Geen lpg bij vorst
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-01-2017 20:15 #1106297
door V700 register
Geen lpg bij vorst is gemaakt door V700 register
Hallo,
Mijn '97 LPT met Vialle LPI (met twin tank) loopt niet op lpg als het zo koud is als nu.
Normaal gesproken gaat het groene lampje van de LPG/GPL schakelaar direct met starten groen branden. Na enige tijd (paar minuten) schakelt hij dan ongemerkt over op lpg.
Als het vriest en de auto koud is (na >8 uur stil staan) blijft het groene lampje uit na starten, en gaat pas aan na 15-20 km. Hij rijdt dan al die tijd op benzine, en schakelt pas daarna over op lpg. Het lijkt alsof er een of ander relais/contact/... bevroren is, en dat de lpi pas aanslaat als die ontdooit is.
Herkent iemand dit, of ideeen waar ik het moet zoeken? Het is wel goed voor de actieradius, maar niet voor m'n portemonnee
Mijn '97 LPT met Vialle LPI (met twin tank) loopt niet op lpg als het zo koud is als nu.
Normaal gesproken gaat het groene lampje van de LPG/GPL schakelaar direct met starten groen branden. Na enige tijd (paar minuten) schakelt hij dan ongemerkt over op lpg.
Als het vriest en de auto koud is (na >8 uur stil staan) blijft het groene lampje uit na starten, en gaat pas aan na 15-20 km. Hij rijdt dan al die tijd op benzine, en schakelt pas daarna over op lpg. Het lijkt alsof er een of ander relais/contact/... bevroren is, en dat de lpi pas aanslaat als die ontdooit is.
Herkent iemand dit, of ideeen waar ik het moet zoeken? Het is wel goed voor de actieradius, maar niet voor m'n portemonnee

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-01-2017 21:07 #1433978
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Klinkt vreemd. LPI werkt niet
Klinkt vreemd. LPI werkt niet met een verdamper, dus is koelwatertemperatuur-onafhankelijk. Ik herinner me ook niet van de LPI in mijn BMW dat die later werkte bij lage temperatuur: overschakelen gebeurde gewoon voordat ik de wijk uit was (plm 1000 meter).
Het is dus niet zoals het hoort. Maar de oorzaak? Geen idee...
Het is dus niet zoals het hoort. Maar de oorzaak? Geen idee...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-01-2017 21:37 #1433987
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Elektrisch denk ik
Denk dat het sowieso een elektrisch probleem is, het groene lampje brandt namelijk niet bij starten. Normaal gesproken wel, en ook als ik niet zo lang geleden nog gereden heb (na uur of 3-4).
Ik ga van de week eens met de multimeter onder de kap en in bij de tank meten (waar hoort spanning maar zit t niet), maar als iemand ervaring heeft met dit probleem kan ik wat gerichter zoeken..
Ik ga van de week eens met de multimeter onder de kap en in bij de tank meten (waar hoort spanning maar zit t niet), maar als iemand ervaring heeft met dit probleem kan ik wat gerichter zoeken..
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-01-2017 21:54 #1433988
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thermostaat
De motor gaat pas echt op lpg als de motor dejuiste temperatuur heeft. 65 graden of iets dergelijks.
Als je thermostaat brak is komt de motor zeer langzaam op temperatuur. Zet er eens een nieuwe in.
Als je thermostaat brak is komt de motor zeer langzaam op temperatuur. Zet er eens een nieuwe in.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2017 10:39 #1433998
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Electrisch probleem
Dit heeft NIETS met de temperatuur van LPG of van de motor te maken.
Bij verdamper systemen moet LPG in de tank "koken" om druk in het systeem te houden. Het kookpunt is afhankelijk van de LPG samenstelling (zomer/winter - butaan/propaan verhouding), maar is nu zo ongeveer -17°C. Pas beneden dit kookpunt zakt de druk in de tank en houdt een verdampersysteem er uiteindelijk mee op.
Een LPi systeem heeft een pomp die het systeem onder druk houdt. Als het LPi systeem werkt, dan brandt het keuzelampje ALTIJD (rood of groen). Brandt het lampje niet, dan is het systeem electrisch buiten bedrijf en draait de motor op benzine. Het systeem is zo gemaakt, dat je in geval van een storing het hele LPG systeem buiten bedrijf kunt zetten door de zekeringen er uit te trekken. De motor draait dan alsof er geen LPi systeem is ingebouwd, dus zoals Volvo het heeft bedacht.
Zolang jouw groen/rode lampje niet brandt, is het LPi systeem volledig uitgeschakeld. Door de fail-safe constructie draait de motor daarom op benzine. De oorzaak moet je echt zoeken in de 12V voeding van de gascomputer of de computer zelf. Heeft niets met de LPi pomp, het benzineverbreekrelais of zoiets te maken. Begin maar met die vier zwevende zekeringen bij de accu, net boven de gascomputer, dat is een beruchte storingsbron.
Dit moet redelijk eenvoudig opgelost kunnen worden.
Bij verdamper systemen moet LPG in de tank "koken" om druk in het systeem te houden. Het kookpunt is afhankelijk van de LPG samenstelling (zomer/winter - butaan/propaan verhouding), maar is nu zo ongeveer -17°C. Pas beneden dit kookpunt zakt de druk in de tank en houdt een verdampersysteem er uiteindelijk mee op.
Een LPi systeem heeft een pomp die het systeem onder druk houdt. Als het LPi systeem werkt, dan brandt het keuzelampje ALTIJD (rood of groen). Brandt het lampje niet, dan is het systeem electrisch buiten bedrijf en draait de motor op benzine. Het systeem is zo gemaakt, dat je in geval van een storing het hele LPG systeem buiten bedrijf kunt zetten door de zekeringen er uit te trekken. De motor draait dan alsof er geen LPi systeem is ingebouwd, dus zoals Volvo het heeft bedacht.
Zolang jouw groen/rode lampje niet brandt, is het LPi systeem volledig uitgeschakeld. Door de fail-safe constructie draait de motor daarom op benzine. De oorzaak moet je echt zoeken in de 12V voeding van de gascomputer of de computer zelf. Heeft niets met de LPi pomp, het benzineverbreekrelais of zoiets te maken. Begin maar met die vier zwevende zekeringen bij de accu, net boven de gascomputer, dat is een beruchte storingsbron.
Dit moet redelijk eenvoudig opgelost kunnen worden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2017 18:59 #1434010
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Juist
Dank je Rob. Hier kan ik wat mee.
Ga rond de zekeringen + computer eens doormeten. Hopelijk is niet de computer zelf het probleem, we gaan t zien.
Ga rond de zekeringen + computer eens doormeten. Hopelijk is niet de computer zelf het probleem, we gaan t zien.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2017 19:09 #1434013
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic thermostaat
ik bedoel dat er LPG injectiesystemen zijn die na koude start op benzine, pas overgaat op lpg-injectie als de motor voldoende is opgewarmd. Dat is een geprogrammeerde parameter die er voor zorgt dat de motor onder alle koude omstandigheden blijft lopen zodat de motor niet uitvalt na overschakelen op LPG omdat er nog te weinig motorwarmte aanwezig is in de motor om het lpg in het inlaatspruitstuk te laten verdampen. Het wordt immers vloeibaar ingespoten!
Bij slechte thermostaat blijft motor veel te lang koud.
Bij slechte thermostaat blijft motor veel te lang koud.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2017 23:19 #1434032
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPi systeem
Het Vialle LPi systeem zoals in onze Volvo's is ingebouwd kijkt niet naar de koelwatertemperatuur. Alleen de omgevingstemperatuur wordt gemeten en laat de boel wat langer op benzine draaien bij een koude start. Verder wacht de gascomputer op een signaal van de lambdasonde en onthoudt hij hoe lang geleden de motor is afgezet en hoe lang die daarvoor heeft gedraaid. Hoe koud het ook is, na maximaal 2 minuten schakelt de computer altijd over op gas.
