Poly bussen voor 340/360
- V300 register
- Verbannen
Wat betreft het koelsysteem en fabrieksspecificaties, dat zou dan ook betekenen dat het koelsysteem van slag zou kunnen raken als ik er een grotere radiateur in knal en er dus meer water te pompen valt.
Jij knutstelt toch ook met een turbo op een verder fabrieksblok, ander spruitstuk, andere intercooler, andere uitlaat...valt dat dan nog wel binnen de fabrieksspecificaties?
Wat mij betreft niet een echt valide punt.
Zoals Flip aanhaalt is het juist mooi voor mensen die wat/iets (geen verdubbeling van toeren) meer toeren draaien en nee je hoeft niet opeens 8000rpm te gaan draaien mooi omdat de pomp dus dan nog efficient kan blijven. Teveel toeren kan er zoals Flip net aangeeft voor zorgen dat een pomp niet meer werkt zoals het hoort (niet meer zoveel levert als de fabriek in gedachten had;) ).
Bij het ontwerpen van een pulley kijkt men ook naar de capaciteit van de pomp en de standaard situatie. De pulley moet voor iedereen bruikbaar zijn en niet maar op een paar motoren die toevallig 3/4 van de tijd dat ze draaien op 8000rpm zitten.
Daarnaast is de pulley lichter. Lijkt me duidelijk.
De diameter is kleiner waardoor zoals eerder aangegeven de motor minder belast wordt bij het op gang krijgen en houden van de accessoires.
Het ontbreken van de demping in de pulley die kan scheuren.
De mogelijkheid om een edis wiel te monteren.
Cosmetisch aspect, dat is natuurlijk ieder voor zich. Door het anodiseren ziet de pulley als het goed is zijn hele leven hetzelfde uit. Misschien vreemd argument, maar we monteren ook blauwe of rode silicone slang omdat we het mooi vinden of andere bougiekabels omdat het er stoer uitziet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
(zoals bij BWM 'efficient dynamics' heet)
geen riem, geen gedoe met toerentallen (de dynamo regelt zijn laadstroom zelf bij adhv de spanning dus toerental is geen groot punt)
Je kunt dan ook de thermostaat laten vervallen, en de electrische pomp verstookt niet meer energie dan voor de koeling gewenst is.
koeling van de radiator voor lage snelheden/stilstand kun je ook thermostatisch regelen (vergelijkbaar met elektrische fan V340)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Met andere woorden: 't klinkt misschien heel stom, maar als zo'n waterpomp 25% minder toeren draait, dan heeft hij nog ruimschoots genoeg capaciteit om de motor te kunnen koelen.
Het zelfde geldt voor de dynamo; bij 1500 toeren maakt de dynamo al genoeg snelheid om de accu op te laten. Terwijl de lichten nog branden.
Gemiddeld rijdt een auto ongeveer tussen 2000 en 2500 rpm. Een auto die wordt gebruikt in de racerij, draait er dik 4000 tot 4500 gemiddeld. Wanneer die krukaspoelie dan kleiner zou zijn, is er geen centje pijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Voordeel van de elektrisch pomp is wel dat een thermostaat vervangen kan worden door deze pomp, mits hiervan het toerental geregeld kan worden. Bij een koude motor hoeft de pomp dan niet te draaien en naarmate de motor warmer wordt kan het toerental worden verhoogd.
De mechanisch aangedreven pomp heeft ook als nadeel dat de V-snaar-aandrijving voor veel vermogensverlies zorgt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Ovlov 3.6L;97032 schreef : Met andere woorden: 't klinkt misschien heel stom, maar als zo'n waterpomp 25% minder toeren draait, dan heeft hij nog ruimschoots genoeg capaciteit om de motor te kunnen koelen.
precies wat ik zeg, de waterpomp is berekend t?t het maximale toerental en op die snelheid moet hij nog steeds water rondpompen.
ga je je maximaal toerental verleggen dan krijg je boven het berekende toerental dat de pomp "dood" water kan pompen, zonder dat zich dit verplaatst. om d?t tegen te gaan plaats je een underdrive poelie.
bmw's systeem is inderdaad ideaal, afhankelijk van factoren als koelwatertemperatuur wordt het toerental van de waterpomp bepaald en dit valt binnen vaste waarden zodat de pomp altijd z'n rendement heeft.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
AvdAkker;97065 schreef : precies wat ik zeg, de waterpomp is berekend t?t het maximale toerental en op die snelheid moet hij nog steeds water rondpompen.
ga je je maximaal toerental verleggen dan krijg je boven het berekende toerental dat de pomp "dood" water kan pompen, zonder dat zich dit verplaatst. om d?t tegen te gaan plaats je een underdrive poelie.
bmw's systeem is inderdaad ideaal, afhankelijk van factoren als koelwatertemperatuur wordt het toerental van de waterpomp bepaald en dit valt binnen vaste waarden zodat de pomp altijd z'n rendement heeft.
Inderdaad, als je een waterpomp te hard laat draaien dan gaat hij caviteren. Dit wil zeggen dat er luchtbellen achter de fannen van de pomp onstaan. Dit zijn geexplodeerde gasbellen welke veren en dus de waterpomp laat ronddraaien in zijn eigen sop. Deze gasbellen zijn eigenlijk verdampte koelvloeistof. Vandaar dat ook het koelcircuit onder druk staat (om te voorkomen dat de koelvloeistof gaat koken en er dus deze gasbellen ontstaan).
antiekeradio;97114 schreef : bij de conventionele waterpomp gaat bijna al het vermogen wat aan de krukas onttrokken wordt verloren in weerstand (door het kleine spleetje in de thermostaat)
En natuurlijk door de v-snaar aandrijving. Deze verbrast al een deel vermogen. Daarnaast zijn de waterpompen vaak heel inrendabel ontworpen (omdat deze natuurlijk niet teveel druk op mag bouwen) en zit er veel weerstand in het leidingsysteem (waaronder inderdaad de thermostaat)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
www.performance-parts.nl/index.php?optio...gory_id=28&Itemid=26
probleem opgelost?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.