Mijn eerste CVT
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
13-01-2018 15:49 #634788
door V300 register
Mijn eerste CVT is gemaakt door V300 register
Hallo,
Ik heb een paar vragen:
In de N wil de auto niet rollen, en de remmen zijn los.
De D is soms lastig in of uit te schakelen, naar de N.
Mijn vermoeden is dat de verstelling van de selector niet goed staat.
Wat ik nog ga doen is de olie van de CVT vervangen ende luchtspleet? controlleren.
Groeten
Henk-Jan
Ik heb een paar vragen:
In de N wil de auto niet rollen, en de remmen zijn los.
De D is soms lastig in of uit te schakelen, naar de N.
Mijn vermoeden is dat de verstelling van de selector niet goed staat.
Wat ik nog ga doen is de olie van de CVT vervangen ende luchtspleet? controlleren.
Groeten
Henk-Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
13-01-2018 21:07 #973602
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Mijn eerste CVT
Olie verversen en de luchtspleet controleren zijn sowieso verstandige onderhoudsdingetjes als je de staat hiervan nog niet weet, waar jouw probleem in zit is echter wat anders.
Wat betreft het lastig in/uitschakelen van D naar N, in de schakelstang zit een busje welke na verloop van tijd uitlubbert, de speling op het mechanisme wordt hierdoor significant vergroot en dit maakt het selecteren van de rijrichting gigantisch lastig. forum.volvo300club.nl/showthread.php?p=144046#post144046
Kan mede oorzaak zijn van het niet willen rollen van de auto, maar een CVT heeft een hoop mechanische weerstand als je de auto zelf wilt laten rollen; zolang je de cardanas in D, R of N rond kan draaien is het goed.
Wat betreft het lastig in/uitschakelen van D naar N, in de schakelstang zit een busje welke na verloop van tijd uitlubbert, de speling op het mechanisme wordt hierdoor significant vergroot en dit maakt het selecteren van de rijrichting gigantisch lastig. forum.volvo300club.nl/showthread.php?p=144046#post144046
Kan mede oorzaak zijn van het niet willen rollen van de auto, maar een CVT heeft een hoop mechanische weerstand als je de auto zelf wilt laten rollen; zolang je de cardanas in D, R of N rond kan draaien is het goed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
13-01-2018 23:26 #973603
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn eerste CVT
Busje(s) schakelstang. Born Built Beauties onderdeel 3293015
www.born-built-beauties.eu/html/volvo_34...gsbakonderdelen.html
Zitten meen ik twee (busjes) in een zakje.
www.born-built-beauties.eu/html/volvo_34...gsbakonderdelen.html
Zitten meen ik twee (busjes) in een zakje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
14-01-2018 08:46 #973605
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn eerste CVT
Waar het precies aan ligt weet ik niet, maar in elk geval welkom op forum en veel plezier met je 340 cvt toegewenst. Dat zijn enorm interessante apparaten om mee te rijden én om aan te sleutelen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
14-01-2018 11:11 #973607
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn eerste CVT
Ik zal later kijken of de cardanas in alle standen behalve de P kan draaien.
Ook blaast de regelunit rechts voor bij het uitzetten van de motor.
Ook kijk ik dan of de busjes versleten zijn, anders kan je ook niet afstellen natuurlijk.
Wat al wel allemaal gedaan is:
Nieuwe bougies rotor verdelerkap en kabels.
Nieuwe motorolie en filter.
Nieuwe massa kabels geplaatst.
4 winterbanden.
Alle remmen gangbaar gemaakt.
Onder de motorkap alle slechte vacuum slangen vervangen, nu 18 a 19 inch vacuum dus de carburateur en pakking is goed.
Nieuwe radiator en thermostaat en v snaar en koelvloeistof.
Wat nog moet:
Hoesje om rechter stuurkogel, heeft nog geen spelling en scheelt uitlijnen.
Lassen rechts achter bij de wielkas, rechts voor spatbord rechts dorpel midden misschien.
Olie CVT vervangen
Luchtspleet controleren.
Ook blaast de regelunit rechts voor bij het uitzetten van de motor.
Ook kijk ik dan of de busjes versleten zijn, anders kan je ook niet afstellen natuurlijk.
Wat al wel allemaal gedaan is:
Nieuwe bougies rotor verdelerkap en kabels.
Nieuwe motorolie en filter.
Nieuwe massa kabels geplaatst.
4 winterbanden.
Alle remmen gangbaar gemaakt.
Onder de motorkap alle slechte vacuum slangen vervangen, nu 18 a 19 inch vacuum dus de carburateur en pakking is goed.
Nieuwe radiator en thermostaat en v snaar en koelvloeistof.
Wat nog moet:
Hoesje om rechter stuurkogel, heeft nog geen spelling en scheelt uitlijnen.
Lassen rechts achter bij de wielkas, rechts voor spatbord rechts dorpel midden misschien.
Olie CVT vervangen
Luchtspleet controleren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-01-2018 10:19 #973686
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn eerste CVT
Gisteren een nieuw interieurfilter geplaatst en een lek, sis vrije EMVK klep gemonteerd. Ook de auto op 90 cm hoogte gebracht om de stuurkogel hoes te vervangen. Maar toen had ik geen zin meer en was het ook donker. Wel heb ik nog een ''nieuwe'' moer m12 x 1.25 gevonden voor de de stuurkogel weer te monteren. Het schroefdraad van de kogel is nog goed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-01-2018 14:27 #973735
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn eerste CVT
Klopt het dat ik de luchtspleet, de ruimte tussen de achterste rollen. Moet afstellen tussen 0.5 en 1.5 mm of 1 tot 2 mm?
Volgens mij moet je dat ook afstellen door de riemspanning, dat maak ik ervan.
Als je de afstand te groot afstelt wat is dan het nadeel? En als je het te weinig afstelt?
Wel lekt die van mij olie, komt toch nieuwe in.
Er is een keer een riem geknapt.
Wel heb ik nu de stuurkogelhoes vervangen en ben ik bezig met de beschermkap van de CVT schoon te maken. En ook ben ik aan het kijken wat allemaal gelast moet worden.
Volgens mij moet je dat ook afstellen door de riemspanning, dat maak ik ervan.
Als je de afstand te groot afstelt wat is dan het nadeel? En als je het te weinig afstelt?
Wel lekt die van mij olie, komt toch nieuwe in.
Er is een keer een riem geknapt.
Wel heb ik nu de stuurkogelhoes vervangen en ben ik bezig met de beschermkap van de CVT schoon te maken. En ook ben ik aan het kijken wat allemaal gelast moet worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 18
23-01-2018 17:58 #973748
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Mijn eerste CVT
De schijfafstand moet tussen de 1,5 en 2,0mm zijn.
Als de schijfafstand te groot is en je rijdt op de snelweg met de CVT in het hoogste verzet, komt er extra spanning op de riemen te staan.
Heb zelf al eens CVT's gezien waarbij de schijfafstand nul was, ze zaten tegen elkaar aan, als je dan stilstaat hangen ze wat slap en onderweg zal de motor wat meer toeren maken.
Ik stel ze altijd af op 2mm, als ze dan wat rekken valt dat nog onder de tolerantie.
Bij het stellen, alle 4 de bouten losmaken van de secundaire en met de grote moer in het midden strakker of losser zetten.
Zorg er voor dat de wielen vrij staan, en de bak in neutraal zodat je tijdens het stellen aan de poelies kan draaien om de riem ruimte te geven.
Vrijwel alle CVT bakken lekken op den duur olie, hou wel het peil in de gaten, anders lopen ze namelijk vast.
In zowel de Primaire als de Secundaire mag het volgende in; SAE 80 of SAE 80 W/90 (API GL-4 of GL-5)
Om de 40.000 verversen, en elke 10.000 controleren.
En achter de membramen zit een klein beetje ATF olie, meestal vul ik dat aan als ik membramen vervang, je kunt dit namelijk niet makkelijk controleren zonder de hele primaire uit elkaar te halen.
Als de schijfafstand te groot is en je rijdt op de snelweg met de CVT in het hoogste verzet, komt er extra spanning op de riemen te staan.
Heb zelf al eens CVT's gezien waarbij de schijfafstand nul was, ze zaten tegen elkaar aan, als je dan stilstaat hangen ze wat slap en onderweg zal de motor wat meer toeren maken.
Ik stel ze altijd af op 2mm, als ze dan wat rekken valt dat nog onder de tolerantie.
Bij het stellen, alle 4 de bouten losmaken van de secundaire en met de grote moer in het midden strakker of losser zetten.
Zorg er voor dat de wielen vrij staan, en de bak in neutraal zodat je tijdens het stellen aan de poelies kan draaien om de riem ruimte te geven.
Vrijwel alle CVT bakken lekken op den duur olie, hou wel het peil in de gaten, anders lopen ze namelijk vast.
In zowel de Primaire als de Secundaire mag het volgende in; SAE 80 of SAE 80 W/90 (API GL-4 of GL-5)
Om de 40.000 verversen, en elke 10.000 controleren.
En achter de membramen zit een klein beetje ATF olie, meestal vul ik dat aan als ik membramen vervang, je kunt dit namelijk niet makkelijk controleren zonder de hele primaire uit elkaar te halen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-01-2018 18:08 #973749
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn eerste CVT
80w90 GL5 en een cardanspuit heb ik. Ik zal het dan afstellen in de neutraal op 2 mm.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
30-01-2018 22:41 #973833
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn eerste CVT
Ik heb ondertussen 2 nieuwe riemen met gele tekst gemonteerd met geleend gereedschap. De schijfafstand met nieuwe riemen is iets meer als 1.5 mm, daarna draaide de stelschroef echt veel zwaarder. Aangezien het in de marge valt is het goed.
Nu nog een stuk brandstofslang vervangen, zitten scheuren in bij de tank. De ontluchting van de tank naar de buitenlucht laat ik mooi zitten.
Van het weekend lassen aan:
- Linksachter wielkasrand.
- Rechtst voor wielkasrand.
- Dorpel rechts in het midden.
Daarna nog een keer op een autoambulance co laten afstellen. Omdat deze auto waarschijnlijk de komende maanden toch de weg niet opgaat en het een reserve automaat is.
Nu nog een stuk brandstofslang vervangen, zitten scheuren in bij de tank. De ontluchting van de tank naar de buitenlucht laat ik mooi zitten.
Van het weekend lassen aan:
- Linksachter wielkasrand.
- Rechtst voor wielkasrand.
- Dorpel rechts in het midden.
Daarna nog een keer op een autoambulance co laten afstellen. Omdat deze auto waarschijnlijk de komende maanden toch de weg niet opgaat en het een reserve automaat is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets