op te betalen. Omdat het gerepareerde en geen nieuwe waar zou zijn.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Kosten:
Kat + Transport 148 Euro
Inklaren en BTW 40 euro
Voor 188 euro hagelnieuwe Kat
Groet
Bert
four wheels and a brick