Zelfs als er nog niet verdampt LPG wordt aangezogen in de verbrandingsruimte blijft de motor nog wel lopen. Hooguit dat de motor wat stottert door kleine ijsbrokjes door bevriezend waterdamp in de aanzuiglucht.
Als het LPG keuzelampje niet rood of groen brandt, krijgt het systeem geen voeding, zo simpel ligt dat.
Zelfs als er nog niet verdampt LPG wordt aangezogen in de verbrandingsruimte blijft de motor nog wel lopen. Hooguit dat de motor wat stottert door kleine ijsbrokjes door bevriezend waterdamp in de aanzuiglucht.
Als het LPG keuzelampje niet rood of groen brandt, krijgt het systeem geen voeding, zo simpel ligt dat.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2017 23:51 #1434033
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Lage spanning
Bij een lage spanning brandt het lampje ook niet. Het starten op benzine zal ook wel moeizaam gaan. Meet de accuspanning eens. Kan zijn dat de accu bijna aan zijn eind is dan laadt deze ook maar matig op vooral bij lagere temperaturen. Na een verloop van tijd tijdens het rijden trekt de spanning wat aan en gaat de LPI-installatie weer meedoen. Het verhaal van Rob overschrijf ik volledig.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-01-2017 00:48 #1434035
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Overgang van accuklem naar accukabel
Hallo Volvisti
"Lage spanning" kan ook aan de overgang van accuklem naar accukabel liggen. Na verloop van tijd kan die overgang slechter worden. De weerstand van die overgang wordt dan groter. Stel dat je een heel Volt kwijt raakt door de overgang (van kabel naar klem), dan wordt je accu met 1 Volt minder geladen dan de spanning die de dynamo opwekt. Maar op het moment dat de accu spanning moet leveren, dan verlies je dus nog eens 1 Volt, omdat de stroom door dezelfde overgang moet.
Dat ene Volt is te meten. En volgens mij voel je de overgang ook warm worden. Is de verbinding inderdaad slecht, dan kun je een nieuwe klem op de kabel zetten of de verbinding even opnieuw (laten) solderen. Dat gaat uiteraard niet met een soldeerboutje. Dus als je de kabel niet in z'n geheel even uit de auto wilt halen, zul je even in de gaten moeten houden, dat veel delen aan de auto niet van een vlam houden. Anders verlies je meer dan alleen dat ene Volt.
groetjes
Mathy (geen LPG, maar wel ooit "min 1 Volt")
"Lage spanning" kan ook aan de overgang van accuklem naar accukabel liggen. Na verloop van tijd kan die overgang slechter worden. De weerstand van die overgang wordt dan groter. Stel dat je een heel Volt kwijt raakt door de overgang (van kabel naar klem), dan wordt je accu met 1 Volt minder geladen dan de spanning die de dynamo opwekt. Maar op het moment dat de accu spanning moet leveren, dan verlies je dus nog eens 1 Volt, omdat de stroom door dezelfde overgang moet.
Dat ene Volt is te meten. En volgens mij voel je de overgang ook warm worden. Is de verbinding inderdaad slecht, dan kun je een nieuwe klem op de kabel zetten of de verbinding even opnieuw (laten) solderen. Dat gaat uiteraard niet met een soldeerboutje. Dus als je de kabel niet in z'n geheel even uit de auto wilt halen, zul je even in de gaten moeten houden, dat veel delen aan de auto niet van een vlam houden. Anders verlies je meer dan alleen dat ene Volt.
groetjes
Mathy (geen LPG, maar wel ooit "min 1 Volt")
Moderators: Jerry Stam