Kat. eraf?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-04-2005 23:56 #1049510 door V700 register
Kat. eraf? is gemaakt door V700 register

Onder 'auto's van leden' schrijft Roger (Kuypers) over zijn 760 GLE dat de katalysator door een pijp is vervangen ; ik lees dus ' er af '.
Mijn origineel nederlandse 740 turbo '88 heeft een katalysator. Mag ik die er ook af halen ?
N.B.: op het kenteken staat '740 TURBO A ; K6 '
En techneuten: ALS het al mag, welk nut ; welke effecten heeft het ?
pk's? koppel? snelheid? verbruik? .........vervuiling?

H

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2005 09:54 #1112454 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Aanwezig, ja, werking nee (geloof ik)
Henk,

De wagen is van voor 1993, dus men mag geen 4 gassen test doen. Ok, mag wel, maar nergens in de apk regels staat die catalysator het moet doen. (voor zover ik weet) Men mag de wagen dus niet afkeuren vanwege een niet werkende catalysator. Mocht de wagen de CO meting niet halen, dan is het een ander verhaal. (maar de gemiddelde wagen, mits in goede staat, haalt die ook zonder cat)

Over het aanwezig zijn van de cat heb ik verschillende verhalen gehoord, varierend van een visuele inspectie (de pot moet er zijn) tot mag afwezig zijn. (vervangen door een pijp) Voor het eerste geval heb ik als oplossing gehoord dat men een pijp in de behuizing heeft gelast.

Wat de voordelen zijn van het verwijderen van die prop uit je uitlaat... tja... sneller optrekken want turbo komt sneller op gang(geen tegendruk na je turbo), extra pk's e.d. De vervuiling is natuurlijk ook erger (zo'n ding is er niet voor niets), al verschillen de ideeen daar over. De vervuiling is in elk geval anders. De ene schadelijke stof wordt omgezet naar een andere, waarschijnlijk minder schadelijke, stof.

Jan Huijsmans

... He's floating through air just like bricks don't

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2005 10:12 #1112455 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Over die Turbo en meer PK's b
Over die Turbo en meer PK's bij een weggehaalde kat het volgende :
door de tegendruk in de uitlaat te verlagen ( kat weghalen ) neemt het vermogen toe. Wat ook toeneemt is het brandstofverbruik en niet zo'n beetje ook. De tegendruk is namelijk ook bedoelt om een deel van de uitlaatgassen in de verbrandingsruimte te laten en zo een schone verbranding te creeeren.
Bij diesels is het verhaal andersom : minder tegendruk geeft meer vermogen met MINDER brandstof. Ik geloofde dat ook niet, maar heb het zelf ondervonden. Audi 80 TD ( milieudiesel ) 1 op 13 met kat. Na verwijderen van kat 1 op 14,5 !
Dan nog iets : een paar PK's meer vind je niet terug in het rijgedrag van je auto. Je kan een sportuitlaat monteren en die levert 5 PK meer dan standaard. Maar die 5 PK meer is bij 6000 toeren en bij 3000 toeren blijft daar maar 2 of 3 PK van over, want normaal rij je met maar 3000 toeren over de weg.

Snapt u het nog ?

Mark I

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2005 10:49 #1112456 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Tegendruk en cat
Mark,

Het klopt bijna voro de benzine wagens, op 1 kleinigheidje na. De turbo verzorgt de tegendruk voor de verbrandingskamers. Na de turbo heb je het liefst geen uitlaat voor wat het vermogen betreft. (de omgeving denkt daar anders over vanwege het geluid)

Overigens vindt je die paar pk's weldegelijk terug in het gedrag van de wagen. DIt omdat de meeste catalysatoren van die leeftijd al dichtgesmolten zijn. T.o.v. een perfecte motor zal het maar een paar pk schelen, maar na een jaar of 2 is de catalysator al niet meer in een dusdanige conditie dat deze de minimale hoeveelheid pk's kost. et is en blijft een filter dat verstopt raakt. (of zelfs dicht smelt)

Jan Huijsmans

Jan Huijsmans

(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2005 18:54 #1112469 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kat
Mark,

ik heb de originele (verstopte) kat er weer onder gezet. Ik reed een tijdje met een lege kat-behuizing rond, maar dat maakte toch wel erg veel herrie onder de bodemplaat. Het rijdt wel lekkerder omdat de motor zijn energie kwijt kan. Qua verbruik heb ik echter geen toename vernomen, eerder een lichte afname. Ik ga binnenkort naar Veendam om een pijpje te laten aanmeten (kost rond de ââ??¬ 150,00) en dat is met een gat voor de lambda-sonde. Voor wat betreft de codering hoort bij een U9 de kat zichtbaar aanwezig te zijn, maar niet te werken (dus ook leeg) en mag mij de aanduiding K6 de kat geheel ontbreken. Dit heb ik me ook maar laten vertellen, dus pin me er niet op vast.

Groet,
Roger

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2005 19:38 #1112470 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic APK
Auto,s na 31 - 12 - 1992 moetten zijn voorzien van een Lambdasonde en een cat. daar voor moetten de eisen gehaald worden.

J. Lourenssen Lidnr 151

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2005 21:29 #1112472 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verstopte/dichtgesmolten kat.
OK dus een verstopte kat verhoogt de tegendruk met krachtverlies tot gevolg.

En een dichtgesmolten kat. nog meer !
Maarre....hoe laat die �¼berhaupt nog uitlaatgassen door ?

H

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2005 21:39 #1112473 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dus....
Als ik het goed begrijp moet mijn '88-er aan dezelfde emissie-eisen voldoen als alle latere auto's, maar is bij mij de kat. niet verplicht en kan ik daarvoor in de plaats een pijp laten inzetten;

Dat zal vermogenstoename tot gevolg hebben EN toename van het verbruik......

De emissie eisen haal ik dan nog steeds omdat de motor uitstekend is -en wordt- onderhouden.

of.....?

H

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2005 16:50 #1112539 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De dichtgesmolten kat.
Graag herhaal ik mijn serieus bedoelde vraag :
hoe laat een 'dichtgesmolten' kat. nog gassen door?
En : moet hij dan niet vervangen worden?
Kost zoiets ?

H::::::::::::::::::smelt voor B.

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2005 17:54 #1112541 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Nee...
Nop, de wagen moet de normale emissie eisen halen. Die bestaan voor een catloze wagen uit alleen maar een CO percentage.

Wagens met een geregelde cat moeten een 4 gassen test doorstaan, waarbij de CO een van de 4 gassen is. De CO kan je ook halen zonder cat, met de andere 3 gassen wordt gekeken of de cat wel werkt.

Jan Huijsmans

Jan Huijsmans

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC