Het Volvo 300 drift topic
- V300 register
- Verbannen
-
Voor alle vragen over driften kun je hier terecht.
Groeten,
Frits Hendrickx
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb alleen nog maar zonder sper gereden. Merkte tijdens driften op Lelystad dat je prima zonder kunt. Ik kon met 1.4 en open diff heel het baantje aan elkaar driften. Gasten met een BMW 325 en een sperdiff bakte er niks van. Wat ik hiermee wil zeggen is, je hebt echt geen sperdiff nodig om mooi te kunnen driften.
Toch wil ik m'n diff gaan vastlassen. Waarom? Sommige bochten kun je simpelweg niet afdriften, het buitenwiel krijgt op de duur weer tractie, en binnenwiel gaat spinnen. Je kunt met wat kunstjes de auto in dezelfde bocht wel weer dwars krijgen, maar dan ziet het er natuurlijk lang niet zo vloeiend uit.
Door de profs wordt ook wel gezegd, beginnen met een moeilijke auto (weinig vermogen, geen sper, etc) is zeker de moeite waard. Als je het met zo'n auto kan, kan je het met elke auto.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Waar is de tijd gebleven dat ik je nog leerde "driften" (voor zover je 't driften kon noemen; 't was misschien meer redelijk-gecontroleerd-de-achterkant-uit-laten-breken).
Aantal tips:
- rijdt niet met banden waarvan de canvaslaag al zichtbaar wordt. Je kunt ineens je grip verliezen (en flink over een stoeprand vlammen waardoor alle 4 je velgen aan gort raken :humor:)
- eerst beginnen met lichtjes uit te laten breken
- niet tussen het verkeer driften
- wanneer je drift en je dreigt achterstevoren te komen staan (bijvoorbeeld op een rotonde): stuur maximaal naar de buitenbocht en laat het gas los. Werkt dit niet, rem dan niet zachtjes maar trap vol op de rem. Wanneer je lichtjes rem raak je in een spin. Wanneer je voluit remt glij je over 4 wielen in 1 richting. Wanneer je dan op lagere snelheid je rem weer loslaat, kun je de auto weer onder controle krijgen.
- begin het leren driften op smalle bandjes. Gebruik bij voorkeur voor: goede banden en achter: wat slechtere/goedkopere banden.
Het voordeel hiervan is dat je niet zo'n hoge snelheid hoeft te driften als wanneer je met goede banden rijdt. Dit is dus veiliger.
- Wees erop bedacht dat wanneer je drift en je het gas dichtgooit, de auto ineens grip kan pakken en terugslaat. Wees dus snel met sturen.
- Begin door de achterkant eens op lage snelheid uit te laten breken door eens lomp op het gas te gaan. Probeer dit heel kort, gas meteen los en krijg je auto weer 100% onder controle.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Als allereerste oefenen op een besneeuwd parkeerterrein?
Dan lukt het al met 10 km/uur...
Maar het kan ook veeeel harder! :lol: (ook uit eigen ervaring)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Overigens is het ?rg verslavend, maar wel handig om te kunnen. Ik heb mn ervaring al eens op de proef moeten stellen in het openbaar verkeer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Het echte driften kan ik nog niet goed, uitbreken en redelijk dwars de bocht om wel. En ik moet zeggen dat het een veilig gevoel geeft als je precies weet waar de grensen van je auto liggen.
*Ben het trouwens ook eens met zandweggetjes, en vooral zeik nat asfalt. Sneeuw is super! Maar gras heb ik nog nooit geprobeerd.*
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Belangrijkste is dat je de ruimte hebt voor fouten, niet bang hoeft te zijn omdat je illegaal bezig bent en niemand in gevaar brengt. En als laatste, simpelweg een hele dag door kunnen rijden.
kosten +/- 150E (kun je door twee personen delen)
En om maar even bescheiden te blijven, ik vind dat ik het veeel beter deed in vergelijking met een groot deel van de rijders (welke allemaal met veel beter materiaal reden)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
*modus uit* Ik wil het zeker een keer doen, morgen ga ik samen met een vriend kijken voor een 340 voor hem. Hopelijk krijg ik hem dan ook zover

P.s. de meesterlijke avatar van mij, m'n kenteken met daaronder een stickertje.... "let op, zwenkt uit"
Geweldige reacties, eerst een vragende blik dat ze het niet snappen. Stoplicht op groen, bocht dwars nemen. Volgende stoplicht begrijpen ze het

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
rwdstudent;27638 schreef : @ Mark, Ik weet zeker als je er een beetje aanleg voor hebt, dat je echt kan leren driften. Je moet dan alleen wel naar een georganiseerde dag.. Wat ik in ??n dag allemaal geleerd heb op RDW-circuit, is niet te vergelijken met wat je in 3 jaar op straat ervaart.
Belangrijkste is dat je de ruimte hebt voor fouten, niet bang hoeft te zijn omdat je illegaal bezig bent en niemand in gevaar brengt. En als laatste, simpelweg een hele dag door kunnen rijden.
kosten +/- 150E (kun je door twee personen delen)
En om maar even bescheiden te blijven, ik vind dat ik het veeel beter deed in vergelijking met een groot deel van de rijders (welke allemaal met veel beter materiaal reden)
Frits jonge...........ik denk da ik volgend jaar ook maar eens zo'n cursusje ga doen. Misschien dan toch maar een 360 kopen voor het echte werk........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.