Body roll
- V300 register
- Verbannen
Bij mijn DAF weet ik iig dat het zwaartepunt 26,5cm boven de assen is (hoog!) en ik, ondanks de Koni's, grip verlies bij het binnenste wiel. Stijver maken kan helpen, maar ook resulteren in een compleet opgetild wiel.
Daarom ben ik ook zo geinteresseerd dus
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Ik weet alleen dat mijn 360 VEEL beter reed na het verlagen.
Alleen kan dat ook liggen aan het feit dat ik de Koni's toen ook gemonteerd heb (stugste stand min een halve slag).
Beide aanpassingen zijn tegelijk gedaan. Goeie kans dat hij met Koni's en zonder verlagen beter rijdt... Maar -4 cm staat wel veel beter vind ik.
De chassis van (volgens mij Morgans) zijn decennia lang van hout gemaakt... Extreem flexibel dus. De reden hierachter volgens de ontwerper: Een chassis is gemaakt om alle vier de wielen op de weg te houden. Geen Morgan heeft ooit een pootje opgetild in een bocht."danpy;20862 schreef : Stijver maken kan helpen, maar ook resulteren in een compleet opgetild wiel.
Maar of het nou echt goed reed? :rolleyes:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik vraag me dan ook sterk af of de theorie die ongetwijfeld zal kloppen bij alle auto`s van toepassing is. anders kan ik namelijk niet begrijpen waarom iedereen in de racerij de auto omlaag wil en niet omhoog! omhoog zou in theorie dan een nog betere verhouding tussen zwaartepunt en rolcenter moetn hebben...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
bij middenklassers wordt voor de prijs zowieso een middenklasse aangehouden, en afhankelijk van het model een meer of minder strak danwel comfortabel compromis gekozen.
meestal is het zo dat door dit compromis tussen comfort en wegligging, de wagenhoogte groter is dan voor een zo goed mogelijke wegligging ideaal zou zijn. simpelweg om de veerweg te vergroten, zodat de demping minder stug kan worden.
dus, bij de meeste auto's is de weg naar een strakkere wegligging zonder de constructie ingrijpend te wijzigen (=kosten!), een kwestie van het compromis comfort/wegligging te verleggen.
9 van de 10 keer uit zich dit in een lagere wagenhoogte, en stuggere schokdempers.
een en ander is natuurlijk totaal zonder rekening te houden met specifieke aspecten van wegligging....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
danielvanderwoude;21152 schreef : hmm ja lastig verhaal met het rolcenter... Ik weet dat bij de toyota corolla coupe (ae86) altijd RCA`s (roll center adjusters) worden geplaatst in combinatie met verlaging.. maar dat is daar noodzakelijk ivm de achterwielophanging van die auto`s; panhardstangen en dergelijke. Meestal ook met verstelbare panhardstang, zonder RCA zou de achteras zelfs verschoven onder de auto staan als de panhardstang niet ingekort wordt!
Ik vraag me dan ook sterk af of de theorie die ongetwijfeld zal kloppen bij alle auto`s van toepassing is. anders kan ik namelijk niet begrijpen waarom iedereen in de racerij de auto omlaag wil en niet omhoog! omhoog zou in theorie dan een nog betere verhouding tussen zwaartepunt en rolcenter moetn hebben...
Gewoon proberen! Ga ik ook doen. Zoals ik ook al vermeld heb, het rolmoment is niet het enige dat telt! Je gewichtstransfer zal waarschijnlijk afnemen, en dat is gunstig. Er zijn teveel zaken die veranderen waardoor het niet te zeggen is of dat het allemaal gunstig uitpakt. Ik ga zelf beoordelen na het verlagen of ik het nodig acht de bodyroll verder te minderen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
IK heb op de VKB van 2 jaar terug een paar keer flink op de Cupauto van Alexander Japin geduwd en die veerde hoogstens een cm of 2 in.
Veel verder als die 2 cm en dat beetje wat de banden nog indrukken zal de auto dan ook niet rollen.
Maar verwacht dan ook niet dat je nieren blij zijn met een ritje in zo'n auto...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
rwdstudent;21168 schreef : Gewoon proberen! ....etc.
Mijn auto is reeds verlaagd, 5 cm blokjes achter, verstelbare rode koni`s met loadadjusters. Voor heb ik 1 ring afgeslepen... auto is achter lager als voor dus moet nog wat lager voor... iemand een idee??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.