Vario blijft hangen bij koude motor, alles gemeten
- V300 register
- Verbannen
ik heb alle elektra van Emvk doorgemeten en krijg bij de connector van het tachorelais met alle mogelijke combinaties van bergremschakeling ongeveer 5 ohm. nou is mijn vraag of dat een goede waarde is. (op de storingszoeker staat dat 0 ohm ideaal is) Ik heb voor de kick down als eerst een nieuwe massa geprobeerd, maar dat mocht niet baten.
De schakelaars een voor een doorverbinden geeft het zelfde resultaat.
wat kan het nog meer zijn? heeft iemand een idee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
ik weet niet welke weerstand er op mag zitten
ohm geeft de weerstand weer van de draad dit is afhankelijk van de draadlengte het materiaal koper dus die heeft een pepaalde soortelijke weerstand en de stroom die erop staat
je kan het dus berekenen
maar hoeveel ohm erop mag zitten weet ik niet
suc6 met het probleem :woops:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Dus zal dit topic ook even in de gaten houden voor de gouden tip.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
de weerstandsmeting is op pen 6 van de 8-polige stekker (zie diagnosepagina) en die weerstand moet hetzelfde zijn als wanneer je de pennen van je multimeter kaal tegen elkaar houd.
als je op het EMVK wilt meten dan kan dat ook, maar dan wel met een Voltage meting.
de mogelijke fouten bij af en toe blijven hangen in kickdown zijn de volgende:
- kickdownschakelaar kapot
- remdrukschakelaar kapot
- bergremschakelaar kapot
- soldeereilandjes van relais in tachorelais vertonen scheuren
ik sluit zelf meestal direct een multimeter aan op het EMVK voor voltagemeting op de kickdownspoel, als je dan de bergremschakelaar meermaals aan en uit zet blijft er bij bovenstaande defect in het tacho 12V op de spoel staan; zo kun je die uitsluiten of bij twijfel alsnog openschroeven en visueel controleren; kan nooit kwaad, zeker bij onregelmatige klachten.
zelfde verhaal voor de bergrem en kickdownschakelaar, als er na bedienen van een van die de spanning op de spoel blijft; dan kun je die in het geval van de remdrukschakelaar doorlussen en in het geval van de kickdownschakelaar aan massa hangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
AvdAkker;189362 schreef : de weerstandsmeting is op pen 6 van de 8-polige stekker (zie diagnosepagina) en die weerstand moet hetzelfde zijn als wanneer je de pennen van je multimeter kaal tegen elkaar houd.
ik sluit zelf meestal direct een multimeter aan op het EMVK voor voltagemeting op de kickdownspoel, als je dan de bergremschakelaar meermaals aan en uit zet blijft er bij bovenstaande defect in het tacho 12V op de spoel staan; zo kun je die uitsluiten of bij twijfel alsnog openschroeven en visueel controleren; kan nooit kwaad, zeker bij onregelmatige klachten.
zelfde verhaal voor de bergrem en kickdownschakelaar, als er na bedienen van een van die de spanning op de spoel blijft; dan kun je die in het geval van de remdrukschakelaar doorlussen en in het geval van de kickdownschakelaar aan massa hangen.
Ik heb inderdaad de diagnosepagina gevolgd, bij connector 6 ongeveer valt de weerstand na het bedienen van 1 van de schakelaars, (rem,kick-down,bergrem) terug naar 5 Ohm en het maakt niet uit welke.
Als ik de pennen van de multi-meter tegen elkaar doe krijg ik ongeveer 0. we kregen bij het meten aan connector 6 bij de 2de 340 iets van 23 Ohm, verschillend van mijn auto dus, maar geen 0 Ohm.
Ik heb ook nog met een andere 340 van een huisgenoot van tachorelais gewisseld, maar dat mocht ook niet baten, dus ik zal dan dit weekeind de spoel en de soldeereilandjes even bekijken en toch nog een keer 1 voor 1 de schakelaars doorlussen en gaan rijden
gr Laurens
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
eerst alle schakelaars doorgelinkt, hielp niet.
daarna, de hele diagnosezoeker doorlopen, hielp ook niet.
zoals je suggestie, op de kick down spoel stond gewoon 12V en na bedienen van schakelaars netjes terug naar 0
en als laatste de soldeereilandjes gechekd, die vertoonden geen scheurtjes.
Ik snap er niets meer van.
heeft er iemand nog een idee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik heb zojuist mijn emvk verwisseld met een goed werkende, maar dit mocht niet baten. :no:Ook de toetsmethode gebruikt voor checken doorvoerpotjes en membranen. bij koude motor blijft hij "bokken" bij het optrekken en springt hij in de toeren. het duurt steeds langer voordat hij doorschakelt.
Ik heb uit nieuwsgierigheid de EMVK maar eens uit elkaar gehaald en het valt mij op dat bovenop het spoelhuis een weerstandje zit(deze doorgemeten en geeft 33 Ohm). hij zit alleen niet op de andere kant waar het dunste vacuumslangetje aan zit(terugschakelkant?). klopt dit?
gr Laurens
Update: ik vermoed dat het een diode is en geen weerstand en dat ik de weerstand over de spoel gemeten heb. wat ik kan zien in andere topics klopt die 33 ohm wel.
maar moet er wel een diode aan de andere kant zitten ? of alleen aan de ene kant.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Is er iemand die er heel veel verstand hiervan heeft, in de buurt van delft woont en zin heeft om even mee te kijken? Ik kom er niet meer uit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Overigens is 33 Ohm de weerstand van de spoel. Om de diode te kunnen meten moet je deze lossolderen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.