Vario blijft hangen bij koude motor, alles gemeten

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-12-2011 13:03 #893789 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vario blijft hangen bij koude motor, alles gemeten

antiekeradio;190444 schreef : Om de diode te kunnen meten moet je deze lossolderen.


Waarom?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-12-2011 13:39 #893793 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vario blijft hangen bij koude motor, alles gemeten

Lucluc;190449 schreef : Waarom?


omdat de diode maar in ??n richting geleidt (tot een bepaalde doorslag spanning), en de spoel (die parallel staat) geleidt in beide richtingen. Als je het hele systeem meet krijg je dus sowieso geleiding in beide richtingen en kun je de werking van de diode niet controleren.

Laurens: Als je beide EMVK en Tachorelais al een keer vervangen hebt zonder effect blijft er weinig over. Zuigt de opschakel kant goed boven de 1500 toeren (in de Neutrale versnelling controleren natuurlijk)? Heb je geen last van een groot vacu?mlek? Even pakkingen rond carb en inlaat controleren met siliconenspray?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-12-2011 19:49 #893811 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vario blijft hangen bij koude motor, alles gemeten

mastertje;190453 schreef : Laurens: Als je beide EMVK en Tachorelais al een keer vervangen hebt zonder effect blijft er weinig over. Zuigt de opschakel kant goed boven de 1500 toeren (in de Neutrale versnelling controleren natuurlijk)? Heb je geen last van een groot vacu?mlek? Even pakkingen rond carb en inlaat controleren met siliconenspray?


Ja voor zover ik zonder vacuum meter kan checken zuigt hij goed, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen tot ik het gemeten heb.

de lek test heb ik al een keer gedaan(weliswaar met deo) , toen zoog de motor valse lucht aan bij het inlaatspruitstuk, na deze goed aangedraaid te hebben, was dat opgelost. ik zal de test nog 1 keer goed uitvoeren om lekken uit te sluiten en daarna al mijn vacuumslangetjes bekijken.

Een deel van het probleem is ook, dat hij de symptomen alleen rijdend vertoont en niet stationair. En ook nog steeds gek dat het na een paar km weg is.
Weet iemand wat de juiste onderdruk is in de verschillende slangetjes?

Ik ben benieuwd of dat het is!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-12-2011 22:03 #894485 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vario blijft hangen bij koude motor, alles gemeten

mastertje;190453 schreef : Laurens: Als je beide EMVK en Tachorelais al een keer vervangen hebt zonder effect blijft er weinig over. Zuigt de opschakel kant goed boven de 1500 toeren (in de Neutrale versnelling controleren natuurlijk)? Heb je geen last van een groot vacu?mlek? Even pakkingen rond carb en inlaat controleren met siliconenspray?


Allereerst heb ik bij het vervangen van mijn riemen de doorvoerpotjes gecheckd, die waren voor zover ik kan zien(erop geblazen) nog goed, ze hielden netjes de druk vast.

Ik heb met deo nog een keer de lektest gedaan, ik heb rond de inlaat, uitlaat en carbpakkingen gespoten en hij begon langzamer te lopen, maar waar hij lekte kon ik niet zien. ik heb vervolgens de luchtfilter verwijderd om beter te kunnen kijken waar het lek zat. mijn auto loopt dus niet stationair als mn filter eraf ligt. is dat normaal voor een 14.3E? Ik kon de test dus niet uitvoeren op deze manier.

Aangezien het filter er toch al af lag heb ik ook nog een keer alle vacuumslangen bekeken, waarbij de onderste onderdrukslang vanuit het inlaatspruitstuk duidelijk gescheurd was.(zie foto) Ik hoopte dat dat het probleem zou zijn maar na de slang vervangen te hebben, mocht dat niet baten. hij schakelt nu alleen maar heftiger terug. hij twijfelt om door te schakelen net boven deellast, waarbij de aandrijving klappert. als ik van mijn gas af ga springt hij in hoge toeren.

Na de testrit heb ik weer de lektest gedaan en toen zag ik pas dat er een scheur in het uitlaatspruitstuk zit(zie foto), zou dat het kunnen zijn? als ik daar op spuit gaat de motor langzamer lopen/uitvallen. Maar hoe zou dat kunnen, staat het uilaatspruitstuk direct in verbinding met de inlaat??

Hoe zou ik dit evt op kunnen lossen? het enige wat ik kan bedenken is het spruitstuk lassen of gun gum erop smeren, ik heb geen id of dat werkt.

weet iemand wat ik het beste zou kunnen doen?

gr Laurens



Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2011 22:39 #894489 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Vario blijft hangen bij koude motor, alles gemeten
ai een solex carburateur. Die spruitstukken scheuren allemaal en dan heb je de volgende opties:
- een goede spruitstuk zoeken
- ombouwen naar Weber carburateur, spruitstuk en voorpijp

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-12-2011 23:47 #894505 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vario blijft hangen bij koude motor, alles gemeten

elpee;191178 schreef : ai een solex carburateur. Die spruitstukken scheuren allemaal en dan heb je de volgende opties:
- een goede spruitstuk zoeken
- ombouwen naar Weber carburateur, spruitstuk en voorpijp


Daar heb je een goed punt, maar dat laatste klinkt als een duur grapje, kan ik het niet gewoon dichtsmeren met iets? of lassen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-12-2011 23:52 #894506 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vario blijft hangen bij koude motor, alles gemeten

Als ik van mijn gas af ga springt hij in hoge toeren.

Hmm, bij het gas af gaan bij hogere toeren cre?er je het grootst mogelijke vacu?m. Als hij juist dan opschakelt, betekent dat dat er aan de verkeerde kant "gezogen" wordt bij de vario... Je weet h??l zeker dat bij de EMVK het klepje boven de 1500 toeren TIK zegt en gaat zuigen aan de dunne slang richting vario? En hij mag natuurlijk niet aan de grote slang zuigen, tenzij een van de schakelaars actief is.

Je kan voor de lol even de slangen omwisselen en met de bergrem aan gaan rijden om te kijken of hij dan wel laag in de toeren blijft.. Nog vreemder is dat het alleen is "als de motor koud is".. zou er niets mee te maken mogen hebben.

Ik weet verder niet wat je met dat spruitstuk aan moet behalve om het te vervangen (misschien is het te lassen?). Ook geen ervaring met die Solex carbs, maar niet lopen zonder luchtfilter slaat volgens mij nergens op (behalve dat ie misschien wat warme lucht fijn vindt bij een hele koude motor).

als ik daar op spuit gaat de motor langzamer lopen/uitvallen. Maar hoe zou dat kunnen, staat het uilaatspruitstuk direct in verbinding met de inlaat??

Zou niet mogen (of heb je EGR oid?).. waarschijnlijk verdampt de hele zaak en wordt in je carb gezogen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-12-2011 00:13 #894509 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vario blijft hangen bij koude motor, alles gemeten

mastertje;191195 schreef : ]Zou niet mogen (of heb je EGR oid?).. waarschijnlijk verdampt de hele zaak en wordt in je carb gezogen.


Euhh misschien een domme vraag maar wat is een EGR?

Ik zal het morgen nog ens 1 keer goed bij de emvk checken voor de zekerheid.

Zeer bedankt voor de tips.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-12-2011 00:20 #894510 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vario blijft hangen bij koude motor, alles gemeten
D'r staat heel veel prachtige info verstop in al die showroom topics :P

forum.volvo300club.nl/showthread.php?p=165761
en
Laat mij het voor je googlen: lmgtfy.com/?q=egr

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-12-2011 00:30 #894511 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vario blijft hangen bij koude motor, alles gemeten
Aha, das duidelijk! ik zal eens kijken maar volgens mij heb ik dat niet hoor

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD