Vario blijft hangen bij koude motor, alles gemeten

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2011 14:37 #631609 door V300 register
Ik heb precies hetzelfde probleem, als het topic hieronder van Daniel, mijn vario blijft bij koud weer hangen maar als de motor wat warmer is doet hij het weer goed.

ik heb alle elektra van Emvk doorgemeten en krijg bij de connector van het tachorelais met alle mogelijke combinaties van bergremschakeling ongeveer 5 ohm. nou is mijn vraag of dat een goede waarde is. (op de storingszoeker staat dat 0 ohm ideaal is) Ik heb voor de kick down als eerst een nieuwe massa geprobeerd, maar dat mocht niet baten.

De schakelaars een voor een doorverbinden geeft het zelfde resultaat.
wat kan het nog meer zijn? heeft iemand een idee?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2011 17:56 #892727 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vario blijft hangen bij koude motor, alles gemeten
hallo

ik weet niet welke weerstand er op mag zitten

ohm geeft de weerstand weer van de draad dit is afhankelijk van de draadlengte het materiaal koper dus die heeft een pepaalde soortelijke weerstand en de stroom die erop staat

je kan het dus berekenen

maar hoeveel ohm erop mag zitten weet ik niet

suc6 met het probleem :woops:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2011 20:47 #892737 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vario blijft hangen bij koude motor, alles gemeten
Bij mij heeft het aan massa leggen van de kick-down schakelaar 1 dag goed gewerkt en nu is het ook de eerste kilometer hoog in toeren en dan is het weer goed.
Dus zal dit topic ook even in de gaten houden voor de gouden tip.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2011 21:22 #892741 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Vario blijft hangen bij koude motor, alles gemeten
je moet de weerstandmeting niet bij het EMVK uitvoeren; dan meet je de weerstand over het tachorelais (en dat is idd rond de 5?.)
de weerstandsmeting is op pen 6 van de 8-polige stekker (zie diagnosepagina) en die weerstand moet hetzelfde zijn als wanneer je de pennen van je multimeter kaal tegen elkaar houd.

als je op het EMVK wilt meten dan kan dat ook, maar dan wel met een Voltage meting.

de mogelijke fouten bij af en toe blijven hangen in kickdown zijn de volgende:
- kickdownschakelaar kapot
- remdrukschakelaar kapot
- bergremschakelaar kapot
- soldeereilandjes van relais in tachorelais vertonen scheuren

ik sluit zelf meestal direct een multimeter aan op het EMVK voor voltagemeting op de kickdownspoel, als je dan de bergremschakelaar meermaals aan en uit zet blijft er bij bovenstaande defect in het tacho 12V op de spoel staan; zo kun je die uitsluiten of bij twijfel alsnog openschroeven en visueel controleren; kan nooit kwaad, zeker bij onregelmatige klachten.
zelfde verhaal voor de bergrem en kickdownschakelaar, als er na bedienen van een van die de spanning op de spoel blijft; dan kun je die in het geval van de remdrukschakelaar doorlussen en in het geval van de kickdownschakelaar aan massa hangen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2011 23:39 #892766 door V300 register

AvdAkker;189362 schreef : de weerstandsmeting is op pen 6 van de 8-polige stekker (zie diagnosepagina) en die weerstand moet hetzelfde zijn als wanneer je de pennen van je multimeter kaal tegen elkaar houd.

ik sluit zelf meestal direct een multimeter aan op het EMVK voor voltagemeting op de kickdownspoel, als je dan de bergremschakelaar meermaals aan en uit zet blijft er bij bovenstaande defect in het tacho 12V op de spoel staan; zo kun je die uitsluiten of bij twijfel alsnog openschroeven en visueel controleren; kan nooit kwaad, zeker bij onregelmatige klachten.
zelfde verhaal voor de bergrem en kickdownschakelaar, als er na bedienen van een van die de spanning op de spoel blijft; dan kun je die in het geval van de remdrukschakelaar doorlussen en in het geval van de kickdownschakelaar aan massa hangen.

Ik heb inderdaad de diagnosepagina gevolgd, bij connector 6 ongeveer valt de weerstand na het bedienen van 1 van de schakelaars, (rem,kick-down,bergrem) terug naar 5 Ohm en het maakt niet uit welke.

Als ik de pennen van de multi-meter tegen elkaar doe krijg ik ongeveer 0. we kregen bij het meten aan connector 6 bij de 2de 340 iets van 23 Ohm, verschillend van mijn auto dus, maar geen 0 Ohm.

Ik heb ook nog met een andere 340 van een huisgenoot van tachorelais gewisseld, maar dat mocht ook niet baten, dus ik zal dan dit weekeind de spoel en de soldeereilandjes even bekijken en toch nog een keer 1 voor 1 de schakelaars doorlussen en gaan rijden

gr Laurens

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-12-2011 15:25 #893029 door V300 register
Oke, ik heb nu net alles nog een keer doorgemeten:

eerst alle schakelaars doorgelinkt, hielp niet.
daarna, de hele diagnosezoeker doorlopen, hielp ook niet.
zoals je suggestie, op de kick down spoel stond gewoon 12V en na bedienen van schakelaars netjes terug naar 0
en als laatste de soldeereilandjes gechekd, die vertoonden geen scheurtjes.

Ik snap er niets meer van.
heeft er iemand nog een idee?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-12-2011 16:03 #893765 door V300 register
HEllup

Ik heb zojuist mijn emvk verwisseld met een goed werkende, maar dit mocht niet baten. :no:Ook de toetsmethode gebruikt voor checken doorvoerpotjes en membranen. bij koude motor blijft hij "bokken" bij het optrekken en springt hij in de toeren. het duurt steeds langer voordat hij doorschakelt.

Ik heb uit nieuwsgierigheid de EMVK maar eens uit elkaar gehaald en het valt mij op dat bovenop het spoelhuis een weerstandje zit(deze doorgemeten en geeft 33 Ohm). hij zit alleen niet op de andere kant waar het dunste vacuumslangetje aan zit(terugschakelkant?). klopt dit?

gr Laurens

Update: ik vermoed dat het een diode is en geen weerstand en dat ik de weerstand over de spoel gemeten heb. wat ik kan zien in andere topics klopt die 33 ohm wel.

maar moet er wel een diode aan de andere kant zitten ? of alleen aan de ene kant.

Bijlagen:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-12-2011 16:41 #893769 door V300 register
De diode zit alleen aan de opschakelkant.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-12-2011 17:16 #893772 door V300 register
Oke dan klopt dat in ieder geval, maar dat maakt mijn probleem alleen maar waziger. Ik heb dus nu alles gecheckt wat ik met mijn kennis kan.

Is er iemand die er heel veel verstand hiervan heeft, in de buurt van delft woont en zin heeft om even mee te kijken? Ik kom er niet meer uit.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-12-2011 22:52 #893784 door V300 register
het dunste slangetje is de opschakelkant! dus als de diode zit aan de kant met het dikke slangetje.... klopt er iets niet.

Overigens is 33 Ohm de weerstand van de spoel. Om de diode te kunnen meten moet je deze lossolderen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC