Geen lpg bij vorst

• Frox dobbel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2018 17:36 #1443127 door Frox dobbel
Beantwoord door Frox dobbel in topic Bedankt voor je berichtje.
Bedankt voor je berichtje. Jammer dat je de echte oorzaak hebt kunnen achterhalen.

Ik ben met de multimeter aan de gang gegaan en een NTC gevonden op de printplaat. Een NTC zorgt voor een temp afhankelijke weerstand. Ik dacht (en hoopte vooral) dat het probleem daar in zou zitten. Deze heb ik vervangen voor eenzelfde exemplaar. Dit gaf geen verandering.
Vervolgens heb ik deze NTC vervangen door een potmeter (een in te stellen weerstand dmv draaiknopje) Hiermee makkelijk diverse weerstand waardes kunnen proberen, maar dit gaf ook geen verschil.
Wat die NTC dan wel doet weet ik niet... Misschien de duur van het knipperen (opwarmen) bepalen.

Iets anders bepaald dus of hij wel of niet aan gaat.

-wordt vervolgd-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Frox dobbel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2018 18:12 #1443128 door Frox dobbel
Beantwoord door Frox dobbel in topic Hebben we dezelfde? Er hoort
Hebben we dezelfde? Er hoort nog een klein printplaatje boven op, die was er op het moment even af.
Die dingen aan de zijkant zitten zijn wel transistors maar niet temperatuur gevoelig. (dacht ik)

Dat kleine dingetje ter grootte van een speldenknop hieronder op het plaatje wel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2018 13:43 #1443158 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Temperatuur
Een LPE computer werkt met vaste waardes en is niet zelf-lerend. Dat is de benzine ECU wel en dat twee systemen onafhankelijk van elkaar zouden gaan bijregelen lijkt mij niet gewenst. Volgens de Vialle documentatie heeft de LPE een NTC om de buitentemperatuur te meten om daarmee het omschakelmoment te bepalen (4 stappen, -20, 0, +20, +40°C). De motortemperatuur wordt niet gemeten.
Volgens een beetje vage omschrijving van Vialle kan het wel:
"Vanaf LPE 4 is de mogelijkheid aanwezig om een draad aan te sluiten op de motortemperatuursensor. Deze optie wordt gebruikt om de temperatuur te manipuleren in de warmloopfase. De benzinecomputer berekent dan een kortere benzine-injectietijd. Deze biedt de mogelijkheid om na de koude start eerder naar LPG over te schakelen, met lagere emissies en een lager benzineverbruik." Of de LPE dan vroeger overschakelt (omdat de echte motortemperatuur beter kan worden bepaald) of het signaal door de LPE wordt aangepast om de benzine ECU te foppen is niet duidelijk.
De temperatuursafhankelijke LPE storing heeft hier niets mee te maken. Als alles zwart gaat, lijkt mij eerder dat de voeding in de LPE wegvalt.

• Frox dobbel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2018 13:52 #1443159 door Frox dobbel
Beantwoord door Frox dobbel in topic Ah duidelijk. N
Ah duidelijk. N
Zonder de ntc Geeft hij overigens dezelfde problemen. Dan krijg je gewoon een hele hoge weerstand. (Parallelschakeling)

Dat de LPE geen stroom krijgt wordt wel bepaald door temperatuur.
Ik verdenk nu een van de twee relais die erin zitten. Die zijn alleen wat lastiger te controleren met de lpe op het bureau.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2018 14:18 #1443224 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dezelfde
Ja, dezelfde LPE.

Had na m'n berichtje ook nog even gegoogled en ook deze NTC als optie gevonden. Hoef ik dus niet meer te gaan proberen..

Er is gewoon 'iets' in de LPE dat pas gaat werken bij een hogere temperatuur. Zou inderdaad ook prima een relais of een of ander contact kunnen zijn.
Je zou het kunnen achterhalen door bij verschillende temperaturen de relais etc door te meten, maar vooral bij lage temperatuur kan ik daar nog niet zo'n zin in krijgen :)

• Frox dobbel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2018 19:03 #1443684 door Frox dobbel
Beantwoord door Frox dobbel in topic Probleem niet kunnen vinden.
Probleem niet kunnen vinden. Met andere computer van een sloper kunnen oplossen. Wat de oorzaak is zullen we nooit weten.
Groeten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-01-2023 14:17 #1472380 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat de oorzaak is zullen we nooit weten?
Sommige problemen hebben gewoon even tijd nodig...

Destijds problemen dat de hele LPE niet aan ging bij kou. LPE gewisseld, probleem "opgelost".

Echter, na een aantal jaar bleef de tankmeter op 0, tot de LPE voldoende was opgewarmd. Daarna deed hij het gewoon. Werd steeds gevoeliger, het moest inmiddels warmer dan 10 graden zijn om bij starten al te werken..

Ik heb het schema van de LPE er eens bijgepakt, het blijkt dat er 2 identieke relais inzitten. Eén voor de voeding van de pomp en één voor de brandstofmeter. Ik heb gisteravond het relais vervangen, en voila!

Dit relais wordt blijkbaar na verloop van tijd slecht, en daardoor gevoelig voor temperatuur. Het gaat om de zwarte rechthoekige relais.

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-01-2023 14:23 #1472381 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic nice!
Mooi dat het is opgelost, de aanhouder wint!
Welk type relais is dat precies en waar kun je die kopen? (ik heb zelf ook Vialle LPI)
groet,
Pascal

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-01-2023 14:28 #1472382 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relais
Geen eBay APP ID en/of Cert ID ingesteld in Kunena configuratieOmron G5LE-14 12V

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-01-2023 14:30 #1472383 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Functies
Overigens, het betreft mijn LPE 4. Weet niet hoe dat bij recentere LPE's zit.
De linker op de foto is voor de pompvoeding, de rechter (naast de dikke blauwe condensor) voor de brandstofmeter.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC