Geen lpg bij vorst
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2023 19:29 #1472384
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic leuk!
Heb je de oude LPE nog? Kan je die ook fixen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 31
20-01-2023 23:56 #1472388
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Kan je ook
Kan je ook duiden of er in de LPE een afregeling voor de overschakeling van benzine naar lpg zit?
En is die af te stellen? Of te foppen/beïnvloeden.
Auto van mijn dochter schakelt pas na 2 km over als ie koud is zoals vandaag.
De auto hebben we net, dus in de zomer weet ik niet hoe die functioneert.
Als ie warm is schakelt ie binnen 100 meter over, zoals het hoort.
En is die af te stellen? Of te foppen/beïnvloeden.
Auto van mijn dochter schakelt pas na 2 km over als ie koud is zoals vandaag.
De auto hebben we net, dus in de zomer weet ik niet hoe die functioneert.
Als ie warm is schakelt ie binnen 100 meter over, zoals het hoort.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 101
21-01-2023 09:08 #1472391
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Prins
@Wytze: waarschijnlijk afhankelijk vh type lpg installatie. Als de auto van jouw dochter bijv een (oudere)Prins VSI installatie heeft, zou die 2 km kunnen kloppen.
Prins werkt nl met een overschakeling afhankelijk vd koelwatertemp. Bij mij was dat omschakelen destijds bij 45 graden. Dat kan in de winter wel 1,5/2 km duren na een nacht in de vorst buiten gestaan hebben. In de winter duurt dit daarom langer dan in ze zomer.
De LPG specialist kan deze temp. grens dmv de laptop aanpassen.
Ik weet niet of nog meer merken of deze manier werken (Vialle bijv. niet).
Misschien heb je er iets aan?
groet,
Pascal
Prins werkt nl met een overschakeling afhankelijk vd koelwatertemp. Bij mij was dat omschakelen destijds bij 45 graden. Dat kan in de winter wel 1,5/2 km duren na een nacht in de vorst buiten gestaan hebben. In de winter duurt dit daarom langer dan in ze zomer.
De LPG specialist kan deze temp. grens dmv de laptop aanpassen.
Ik weet niet of nog meer merken of deze manier werken (Vialle bijv. niet).
Misschien heb je er iets aan?
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2023 15:29 #1472392
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Omschakelen
Ik heb een reserve LPE computer liggen die een stuk later omschakelt dan de LPE die nu is ingebouwd. Geen idee waarom.
De LPE gebruikt het lambdasignaal om bij koude motor om te schakelen. Als dat signaal ontbreekt, schakelt die na 3 tot 5 minuten sowieso om. Misschien zit daar iets niet goed? Bij een warme motor wordt de omschakeltijd alleen bepaald door hoe kort ervoor de motor nog heeft gedraaid.
Uit de Vialle documentatie:
De LPE gebruikt het lambdasignaal om bij koude motor om te schakelen. Als dat signaal ontbreekt, schakelt die na 3 tot 5 minuten sowieso om. Misschien zit daar iets niet goed? Bij een warme motor wordt de omschakeltijd alleen bepaald door hoe kort ervoor de motor nog heeft gedraaid.
Uit de Vialle documentatie:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2023 15:35 #1472393
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen LPG bij warmte
In mijn geval had ik deze zomer in Italië ineens geen LPG injectie meer. Jammer, want ik heb daarna op dure benzine moeten rijden. Het vervelende was dat je dat pas merkte als de motor overschakelde op LPG. Terugschakelen naar benzine hielp dan niet, eerst moest de LPE worden gereset door de ontsteking even uit te zetten. Terug in warm Nederland bleef het probleem bestaan, maar na een tijdje kon ik steeds vaker wél op LPG rijden. Nu al maanden geen last meer gehad, dus het lijkt temperatuurgerelateerd. Volgens mij hoorde ik de LPG-pomp wel draaien, dus dat andere zwarte relais zou in orde zijn. Zitten er meer relais in de LPE?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2023 20:04 #1472394
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja, oude LPE heb ik gelijk
Ja, oude LPE heb ik gelijk mee-gefixt. Ligt dus nu als reserve klaar 
Laat omschakelen lijkt me niet met deze twee relais van doen te hebben, sowieso niet die van de brandstofmeter. Als de andere kapot is, is bij mij de hele LPE uit (ledje op dashboard is ook uit).
