Mijn eerste CVT
- V300 register
- Verbannen
Ik dacht laat ik eens de leidingen van de EMVK naar de cvt met de vacuümpomp controleren. Nu bleek dat de leiding geen vacuum vast hield. De grote leiding was van 10 naar 9 gegaan in 15 minuten op de meter, dat lijkt mij goed. Daarna gekeken waar die lekte en nu waren beide slangen lek. Bij gebrek aan 5 mm slang de uiteinden eraf geknipt en 6 mm koperen leiding ertussen gezet is alles weer dicht. De motor loopt vanzelf sprekend ook weer wat beter en ik kan de auto voor het eerst rollen in de vrij met de motor uit. Alleen zit er nog een moeilijk punt in de achterremmen maar dat zal wel een stuk roest in de trommel zijn. Ik had de remmen al gangbaar gemaakt.
Ook is mijn schakelstang wel goed afgesteld. Maar ik kijk de volgende keer naar de leiding naar de koppeling of die niet ook lek is.
De lijst met dingen die gedaan moeten worden wordt zo steeds groter, maar de auto beter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Volvo 340 CVT;248655 schreef : Alleen zit er nog een moeilijk punt in de achterremmen maar dat zal wel een stuk roest in de trommel zijn. Ik had de remmen al gangbaar gemaakt.
Bedoel je dat wanneer je de auto duwt je door een bepaalde weerstand heen moet duwen?
Dat is normaal, een vario duwt zwaarder omdat je de weerstand van de riemen ook moet overwinnen. De eerste paar centimeter duwen redelijk gemakkelijk maar de weerstand bouwt op, dan krijg je een punt met meer weerstand tot de vario gaat draaien, waarna het weer iets makkelijker gaat omdat alles nu in beweging is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Vertraagt de auto nu heel langzaam en kom je na een behoorlijk grote afstand (denk aan 100 meter of zelfs meer) geleidelijk tot stilstand dan is het prima. Een klein punt van meer weerstand mag je voelen maar dat mag nauwelijks merkbaar zijn.
Vertraagt de auto nogsteeds vrij snel, en sta je binnen 50 meter stil dan zou ik de remmen eens controleren. Als dit het geval is merk je tegen de tijd dat je tot stilstand komt heel duidelijk een punt van veel weerstand en op dat punt staat de auto ook stil.
Een andere manier is de auto achter opkrikken, beiden wielen van de grond door middel van assteunen of een brug. Zet de versnellingsbak in 'N' (let ontzettend op dat hij niet wegrolt en blokkeer de voorwielen!), en markeer een bepaald punt op de band. Nu ga je het wiel draaien en voelen of je weerstand voelt op een bepaald punt.
Omdat een 340 een differentieel heeft zal je nu de variomatic niet rond hoeven draaien en voel je enkel de weerstand van het differentieel en homokineten, wat verwaarloosbare weerstand van de lagers én de eventuele weerstand van de remmen. Het leuke is, als je roest in de remtrommel hebt (of een ander punt van weerstand in de remmen) voel je dat precies 1 keer per omwenteling van het wiel.
Met de voorwielen kan je eventueel het zelfde doen, maar dan hoef je maar 1 kant tegelijk op te krikken en mag de auto gewoon op de handrem.
Let wel, voor deze 2e manier van testen is het per se nodig dat beide achterwielen van de grond zijn. Denk er wel aan dat dit zonder brug risico's met zich meebrengt. De auto kan wegrollen met schade en letsel tot gevolg als hij niet heel stevig staat. Echter is de 2e manier van testen wel de meest nauwkeurige met betrekking tot weerstand in de remmen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
De 340 starte met min 10 goed alleen de choke is nog wat lastig, elke choke bedient ook vaak anders maar dat is gewoon wennen.
Maar toen ik de auto gisteren wou starten liep die niet meer stationair en met choke alleen met veel gas en met min 10 deed die het goed. Probleem de sproeier krijgt wel stroom maar de sproeier klikt niet als er stroom op komt en als je meet dan heeft de sproeier geen verbinding dus is die stuk.
laatst trok de auto al slecht met het verzetten dus dacht ik waar is nu het vacuum lek. Dus nu moet ik een sproeier zien te zoeken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Volvo 340 CVT;249155 schreef : Erik als de Volvo rijd dan kom ik graag een keer jouw kant op.
Volvo 340 CVT;249276 schreef : Een andere sproeier gevonden, gemonteerd en hij loopt weer een stuk beter. Als de temperaturen weer wat beter zijn ga ik er weer mee bezig.
Dat lijkt me leuk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.