Spoorverbreders
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Art, 5.2.24, lid 2, regelt dat de wielen c.q. velgen met alle daarvoor bestemde bevestigingsmiddelen deugdelijk zijn bevestigd. Dus geen te korte bouten, moeren of tapeinden. Tenslotte moeten de wielen (art. 5.2,29) bij het verdraaien van het stuur tot de aanslagen vrij kunnen draaien; dus niet tegen koetswerk- of ophangingsdelen aanlopen. De technische aspecten kunnen worden samengevat onder de noemer krachtuitoefening. Doordat de wielen verder naar buiten zijn geplaatst wordt er een grotere hevelwerking uitgeoefend op wieldragers en lagering. Daarnaast komt een aantal factoren naar voren die vergelijkbaar zijn met het monteren van wielen met een andere wielbolling (offset, Einpresstiefe, ET-waarde). Bij het monteren van spoorverbreders zal ook de schuurstraal aanzienlijk veranderen. Bij een negatieve schuurstraal bevinden het snijpunt van het wielmiddenvlak en het snijpunt van de fuseehartlijn zich boven het wegdek. Bij een positieve schuurstraal kruisen deze snijlijnen zich onder het wegdek, waardoor er (rem)momenten ontstaan die de wielen aan de Voorzijde uit elkaar drukken. Bij een negatieve schuurstraal zorgen deze momenten ervoor dat deze wielen naar elkaar toe worden gedrukt, hetgeen een gunstige invloed heeft op de voertuigstabiliteit. Het monteren van spoorverbreders kan er heel snel toe leiden dat een negatieve schuurstraal in een positieve wordt omgezet, met alle gevaren van dien. Het verdient aanbeveling, ook bij het monteren van spoorverbreders, de fabrieksspecificaties met betrekking tot het uitlijnen te hanteren. Alhoewel de wielstanden gedurende het doorlopen van de bocht wel anders zijn dan dat de voertuigconstructeur had bedacht. De door de spoorverbreders gewijzigde kracht op de wieldrager heeft ook een negatieve invloed op de werking van het ABS. Er wordt een groter moment overgebracht op de wieldrager, waardoor er een vertragingsfout ontstaat. Het monteren van spoorverbreders, hoe aantrekkelijk dit ook mag lijken (de prijs!), kan dus een aantal serieuze gevaren opleveren. Om die reden zijn ze in de meeste takken van de autosport verboden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
- Berichten: 9
En toch vind ik het jammer, de wielen staan bij een V300 immers behoorlijk ver naar binnen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Dat ook , maar met een beetje effectief Googlen kom je al een heel eind hoor!Doeke Dobma;57699 schreef : Wat weet jij veel Jeroen:+
Er staat nergens dat het niet mag, je moet je alleen aan bovengenoemde regels houden...
Spoorbreedte mag niet meer dan 2 % toenemen.
Geen probleem, als je aan de voorkant spoorverbreders van minder als 13.8 mm toepast blijf je binnen die waarde. (2% van 1380 mm = 27.6 mm, dus 13.8 mm aan elke kant.)
13.8/13.9 mm breder aan beide kanten zie je echt al wel goed denk ik.
Als je nog breder wilt moet je bredere velgen opzoeken met een iets verschoven ET-waarde t.o.v. originele velgen zodat je velgen iets verder naar buiten komen (door de spoorverbreders), maar ??k iets verder naar binnen (door de andere ET) zodat het hart van je band weer minimaal op die 13.8 mm terecht komt.
Je band mag niet meer dan 30 mm uitsteken.
Het lijkt me niet dat je dat wilt...
De hele boel moet deugdelijk bevestigd zijn.
Lijkt me geen probleem als je de juiste spoorverbreders gebruikt. (dus geen spacers)
Je stuur moet van aanslag tot aanslag vrij kunnen draaien.
Ook geen probleem, want je wilt niet dat ie aanloopt, dus daar zorg je wel voor.
De schuurstraal moet negatief (of zo laag mogelijk) blijven. (De schuurstraal is de afstand tussen het snijpunt van de hartlijn van de fusee met het wegdek en het snijpunt van de hartlijn van het wiel met het wegdek.)
Beetje meten en rekenen, moet lukken! Als je geld over hebt kun je het ook op gevoel doen en kijken hoe hij het beste door de bocht hoekt...
ABS werkt niet goed meer.
Boeiend! Dat heeft geen enkele 300!
Als ik iets niet goed heb uitgelegd, roep maar, ik ben geen expert op dit gebied!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Besturingsprincipes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
- Berichten: 9
Bodejodel;57707 schreef : (2% van 1380 mm = 27.6 mm, dus 13.8 mm aan elke kant.)
Hmmm... da's wel een k*tmaat, want je kunt ze vaak krijgen in 10 of 15mm.
Wat betreft het stuurgedrag: Kon je zoiets maar proberen, dan wist je of het wel of niet goed zou werken.
Wat is trouwens het verschil tussen spoorverbreders en spacers?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Spacers: je legt een plaatje over je wielbouten. Wiel komt simpelweg wat verder naar buiten. Je wielbouten moeten hier wel lang genoeg zijn. Dus waarschijnlijk kun je dan maar amper verbreden.
Spoorverbreder: img53.imageshack.us/img53/1641/2stuks7yv.jpg
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
- Berichten: 9
Als je zon verbreder als van de foto hebt, die zet je eerst vast op de naaf. Maar zijn de huidige wielbouten daar niet te lang voor? dat ze uitsteken en dat je het wiel niet vlak tegen de vebreder aan kan krijgen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Alleen binnenkort effe een CNC-freesmachien aanschaffen. :yesyes:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Als je het volgens de regeltjes wilt doen 10 mm kopen of die van 15 mm afdraaien...Doeke Dobma;58869 schreef : Hmmm... da's wel een k*tmaat, want je kunt ze vaak krijgen in 10 of 15mm.
Ik zou gewoon die van 15 mm er op zetten. Afgekeurd? Dan zijn ze zo gewisseld toch?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.