Mogelijk is die NTC verschillend per auto en/of na verloop van tijd? Is die niet te overbruggen met een normale weerstand die de +20C simuleert?
@Rob, geen LPG injectie meer, betekent dat hele LPE uitgeschakeld? Of alles draait maar inhouden alsof hij op 2-3 cilinders loopt?
Dat laatste herken ik namelijk, ook bij hoge temperatuur in Italië (tot wel 56 graden). Ik denk echter dat dat te maken heeft met dampdruk van LPG. Als de pomp niet voldoende druk meer levert om het gas vloeibaar te houden gaan de injectors sputteren.
In Italie misschien ook propaan getankt? Dat wil meestal prima, maar heeft een nog iets lagere dampdruk dan butaan (dus is eerder gasvormig).

Laat omschakelen lijkt me niet met deze twee relais van doen te hebben, sowieso niet die van de brandstofmeter. Als de andere kapot is, is bij mij de hele LPE uit (ledje op dashboard is ook uit).
Mogelijk is die NTC verschillend per auto en/of na verloop van tijd? Is die niet te overbruggen met een normale weerstand die de +20C simuleert?
@Rob, geen LPG injectie meer, betekent dat hele LPE uitgeschakeld? Of alles draait maar inhouden alsof hij op 2-3 cilinders loopt?
Dat laatste herken ik namelijk, ook bij hoge temperatuur in Italië (tot wel 56 graden). Ik denk echter dat dat te maken heeft met dampdruk van LPG. Als de pomp niet voldoende druk meer levert om het gas vloeibaar te houden gaan de injectors sputteren.
In Italie misschien ook propaan getankt? Dat wil meestal prima, maar heeft een nog iets lagere dampdruk dan butaan (dus is eerder gasvormig).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-01-2023 08:40 #1472395
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic NTC overbruggen
Voor 20 graden vervang je de NTC door een vaste weerstand met de weerstandwaarde die de NTC bij 20 graden heeft.
Wil je toch een variatie voor de koude start dan zet je een weerstand parallel met de NTC.
De waarde van de weerstand bereken je dan met de vervangingswaarde voor twee parallel geschakelde weerstanden. 1/RW=1/R1+1/R2
Hetzelfde heb ik gedaan om de koude start voor de benzine injectie te beïnvloeden. Weerstand parallel aan de ect sensor.
Wil je toch een variatie voor de koude start dan zet je een weerstand parallel met de NTC.
De waarde van de weerstand bereken je dan met de vervangingswaarde voor twee parallel geschakelde weerstanden. 1/RW=1/R1+1/R2
Hetzelfde heb ik gedaan om de koude start voor de benzine injectie te beïnvloeden. Weerstand parallel aan de ect sensor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 31
22-01-2023 12:32 #1472396
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Ik heb een Vialle LPI systeem van een later type.
Dank voor de reacties op mijn vraag.
Ik heb een Vialle LPI systeem van een later type.
Geen vierkant knopje maar een omgekeerde druppel vorm die ook hoeveelheid lpg in tank aangeeft en een ronde tank met een pomp die van bovenaf vervangbaar is. Een 5 versnellingen pomp heb ik begrepen.
Waar zit die NTC weerstand op de printplaat? En welke weerstand (waarde) moet ik er tussen zetten? Of hangt dat af van de gemonteerde LPE?
Ik heb een Vialle LPI systeem van een later type.
Geen vierkant knopje maar een omgekeerde druppel vorm die ook hoeveelheid lpg in tank aangeeft en een ronde tank met een pomp die van bovenaf vervangbaar is. Een 5 versnellingen pomp heb ik begrepen.
