alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

LPG in een 343

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-11-2007 12:08 #687638 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic LPG in een 343
Afgezien van alle hierboven technische opmerkingen is het aan te raden om te kijken of de LPG tank dusdanig kan worden geplaatst dat je nog een beetje ruimte over hebt in de begageruimte en of je de achterbank nog naar beneden kan doen. Zelf hebben wij een 80 liter tank in een sedan laten bouwen, alles officieel, en bij iedere liter die we tanken scheelt het ons ? 1,=.

We hebben al eerder met LPG in een Volvo360 gereden en het is ons goed bevallen, maar hoe het is in een 343 kan je het best aannemen van diegenen die dat al hebben. Aan te raden is echter w?l dat je alles goed laat installeren omdat ze bij RDW momenteel erg precies schijnen te zijn.

Succes!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-11-2007 13:02 #687642 door V300 register

maja_de_groot;39135 schreef : Afgezien van alle hierboven technische opmerkingen is het aan te raden om te kijken of de LPG tank dusdanig kan worden geplaatst dat je nog een beetje ruimte over hebt in de begageruimte en of je de achterbank nog naar beneden kan doen. Zelf hebben wij een 80 liter tank in een sedan laten bouwen, alles officieel, en bij iedere liter die we tanken scheelt het ons ? 1,=.

We hebben al eerder met LPG in een Volvo360 gereden en het is ons goed bevallen, maar hoe het is in een 343 kan je het best aannemen van diegenen die dat al hebben. Aan te raden is echter w?l dat je alles goed laat installeren omdat ze bij RDW momenteel erg precies schijnen te zijn.

Succes!

Een erkende LPG-installateur mag zelf zijn spul keuren nadat het ingebouwd is. Anders gezegd: je bespaard een extra RDW-keuring die naar horen zeggen al snel 150-180 euro kost.
Wil je zelf de boel in gaan bouwen dan moeten bijvoorbeeld de leidingen maximaal 1 jaar oud zijn en moet de tank een certificaat hebben. Enz enz. Vindt die spullen maar eens (goedkoop).

Ik heb ooit weleens een berekening gemaakt hoeveel ik zou uitsparen wanneer ik de boel zelf in zou bouwen. Dit zou zo'n 100-150 euro zijn. Aangezien je al snel 2 dagen aan het prullen ben om het spul erin te krijgen is de winst verwaarloosbaar.

Waar je ook op zou moeten letten:
- de vulopenening kan ook achter de kentekenplaat (is wel zo mooi) kosten 25-50 euro extra. Als je niet uitkijkt plaatsen ze zo'n ding in je bumper. Is echt geen porem.
- LED-indicator om te zien hoe vol je tank nog is. (25 euro dachtik) maar is wel superhandig

Plaats een tank die groot genoeg is. Je auto gaat namelijk qua liters iets meer verbruiken. Een actieradius onder de 250km is ook niet echt handig te noemen ;).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-11-2007 13:37 #687645 door V300 register
Er zijn iedergeval verschillende opmerkingen waar ik rekening mee kan houden.
Mijn 343 is van 1982 en ik dacht dat er B14.1 of 2 opstond, ik zal nog eens kijken. Ik zie mij zelf niet als een volleerd sleutelaar maar ik heb geduld en na restauratie van een wrakkige Daf 46 in een heel leuk rijdend excemplaar en altijd alles zelf wil doen is de reden dat ik zelf de gasinstallatie wil inbouwen, het heeft niet altijd met geld te maken en ook niet dat ik alles zelf beter kan, zeker niet, maar ik doe eenmaal graag iets zelf doe op mijn manier en een reguliere monteur of inbouwer kan zeker wel netjes zijn maar mijn auto is ook maar een van de zoveelste. Ik bouw en verzin graag zelf.:crazy2:
Ik wil de gashandel nieuw kopen en zelf inbouwen en de RDW zit in mijn dorp.
Ik herinner mij dat Dafhobby.nl een keer een komplete nieuwe installatie voor Daf 55 met gegevens aanbood, zoiets dus maar dan voor Volvo 343:woei:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-11-2007 21:47 #687683 door V300 register
geen b14.3 of b14.4 = flashlube nodig.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-11-2007 01:20 #687701 door V300 register

Ovlov 3.6L;39139 schreef : Plaats een tank die groot genoeg is. Je auto gaat namelijk qua liters iets meer verbruiken. Een actieradius onder de 250km is ook niet echt handig te noemen.

Is in Nederland goed te doen, vind ik. Buitenland is een ander verhaal (+1 reden voor mijn benzine-343 ;) ). Ik rij altijd max. 275 km. omdat ik een tank van 40 liter heb (32 liter max. getankt). Ik rij op de dagteller, omdat ik geen andere indicator heb. Geen probleem.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-11-2007 17:55 #687736 door V300 register

maja_de_groot;39135 schreef : Zelf hebben wij een 80 liter tank in een sedan laten bouwen, alles officieel, en bij iedere liter die we tanken scheelt het ons ? 1,=

En wat scheelt het met de wegenbelasting? Ik zit er ook over te denken om in te laten bouwen, maar misschien kan ik beter even wachten tot ie belastingvrij is: mei 2009.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2007 13:53 #687802 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic LPG in een 343
Voorkeur van mij zou een onderbouwtank van minimaal 60 liter zijn. Misschien kan 80 ltr ook.
Ik weet niet of twee tanken van 40 ltr ook kan. Links en rechts achter een tank. Dat is volgens mij ook praktisch en verdeelt het gewicht.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-11-2007 22:46 #688083 door V300 register
dat mag zo ver ik weet niet.
je mag ook maar een maximaal aantal liters dragen.
aangezien gas veel gevaarlijker is dan diesels.
die grote pickup trucks hebben meestal 100 liter diesel bij, en dan mag je volgens mij maar 80 liter lpg max dragen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-11-2007 00:00 #688087 door V300 register
benzine is nog altijd de gevaarlijkste brandstofsoort....

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2007 01:04 #688091 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic LPG in een 343
Dat klopt een gastank sluit af en is zo dik dat het bijna ieder ongeluk wel overleeft. Een benzine tank in bij oudere type auto's van metaal, waardoor er grote kans is dat deze bij een ongeluk schuurt. Vaak wordt benzine ook niet automatisch afgesloten.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC