alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

LPG in een 343

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-09-2007 22:56 #680961 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic LPG in een 343
Die kosten verreken je met de goedkope wodka die je mee terug neemt :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-10-2007 11:20 #687483 door V300 register
Ik wil mijn 343 op gas laten rijden en wil eigenlijk de gasinstallatie zelf inbouwen. Dat moet toch best kunnen als iets gevorderde sleutelaar?
Dan is de aanschaf, ik neem wel een nieuwe installatie veel voordeliger en samen met het belastingvrij rijden het omslagpunt gauw bereikt.

Iemand hier ervaringen mee?
Tips?
prijzen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-10-2007 11:52 #687484 door V300 register
Dat is inderdaad mogelijk (afhankelijk van je eigen sleutelkunsten) maar dan moet je wel zelf naar de RDW voor een keuring. Dat kost ? 55 geloof ik. Kwestie van goedkeurde onderdelen gebruiken en die ook allemaal netjes aansluiten :) Heb zelf overigens totaal geen ervaring met LPG..

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-10-2007 12:24 #687485 door V300 register

Thon Daf 46;38969 schreef : Ik wil mijn 343 op gas laten rijden en wil eigenlijk de gasinstallatie zelf inbouwen. Dat moet toch best kunnen als iets gevorderde sleutelaar?
Dan is de aanschaf, ik neem wel een nieuwe installatie veel voordeliger en samen met het belastingvrij rijden het omslagpunt gauw bereikt.

Iemand hier ervaringen mee?
Tips?
prijzen?

Beste Thon Daf,

Ik ben er zelf ook weleens over bezig geweest om LPG in m'n 343 te gaan leggen. Ik heb er ergens nog een topic over...........
effe zoeken: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=2032
Deze moet het zijn. Let maar niet op het geneuzel ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-10-2007 12:28 #687486 door V300 register
wat is het motortype van je 343?

kan zijn dat je extra apparatuur nodig hebt om de klepzittingen heel te houden (flashlube)

ik zal dat andere topic nog eens doornemen en evt geneuzel verwijderen/verplaatsen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-10-2007 13:29 #687492 door V300 register
Ik heb ook LPG in de mijne liggen (met nieuwere motor), en het rijdt prima. Het is alleen zo dat je het beestje nog trager maakt dan het al is. Ik rij nu 2 jaar zonder problemen (bijna dagelijks) op gas (afgezien van een kapotte gasverdamper, maar die kwam dan ook uit het jaar 0). Ik vind het persoonlijk een aanrader, maar ik heb wel constant 'het gevoel' dat LPG rijden eigenlijk niet zo goed is. Zeker als je met koude motor gedwongen wordt hard op te trekken ofzo. Benzine voelt betrouwbaarder aan, maar dat is mijn ervaring/gevoel, ook al slaat het misschien nergens op.

edit: oja, en dat is juist ??n van de redenen geweest waarom ik voor de lange termijn een benzine 343tje heb gekocht;)

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2007 16:49 #687502 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic LPG in een 343
Het is in het algemeen zo, en zeker in de winter, dat je de start en de eerste kilometer beter op benzine kunt rijden. Aangezien je daar niet veel van gebruikt zou je voor '98 of V-power of een klepverzorgende toevoeging in de benzine kunnen kiezen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-10-2007 16:58 #687504 door V300 register
De oude 343 motortjes hebben schijnbaar nog zachte klepzittingen. Deze zijn dus niet zo geod bestand tegen de hoge temperaturen die LPG met zich meebrengt. De nieuwere types 340 motoren zijn hier weer wel tegen bestand.

Ik had destijds het idee om gewoon de boel te laten installeren op de standaard motor. Daarna een tijdje ermee rijden en wanneer het motortje de geest zou geven, gewoon een ander motortje erin lepelen (wel van het nieuwere type uiteraard) Ding is in een goede middag te vervangen, stelt niks voor.
Het inbouwen van een LPG-installatie zou zo'n 1000 euro gaan kosten en dat zou ik er binnen een jaar uit hebben.

Flashlube is aan te raden bij de oudere motoren. Bij de nieuwere motoren is dit zo goed als overbodig.
Overigens scheelt het niet veel of je nu euro 98/V-power tankt of euro 95. Qua klepsmering schelen deze soorten benzine niets.

Er wordt wel aangeraden om in de winter de motor eerst warm te rijden op benzine. Dit omdat de verdamper nogal eens wil bevriezen. De verdamper wordt vaak weer verwarmt door het koelwater (heb ik me aan laten praten ;)). Wanneer het koelwater niet op temperatuur is is dus de kans groot dat deze bevriest.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-10-2007 20:06 #687537 door V300 register
Ik heb wel eens gehoord dat Renault motoren erg geschikt zijn om op LPG te lopen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-10-2007 20:20 #687540 door V300 register
de B14.0 toch zeker niet....

vanaf B14.3 zitten er stickertjes op het distributiedeksel: "GPL"

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC