Betrouwbaarheid Volvo 340
- V300 register
- Verbannen
Ik zat aan een volvo 340 te denken als eerste auto. Goedkoop in aanschaf, en ook in wegenbelasting. Ik vroeg me af hoe het met de betrouwbaarheid van deze auto's zit. Zijn ze net zo degelijk als andere volvo's ; minder betrouwbaar, afwijkende puntjes, weet ik veel wat?
Heeft iemand nog aanschaftips om er zeker van te zijn dat je geen kat in de zak koopt?
Hoe zit het met het onderhoud (distributieriem; koppeling etc.). Bij welke km-standen hoort dit ongeveer te gebeuren.
Al met al ben ik dus op zoek naar wat algemene informatie om me wat in te lezen over Volvo's, en dan met name de 340's.
Alvast bedankt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
www.volvo300club.nl/berichten.php?conten...sserie&menu=techniek
Registreer en zoek verder op het forum zou ik zeggen, er is veel informatie te vinden over aandachtspunten van diverse types.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Vooral de variomatic en de carburateur zijn gevoelig voor achterstallig onderhoud. Als je daar rekening mee houdt (budgetteert) kan dat alleen maar meevallen. De mensen die wel verstand van een 340 hebben kunnen je ongetwijfeld exact vertellen waar je op moet letten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Specifieke ervaring met de 340 heb ik niet, wel met de 360. Een aantal dingen weet ik wel van de 340.
Je vroeg naar onderhoud, distributieriem etc. Een 340 met 1.4 motor heeft een distributieketting. De 1.7 motoren hebben een riem (verbeter me even als ik het mis heb). De ketting gaat levenslang mee dus hier heb je geen omkijken naar. Onderhoud aan de 340 zal zich dus beperken tot olie verversen, kleppen stellen (moet volgens mij om de 10.000 km maar is goed zelf te doen), bougies + verdelerkap en rotor, lucht-, olie- en benzinefilters vervangen en in het geval van contactpunten ontsteking de contactpuntjes en condensator. Ook moeten, zeker in het geval van een CVT, de vacuumslangen regelmatig vervangen worden. Allemaal vrij basic onderhoud. Voor de 1.7 komt hier nog de distributieriem bij. Ik weet overigens wel dat de 1.7 veel gevoeliger is voor het op tijd krijgen van onderhoud. De 1.4's lopen nog lang door indien slecht onderhouden, de 1.7 zal zeg maar duidelijk laten weten dat hij onderhoud nodig heeft.
Bij de aanschaf van een Volvo 300 in het algemeen is het zaak goed naar de roestplekken te kijken. De voornaamste roestplekken die ik bij mijn auto tegengekomen ben waren de keienvanger (balk onder de voorbumper, bijna bij iedere 300 verroest), de kriksteunen, binnenschermen en wielkast (plek waar de wielkast overgaat in de bodem zat veel roest), de spatbordranden, accubak en de chassisbalken hadden boven de aandrijfassen gaten. Check ook even de schokdempers. Zijn ze niet verroest en nog belangrijker; lekken ze niet.
Het verbruik van een goed onderhouden 1.4 ligt voor een schakelbak als ik het goed heb rond de 1:14 op de snelweg.
Ik kan in ieder geval zeggen dat ik nog geen moment spijt heb gehad van de aanschaf van mijn 360. Zou het zo weer doen. Heerlijke auto's, onderhoud met een beetje handigheid allemaal zelf te doen, auto's blijven maar doorrijden, niet kapot te krijgen. A lot of fun to drive!
Succes met de zoektocht!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
punkazz;123881 schreef : Roestvrije 300's bestaan niet meer (tenzij opgeknapt), ook al wordt dat beweerd in advertenties.
Klopt inderdaad! In de advertentie van mijn Volvo stond destijds dat deze roestvrij was. Helaas toch de genoemde punten gevonden. Maar ach, bekijk het van de positieve kant! Ik kan nu lassen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
fmfvansteene;123886 schreef : Volgende keer eerst inloggen
De jouwe is nu in ieder geval wel roestvrij!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Bijna bij iedere autosloper druppelen de 340s in deze tijd binnen. Meestal staan ze daar volledig onterecht en doen mensen ze weg omdat er een klein gebrek aan is en de inruilwaarde/verkoopwaarde nagenoeg nihil is. "Twee nieuwe banden nodig? - Auto naar de sloop", dat werk.
Jammer voor het straatbeeld, maar goed voor de knutselaar. Onderdelen genoeg en de prijzen zijn zeer goed te overzien!
Bovendien zul je zien dat het onderhoud leuk is om te doen en leer je er zo nog veel van ook.
Verder staat de 340 bekend om zijn zitcomfort, kleine draaicirkel en goede kachel. Dat wordt dus genieten! :w00t:Er zijn weinig auto's waar je uitgerust uitstapt, maar dat lukt je bij de 340 wel!
Heb je al een exemplaar op het oog? Succes in ieder geval en welkom hier!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Niet geregistreerd;123885 schreef : Klopt inderdaad! In de advertentie van mijn Volvo stond destijds dat deze roestvrij was. Helaas toch de genoemde punten gevonden. Maar ach, bekijk het van de positieve kant! Ik kan nu lassen!
Wat vind u van ons forum en club?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.