alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Groentje vraagt assistentie

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-12-2005 16:09 #624289 door V300 register
Groentje vraagt assistentie is gemaakt door V300 register
Hallo beste 300 fans,

Zoals jullie welicht gezien hebben ben ik recentelijk in het forum, en op zoek naar een 300.

Wat is belangrijk mbt techniek/koetswerk ?
Waar moet ik naar kijken techniek/koetswerk ?
Welke vesie is het minst storingsgevoelig ?
Per wanneer heeft de 360 GL injectie ?

Kortom zaken die ik moet weten , alvorens een aanschaf te gaan doen.

Uiteraard heb ik al veel gelezen op het forum, maar ik wil graag duidelijk aankoopadvies.

Oh, en wat staat mij te wachten als het gaat om startproblemen.......?

Ik praat mijzelf in dat een 360i minder kansen op startmanco's heeft dan het Renaultblok.
Is dat een juiste stelling?

Uitganspunt in mijn keuze blijft:

CVT GL Special '90-'91 5drs,
of
360 GL(i)/360 GLT 4/5drs (zo jong mogelijk)

en medeuitgangspunt is lang, heel lang rijden met de aankomende 300, niet uit krenterigheid oid, maar uit respect voor de 300.
Orgineel houden dus, en opschmück uitsl. met orginele Volvo onderdelen.

Ik wacht in spanning af.

Silvester

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2005 21:14 #638414 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Groentje vraagt assistentie
Je moet letten op roest:
Rond de wielkasten
Onder de voorbalk/voorspoiler
Op de balk tussen de achterwielen boven de achteras
Dorpels rond de kriksteunen en halverwege de achterdeur
Kofferbakbodem indien een trekhaak is gemonteerd.
Overal kijken waar je kunt kijken, elk roestplekje is er een teveel.

Qua storingsgevoeligheid zit je met de 2.0 Injectie het best.
Ook die heeft wel eens kuren maar het injectiesysteem is redelijk onderhoudsvrij.
De 1.4 is, mits goed onderhouden, ook eenvoudig betrouwbaar te houden.
Je moet dan regelmatig je kleppen stellen, carburateur afstellen, ontsteking vervangen enz...

De 360 is vanaf augustus 1982 geleverd als GLT met injectiemotor.
Vanaf 1985 zijn ook niet-GLT modellen te leveren met een injectiemotor.
Vanaf 1986 verviel de carburateurmotor en zijn alle 360's met injectiemotor geleverd.

Met de injectiemotor heb je amper last van startproblemen. De mijne start in de winter zelfs beter als in de zomer.
De 1.4 moet je vertroetelen in de winter. Maar die startte bij mij ook altijd. (ik heb een 14 in mijn Daf.)

Qua bouwjaar is er na 1985 niet veel meer veranderd.

Als je lang wilt rijden met een 300 moet je er een kopen zonder roest en deze preventief tegen roest behandelen.
Km's zijn geen probleem voor de 1.4 en al helemaal niet voor de 2.0. Roest is je grootste vijand.

Succes met je zoektocht!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-12-2005 21:49 #638415 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Groentje vraagt assistentie
Hallo Jeroen,

Dank voor je duidelijke toelichting !

Roest.........narigheid !

Daar zal ik zeker goed op gaan letten.

Zelf had ik een 1.4 CVT, en had daar weinig (start-)problemen mee, maar de 1.4 van mijn vader ............ drama !
Vandaar mijn voorzichtigheid.

Mijn vrouw is al helemaal huiverig voor dat soort zaken....stapt al vijf jaar in haar Starlet uit '91, jaarlijks APK, twee keer tegen de banden schoppen, en af en toe onderhoud, en nooit, maar dan ook echt nooit problemen.

Die denkt dus aan Corolla en dergelijke grijze muizen.

Ik heb nog steeds een weegschaal met een 340 aan de ene kant, en een 360 aan de andere, en de weegschaal gaat nog steeds geen kant op.

Silvester


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-12-2005 22:03 #638416 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Groentje vraagt assistentie
ik zou voor de 360 gaan. Niet eens veel duurder, waarschijnlijk zuiniger en je kunt nog behoorlijk luxe uitvoeringen krijgen. Niet te vergeten dat je 115pk hebt voor een eventuele caravan oid.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-12-2005 22:16 #638417 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Groentje vraagt assistentie
Hallo Jasper,

Ik heb een 5drs 360GL uit '88 op het oog, moet hem even gaan bekijken.

Alleen dan kom ik hier weer op het punt, niet beter een GLT zoeken ? Want het lijkt er op dat hier op het forum veel GLT liefhebbers/voorstanders zijn.

But why ? Voor die (in mijn beleving) onzinnige achterspoiler.....Nee dus.

Silvester



(Bericht gewijzigd door silvester op 17 december 2005)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-12-2005 22:22 #638418 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Groentje vraagt assistentie
GLT heeft toch ook iets andere vering dan de GL?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-12-2005 22:50 #638419 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Groentje vraagt assistentie
Het zijn wat extra's in klokkenwerk, ramen die met knopje worden bediend, stoelverwarming. (Ik vind dit een overbodige luxe gebruik het nooit) Wat meer luxe. Belangrijk is de laklaag. Die is beter en gaat langer mee.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2005 22:51 #638420 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Groentje vraagt assistentie
Klopt de GLT ligt 1 cm lager op de weg en heeft iets stuggere dempers.
De achterspoiler werkt wel degelijk.
Ik heb tijdelijk een andere achterklep in mijn auto gehad zonder spoiler, en dat merk je wel op de snelweg.
Op een GLT heb je altijd meegespoten bumpers en mistlampen, dat staat meteen een stuk volwassener vind ik.
Het GLT interieur is ook erg mooi.
Een GLT zit ook vaak, niet altijd, beter in de opties.

Als je voor de looks gaat moet je een GLT kopen, als dat je niets uitmaakt kun je ook een luxe GL nemen.

Succes!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-12-2005 22:54 #638421 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Groentje vraagt assistentie
Hoi Thijs,

Strakker geveerd, minder comfort ?

In uitrusting zijn het verder minimale verschillen.

Andere grille, interieur verl. met vertraging, C.P.V. Econometer/buitentemp. bumpers in kleur.

Geen mega verschil dus.

Silvester

(Bericht gewijzigd door silvester op 17 december 2005)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-12-2005 23:02 #638422 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Groentje vraagt assistentie
Jeroen en Frans,

Met het mistlampen verhaal, heb je zeker gelijk, het maakt de auto wel af....idem velgen.

Weet jij of die mistlampen achteraf gemonteerd kunnen worden (orgineel)?

Maar hoe zit dat met betere lak op een GLT ??????
Daar zou ik graag meer over weten....
Ik kan het me nml. niet voorstellen.

Silvester




Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD