Body roll
- V300 register
- Verbannen
Als ik het ooit nog doe wou ik gewoon de stabi van een 360 halen, en een paar beugels lassen en hoppa
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Erop met dat ding!
Als je nog minder onderstuur wilt kun je ook eens langs Wielhoven gaan voor wat meer negatief camber
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik zal eens kijken waar ik goedkoop een stabilisatorstang kan krijgen. Mocht je nog tijd krijgen het uit te leggen, ik kijk er naar uit .
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
rwdstudent;20623 schreef : Of het veel verschil maakt is zo nauwelijks te zeggen, ik denk echter dat je het verschil wel merkt. Dat het geen onafhankelijke wielophanging is maakt niet uit. Ik heb nu geen tijd om het verder uit te leggen, helaas.
Erop met dat ding!
Als je nog minder onderstuur wilt kun je ook eens langs Wielhoven gaan voor wat meer negatief camber
Dat is alleen voor voor !! Achter wordt in de cup niets mee gedaan (mag ook niet)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
En hoevaak moet ik het nog zeggen, met verlagen vergroot je je rolmoment! Dus meer bodyrol, tenzij je extreem stijve veren gaat gebruiken. Als je het goed wil doen moet je de onderste draagarm en het stuurhuis verplaatsen.
Er zijn hele boekwerken over geschreven.
Over de stabilisatorstang aan de achterzijde: als de ene zijde inveert zal door de starre achterasconstructie de andere zijde uitveren. Met een stabilisatorstang zal de kracht iets wat meer over beide veren verdeeld worden. De achterzijde kan dan wat bochtenwerk betreft gezien worden als stijver. Op het moment dat de achterzijde in verhouding stijver is dan voor, zal aan de achterzijde meer gewichtstransfer plaats vinden. Hiermee wordt je auto overstuurt.
Aan de andere kant, wegligging is geen vaste stelregel. Ik kan me voorstellen dat vanwege de gewichtstransfer je nog sneller last krijgt van een spinnend binnenwiel. En dat is juist weer iets dat je niet wilt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Dat van die verlaging etc. moet je dan eens even uitgebreider uitleggen...
Mijn ervaring is namelijk dat hogere auto's heftiger rollen en lagere auto's eerder schuiven. Dit komt eigenlijk ook een beetje overeen met wat ik aan krachtenspelletjes op school heb geleerd, hoewel dat natuurlijk geen autotechnische kennis/berekeningen waren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Maargoed, twee begrippen die wat betreft dit punt van belang zijn:
je hebt een MC pherson veerpoot.
Zwaartepunt
Rolcentrum
Het zwaartepunt is denk ik wel redelijk duidelijk. Het zwaartepunt is een resultante waar je de zwaartekracht op aan kan laten grijpen. Stel even dat het zwaartepunt bijvoorbeel precies in het midden van de auto ligt. x y en z as gezien. Dit punt verplaastst NIET en ligt vast.
Het rolcentrum is afhankelijk van hoe de wielophanging is geconstrueert. Dit punt is NIET vast. Het verplaatst bij in/uitveren. Afhankelijk van hoe de draagarmen geconstrueert zijn is bepalend voor het rolcentrum. Het rolcentrum is het "draaipunt" waar de auto om rolt. Nu is het zo dat wanneer je de auto gaat verlagen het zwaartepunt zakt. Je zou denken, dichter aan de weg, dus minder overhellen. Dat klopt dus niet. Neem even aan dat het rolcentrum iets (bijvoorbeeld 10 cm) onder het zwaartepunt ligt. op het moment dat je gaat verlagen (bv 4 cm) zakt je zwaartepunt ongeveer 4 cm. Echter omdat je draagarmen anders gaan staan zakt (En dat is nou juist het leuke van wegligging, het is geen kant en klare koek. Voor iedere auto is het anders) het rolcentrum meer dan het zwaartepunt. (bijvoorbeel 12cm) Nu is je rolmoment groter geworden.
Echter is niet alleen je rolmoment afhankelijk van hoeveel je rolt. Je veren stabi etc werken rol tegen. Maar meestal is het effect negatief, en zal je met het verlagen ondanks het gebruik van stijvere veren meer bodyroll cre?ren.
En dan nog iets. Bodyrol heeft niks te maken in hoeverre gewichtstransfer plaats vind. En gewichtstransfer be?nvloed wel de hoeveelheid grip.
maar ik wil er eigenlijk niet verder op ingaan, het is niet voor niks een studie waar je bv op de technische universiteit aan af kunt studeren. Het is veel uitgebreider dan je ooit kan bedenken. Zo ontzettend veel factoren die invloed hebben op ALLES. Als iemand hier meer van wil begrijpen zou ik zeggen koop studiemateriaal en ga er zelf op in. Ik kan ook niet alles uitleggen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Maargoed, twee begrippen die wat betreft dit punt van belang zijn:
je hebt een MC pherson veerpoot.
Zwaartepunt
Rolcentrum
Het zwaartepunt is denk ik wel redelijk duidelijk. Het zwaartepunt is een resultante waar je de zwaartekracht op aan kan laten grijpen. Stel even dat het zwaartepunt bijvoorbeel precies in het midden van de auto ligt. x y en z as gezien. Dit punt verplaastst NIET en ligt vast.
Het rolcentrum is afhankelijk van hoe de wielophanging is geconstrueert. Dit punt is NIET vast. Afhankelijk van hoe de draagarmen geconstrueert zijn is bepalend voor het rolcentrum. Het rolcentrum is het "draaipunt" waar de auto om rolt. Nu is het zo dat wanneer je de auto gaat verlagen het zwaartepunt zakt. Je zou denken, dichter aan de weg, dus minder overhellen. Dat klopt dus niet. Neem even aan dat het rolcentrum iets (bijvoorbeeld 10 cm) onder het zwaartepunt ligt. op het moment dat je gaat verlagen (bv 4 cm) zakt je zwaartepunt ongeveer 4 cm. Echter omdat je draagarmen anders gaan staan zakt (En dat is nou juist het leuke van wegligging, het is geen kant en klare koek. Voor iedere auto is het anders) het rolcentrum meer dan het zwaartepunt. (bijvoorbeel 12cm) Nu is je rolmoment groter geworden.
Echter is niet alleen je rolmoment afhankelijk van hoeveel je rolt. Je veren stabi etc werken rol tegen. Maar meestal is het effect negatief, en zal je met het verlagen ondanks het gebruik van stijvere veren meer bodyroll cre?ren.
En dan nog iets. Bodyrol heeft niks te maken in hoeverre gewichtstransfer plaats vind. En gewichtstransfer be?nvloed wel de hoeveelheid grip.
maar ik wil er eigenlijk niet verder op ingaan, het is niet voor niks een studie waar je bv op de technische universiteit aan af kunt studeren. Het is veel uitgebreider dan je ooit kan bedenken. Zo ontzettend veel factoren die invloed hebben op ALLES. Als iemand hier meer van wil begrijpen zou ik zeggen koop studiemateriaal en ga er zelf op in. Ik kan ook niet alles uitleggen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.