Waar zit die NTC weerstand op de printplaat? En welke weerstand (waarde) moet ik er tussen zetten? Of hangt dat af van de gemonteerde LPE?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2023 09:31 #1472401
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Rob, geen LPG injectie meer,
<blockquote>
@Rob, geen LPG injectie meer, betekent dat hele LPE uitgeschakeld? Of alles draait maar inhouden alsof hij op 2-3 cilinders loopt?
Dat laatste herken ik namelijk, ook bij hoge temperatuur in Italië (tot wel 56 graden). Ik denk echter dat dat te maken heeft met dampdruk van LPG. Als de pomp niet voldoende druk meer levert om het gas vloeibaar te houden gaan de injectors sputteren.
In Italie misschien ook propaan getankt? Dat wil meestal prima, maar heeft een nog iets lagere dampdruk dan butaan (dus is eerder gasvormig).
</blockquote>
Nee, de installatie weigert helemaal helemaal na overschakelen. Terugschakelen naar benzine werkt ook niet meer, alleen even de sleutel terug naar nul en opnieuw contact aan laat de motor weer op benzine lopen.
@Rob, geen LPG injectie meer, betekent dat hele LPE uitgeschakeld? Of alles draait maar inhouden alsof hij op 2-3 cilinders loopt?
Dat laatste herken ik namelijk, ook bij hoge temperatuur in Italië (tot wel 56 graden). Ik denk echter dat dat te maken heeft met dampdruk van LPG. Als de pomp niet voldoende druk meer levert om het gas vloeibaar te houden gaan de injectors sputteren.
In Italie misschien ook propaan getankt? Dat wil meestal prima, maar heeft een nog iets lagere dampdruk dan butaan (dus is eerder gasvormig).
</blockquote>
Nee, de installatie weigert helemaal helemaal na overschakelen. Terugschakelen naar benzine werkt ook niet meer, alleen even de sleutel terug naar nul en opnieuw contact aan laat de motor weer op benzine lopen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2023 11:36 #1472400
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Welke weerstandwaarde?
De NTC Staat op 2 pootjes op de printplaat verwacht ik. En gekleurd bolletje of schijfje.
Je moet eerst achter de weerstand waardes van de NTC meten bij verschillende temperaturen.
Dat doe je met een spanningsloze LPI.
Je bepaalt de gewenste omgevings omschakel temperatuur.
Daarna kun je de weerstandswaarde van de parallel te plaatsen weerstand bepalen. Of je plaatst een variabele weerstand in dat weerstandsgebied.
De NTC op de printplaat meet de omgevingstemperatuur en zal gebruikt worden om de LPG in te schakelen bij koude start.
Om over te schakelen naar benzine zit er een sensor denk ik in het koelwater circuit. Die kan ook beïnvloed worden.
In dat geval zou ik eerst de werking van de thermostaat controleren adhv het voltage dat over de ect staat.
Bedrijfs temperatuur is onder de 1V. Je kunt al veel eerder omschakelen denk ik.
Je moet eerst achter de weerstand waardes van de NTC meten bij verschillende temperaturen.
Dat doe je met een spanningsloze LPI.
Je bepaalt de gewenste omgevings omschakel temperatuur.
Daarna kun je de weerstandswaarde van de parallel te plaatsen weerstand bepalen. Of je plaatst een variabele weerstand in dat weerstandsgebied.
De NTC op de printplaat meet de omgevingstemperatuur en zal gebruikt worden om de LPG in te schakelen bij koude start.
Om over te schakelen naar benzine zit er een sensor denk ik in het koelwater circuit. Die kan ook beïnvloed worden.
In dat geval zou ik eerst de werking van de thermostaat controleren adhv het voltage dat over de ect staat.
Bedrijfs temperatuur is onder de 1V. Je kunt al veel eerder omschakelen denk ik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam