Wiellager
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
14-07-2013 15:31 #933516
door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Wiellager
Bij de Opel was het makkelijker met moment aandraaien en dan de kroonmoer los draaien tot het eerste gat waar je de splitpen kon insteken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
14-07-2013 16:51 #933531
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wiellager
de voorwiellager afstelling komt inderdaad nogal nauw. Bij de laatste sleuteldag was er iemand die een te los afgesteld lager had, waarbij de borgmoer al aardig verrot geslagen was op de verkeerde plek (n?t naast waar de afstelling moest staan). Dat kostte dus aardig wat moeite om weer goed geborgd te krijgen op de juiste plek.
de procedure uit het boekje begrijp ik ook niet helemaal. Speling = te los Klemmen = te vast
de procedure uit het boekje begrijp ik ook niet helemaal. Speling = te los Klemmen = te vast
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robbert Jan Veraa
- Nieuw lid
Minder
Meer
15-07-2013 09:26 #933583
door Robbert Jan Veraa
Die levert nylock moeren.
Maar als ik de discussie op V3M ( www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic...f=5&t=15148&start=15 ) goed heb gevolgd mag je die juist niet gebruiken; Nylock moeren mag je slechts 1 keer vastdraaien en door ze 90 graden los te draaien ruineer je de PU klemring. Daarnaast is de naaf kennelijk ook gevoelig voor warmte en vet die de PU klemring kan laten week worden = weg borging....
De originele moeren worden nog steeds door SKF als deel van de voorwiellagerset geleverd via de onderdelenboer op de hoek of elders op internet, zoek maar eens.....
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic Wiellager
Bart Manders;219169 schreef : DAFhobby heeft die op voorraad.....
Die levert nylock moeren.
Maar als ik de discussie op V3M ( www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic...f=5&t=15148&start=15 ) goed heb gevolgd mag je die juist niet gebruiken; Nylock moeren mag je slechts 1 keer vastdraaien en door ze 90 graden los te draaien ruineer je de PU klemring. Daarnaast is de naaf kennelijk ook gevoelig voor warmte en vet die de PU klemring kan laten week worden = weg borging....
De originele moeren worden nog steeds door SKF als deel van de voorwiellagerset geleverd via de onderdelenboer op de hoek of elders op internet, zoek maar eens.....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
15-07-2013 17:41 #933591
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Wiellager
inderdaad Robbert-Jan, vorig jaar zijn er nieuwe lagers (SKF) op m'n 345 gezet en daar zaten de nieuwe kroonmoeren gewoon bij
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
15-07-2013 17:48 #933592
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wiellager
Top, dan komt het zeker goed.. ze komen woensdag binnen dus dan kan ik er wat meer over vertellen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
16-07-2013 11:06 #933622
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wiellager
Nee hoor..hij heeft ook die originele....daar heb ik ze ook van.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
16-07-2013 23:37 #933655
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Wiellager
de nyloc moeren moet je inderdaad direct wegknikkeren, ik heb ze er zelf ook wel eens bij gehad en ze hebben vaak nog het verkeerde draad ook.
de procedure uit het boek gebruik ik zelf ook niet, het is wel belangrijk om ze eerst lichtjes vast te zetten (vandaar die 55Nm, te strak = lagers forceren) dan losdraaien en direct de speling bepalen, het wiel moet soepel draaien zonder voelbare speling horizontaal en verticaal
de procedure uit het boek gebruik ik zelf ook niet, het is wel belangrijk om ze eerst lichtjes vast te zetten (vandaar die 55Nm, te strak = lagers forceren) dan losdraaien en direct de speling bepalen, het wiel moet soepel draaien zonder voelbare speling horizontaal en verticaal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
17-07-2013 11:11 #933660
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wiellager
Lagersetje vandaag binnen gekregen, besloten om alleen de kroonmoer om te wisselen want de lagers zijn nog goed.. is het draad van de moer anders
nu maar opzoek naar een goede
nu maar opzoek naar een goede
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
17-07-2013 11:54 #933661
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wiellager
SKF setje??? Probeer anders de dealer voor alleen de kroonmoeren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
17-07-2013 12:55 #933663
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wiellager
Bij de plaatselijke autozaak hadden ze deze maat kroenmoer niet, dus ben ik nog eens even gaan kijken tussen m'n onderdelen voorraad.. Daar lag nog een goede gebruikte, die er op geschroefd netjes geborgd en het rijdt weer als nieuw!
Lagersetje gaat in de kast, en volgende keer ga ik eerst eens goed zoeken
Het setje kwam trouwens van Intrastores en is van het merk Optimal (niet zo optimal dus)
Mss is zo'n kroonmoer iets om te reproduceren, ik zou er een paar afnemen
Lagersetje gaat in de kast, en volgende keer ga ik eerst eens goed zoeken
Het setje kwam trouwens van Intrastores en is van het merk Optimal (niet zo optimal dus)
Mss is zo'n kroonmoer iets om te reproduceren, ik zou er een paar afnemen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets