Volvo 340 automaat 1990 blijft in low gear

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-11-2004 19:32 #644651 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 automaat 1990 blijft in low gear
hoi

als de gaskabel kapot geweest is zit daar waarschijnlijk het probleem; de volvo heeft daar een schakelaar in zitten die verbreekt wanneer je vol gas geeft; zodoende gaat de variomatic in een lagere 'versnelling' lopen om sneller op te trekken.

waarschijnlijk is deze schakelaar niet mee vervangen of fout gemonteerd waardoor hij nu helemaal geen contact meer maakt, en je auto dus heel de tijd in "kickdown" geschakeld is.

de draad naar het gaskabelcontact kun je aan massa leggen, dan zou het weer moeten werken.
wellicht hebben ze dat ook gedaan, maar niet-gespecialiseerde garages kennende zal het wel veel ingewikkelder zitten :-)

groetjes Wouter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-11-2004 00:20 #644652 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 automaat 1990 blijft in low gear
Ik heb een Ohm meter... jazeker en waar zit die schakelaar waar jullie over praten en hoe ziet deze er uit?
gr.Rudie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-11-2004 23:50 #644653 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 automaat 1990 blijft in low gear
Met een ohmmeter kun je meten wat de weerstand is bij gas los; deze moet 0 ohm zijn. Directe contact met de massa dus. Als je plankgas geeft moet de weerstand oneindig zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-11-2004 23:53 #644654 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 automaat 1990 blijft in low gear
Oh ja, die schakelaar zit 'i­n' de gaskabel op de plaats waar deze door het schutbord gaat. Daar vind je een bewegend contact en een vast contact. Het vaste is (altijd) de massa, bruine draad. De andere zit op het witte plastick hulsje en beweegt ietwat mee als je plankgas doet. Dit werkt alleen als de gaskabel strak genoeg gespannen is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-11-2004 23:57 #644655 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 automaat 1990 blijft in low gear
Nog ff wat... De bergremschakelaar, de remdruk schakelaar en dus de kick-downschakelaar zijn in serie met elkaar verbonden. Wanneeer 1 van de drie het contact verbreekt werkt dus het terugschakelsijsteem. Gewoon meten of de sckakeldraden allen aan massa liggen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-11-2004 01:53 #644656 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 automaat 1990 blijft in low gear
Ik ga het proberen jullie horen nog van mij.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-11-2004 15:12 #644657 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 automaat 1990 blijft in low gear
Ik ben inmiddels nogal boos teruggegaan naar de garage, omdat toen ik die bescherming om het gaspedaal verwijderde, kwam ik tot de ontdekking wat er mis is geweest.
Het stekkertje van de gaskabel was er met brute kracht vanaf gedraaid en afgebroken en het kabeltje hing er gewoon los naast(zonder afgebroken pootje).Mijn versie van het verhaal is, dat de monteur die de gaskabel heeft vernieuwd de kabel niet door het gaatje heeft kunnen krijgen en toen het stekkertje van de overigens nieuwe gaskabel heeft afgebroken met het idee van "het is toch maar een aardekabeltje".
En toen ik de auto op kwam halen deed de overdrive het gelijk al niet meer logischerwijs.
Een andere monteur van diezelfde garage begreep toen natuurlijk ook niet wat er in godsnaam aan de hand kon zijn, want collegalief hield wijzelijk z'n smoel en heeft om het te verhelpen even een kabeltje aan de schakelaar gemonteerd.
Na jullie hulp en emails ben ik teruggegaan naar de garage en heb monteur 2 mijn verhaal gedaan en toen ik zij, dat de Volvo club het over een Tachorelais had dat stuk kon zijn, zei de monteur:"Tacho wat?????" en heeft vervolgens het stekkertje weer aan de gaskabel gesoldeerd, daar moest ik het maar mee proberen, maar de auto schakelt nog steeds niet goed.
Ik ga niet meer naar die garage en ga zelf proberen om het Tachorelais te repareren met een nieuwe tor, zoals Wouter in een artikel heeft geschreven.
Ik houd jullie op de hoogte of het me lukt.

Rudie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2004 15:35 #644658 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Volvo 340 automaat 1990 blijft in low gear
Rudie,

Je zou eens kunnen kijken of alle soldeereilandjes (zie foto) nog goed vast zitten van het tachorelais. Gewoon het relais er even afhalen en openmaken. Dit was bij mij namelijk ook een keer het geval, en toen bleef hij ook in de overdrive hangen. Simpel even vastsolderen en hij deed het weer.



En mag dit een tip zijn voor andere variomatic-rijders. Ga aub maar een garage waar ze er verstand van hebben.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-11-2004 20:07 #644659 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 automaat 1990 blijft in low gear
hoi Rudie,

even redenerend vanuit oorzaak en gevolg;

door het slopen van het aardcircuit KAN het tachorelais NIET stuk gaan.

wat je beter kunt doen; zoek een universeelmeter die ohm kan meten.

steek 1 van de meetpennen in de gevlochten kabel vanaf de accu (massa dus)

zoek een ander massapunt en controleer of dit minder dan 1 ohm op je meter geeft.

steek nu de andere meetpen in de stekker bij contact nummer 6.

als je gaspedaal niet tot de bodem ingedrukt is; de rem niet flink ingetrapt is en de bergrem schakelaar staat niet aan; moet dit ook minder dan 1 ohm meten.

klopt dit niet heeft het GEEN zin om je tachorelais open te maken.

een meer onnauwkeurige maar snellere test is om goed te luisteren als je de sleutel omdraait. je zou dan een zachte tik moeten horen vanuit het tachorelais. voor een duidelijker resultaat; iemand van binnen uit het contact aan laten zetten en zelf met je snufferd er bovenop luisteren :-)

Groetjes Wouter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-11-2004 20:08 #644660 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 automaat 1990 blijft in low gear
owja en thomas;

zelfs als dit bij een volvo dealer gebeurd was had me dat niet verbaasd

zie jouw verhaal ivm het vet op je riemen

groetjes Wouter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD