voor alle sportief georiënteerde aanpassingen anders dan Motortuning

Poly bussen voor 340/360

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-03-2009 22:10 #766832 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Poly bussen voor 340/360
met een lichtere krukaspoellie ,krijg je dan het zelfde effect als met een lichter vliegwiel,lijkt me wel toch?
orginele krukaspoellie is wel erg zwaar trouwens,volgens mij is ie zelfs van gietijzer
vind het wel veel geld trouwens

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2009 22:15 #766834 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Poly bussen voor 340/360
juah, maar ik was het vooral van plan voor de looks. de winst die je ermee maakt t.o.v. het vliegwiel afdraaien is minimaal.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-03-2009 00:30 #766870 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Poly bussen voor 340/360
kleinere diameter ook, dus iets kleinere 'drag' op de motor.

(en een lagere opbrengst voor je dynamo, etc)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-03-2009 09:01 #766874 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Poly bussen voor 340/360
Kleinere rotatie zal dus ook je waterpomp langzamer draaien met alle gevolgen van dien..... Niet zo'n sterk plan dus aangezien het ook niks merkbaars opleverd;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2009 09:37 #766877 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Poly bussen voor 340/360
Op de waterpomp kun je dan toch ook een kleinere poelie zetten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2009 09:43 #766879 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Poly bussen voor 340/360
mijn poelies gaan iig uit van eenzelfde diameter als origineel, (zit je ook niet te klooien met de riemen) alleen moet ik ze nog een keer gaan maken:D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-03-2009 16:54 #767407 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Poly bussen voor 340/360
Die waterpomp draait nog hard zat hoor.
Bedenk wel dat als je veel hoge toeren draait de pomp normaal zo hard draait dat je kans hebt dat ie minder pompt als je verwacht. Met een underdrive pulley loopt de waterpomp een wat normaler toerental en geeft voldoende waterstroom. Verder draaien dynamo en stuurbekrachting minder hard, wat ook helpt met een beetje vermogenswinst. Voor de motor makkelijker om de accessoires op gang te krijgen.
Als laatste is de rubber demping van de originele pulleys soms vergaan (kan onbalans veroorzaken). Als die van mij versleten is koop ik zo'n underive geval..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-03-2009 22:47 #767496 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Poly bussen voor 340/360
wat is nou precies het probleem wat betreft de riemen(ivm kleinere poellie)
dat kun je toch gewoon stellen bij de dynamo,lijkt me sterk dat dat niet gaat
of ben ik nou gek?

gr ronald

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2009 22:56 #767507 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Poly bussen voor 340/360
omloopdiameter en dus de snelheid waarmee de waterpomp draait. met een underdrive poelie gaan uiteindelijk de waterpomp en dynamo minder snel draaien.

flip21;96832 schreef : Die waterpomp draait nog hard zat hoor.
Bedenk wel dat als je veel hoge toeren draait de pomp normaal zo hard draait dat je kans hebt dat ie minder pompt als je verwacht. .


als het goed is hebben de ingenieurs van volvo de potentie en flow van de waterpompen uitgebreid getest binnen de koelsystemen die ze bieden en is dus het idee van een underdrive poelie enkel interessant als je het toerenbereik van de motor flink gaat verleggen.

een dynamo is ook gebouwd voor 15.000 toeren dus uberhaupt het nut van het wijzigen van het formaat van de poelies zie ik niet in.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-03-2009 23:20 #767522 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Poly bussen voor 340/360

AvdAkker;96935 schreef : een dynamo is ook gebouwd voor 15.000 toeren dus uberhaupt het nut van het wijzigen van het formaat van de poelies zie ik niet in.


jij ziet het niet, ik wel;)
ieder voor zich dan maar..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD