Achterwielen klemmen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-07-2012 18:41 #910729 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Achterwielen klemmen
Ik zou er ook afblijven, doe ik ook nog steeds en blijf dat ook doen zonder begeleiding, voor je 't weet zit je zonder remmen of met een lik vet op je remoppervlak (mijn nachtmerrie-scenario, ik weet niet of het terecht is). Als de boel niet belachelijk heet wordt hoef je je niet acuut zorgen te maken. Je kunt zelf met een hamer checken of de handremkabel wel helemaal teruggeschoven is, ergens bij de achterwielen zit zo'n mechaniekje (althans als dat hetzelfde is als bij de 1.4), flinke tikken kunnen geen kwaad, was mijn standaard ritueel als ik weer eens per ongeluk de handrem had gebruikt en weer eens vast bleef zitten. Nu gebruik ik gewoon altijd de handrem, houdt de boel soepel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2012 19:02 #910730 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Achterwielen klemmen
... of gewoon een paar keer hard achteruitrijden en flink remmen, dan druk je alles weer "op z'n plaats". Als de wielen dan niet zoveel meer klemmen, weet je dat het vervuiling is en geen verstopte remslang e.d.

Die achteruitrijtruc is me aangeleerd op de V3C-remmencursus van vorig jaar, en pas ik sindsdien toe op elke auto voor 'ie naar de apk gaat. Heb je iig geen last van teveel remverschil op de achteras!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-07-2012 22:26 #910735 door V300 register
Ik dacht zelf meer aan wat olie aan de handremkabel of zo doen, en proberen of het dan beter is. Zoiets kan weinig kwaad toch?

Goede tip Joost, van dat achteruit rijden en remmen! Maar moet je dan echt remmen tot de wielen blokkeren? Of gewoon zoals je zou doen voor een stoplicht of zo? (maar dan achteruit natuurlijk)

Trouwens, ik vind eigenlijk alles wat ik de eerste keer doe aan de auto een overwinning :D Als ik het eenmaal een keer gedaan heb blijkt het meestal niet zoveel voor te stellen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-07-2012 12:30 #910953 door V300 register
Een zwarte dag voor de Millionaire

Vandaag sloegen de remmen in een keer een stuk vaster, wel beide even vast. Bovendien waren ze gloeiend heet tegen de tijd dat ik het merkte en aan de kant kon.

Omdat ik toch naar huis moest, heb ik het achteruitrijden en remmen geprobeerd. Dit heeft perfect gewerkt, en de rest van de rit naar huis heeft de auto gewoon soepel gerold... Maar is dit een definitieve oplossing, of maar tijdelijk?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-07-2012 13:34 #910955 door V300 register
Openmaken en schoonmaken, slijtrand van de trommels slijpen en mss opnieuw afstellen vd handrem. Is bij 340 anders dan 360, dus weet niet precies hoe dat afstellen bij een 340 moet. Is wel simpel.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-07-2012 14:49 #910958 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Achterwielen klemmen
Bij een 340 gewoon terugstellen. Toch krijg ik een beetje een vermoeden van een verstopte remleidingnippel/remslang. Misschien even losnemen en kijken of het doordruppelt. Begin in dit geval bij de achterste remslang.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-07-2012 18:57 #910965 door V300 register
Is dit verstandig om als leek zelf te doen Erik? Zo ja, hoe doe ik dit? En kan ik dan ook meteen remvloeistof verversen?

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-07-2012 19:39 #910970 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Achterwielen klemmen
Hangt er van af. Als de koppelingen een beetje makkelijk los gaan kun je dit zelf met een remsleutel doen. Als het niet mee zit, dan gelijk afblijven en naar iemand toe die eventueel een reserveleiding heeft liggen of deze kan laten maken. Als je nog een reserve-auto hebt en bij voorkeur een brug kun je het risico wel nemen om tegenslagje te hebben.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-07-2012 19:39 #910971 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Achterwielen klemmen
Nee niet doen, als je een foutje maakt en er lucht in de leiding zit kan het zijn dat de rem doortrapt en dat wil je echt niet... niet in een woonwijk, niet op een weg met bomen en al helemaal niet op de snelweg.

Gewoon even begeleiding zoeken of naar de garage. Wat je wel zelf kunt doen is het wiel loshalen en de remtrommel verwijderen, zodat je kunt zien of er rommel in het mechaniek zit of dat er ergens een lekkage is.
Ik had je er best bij willen helpen maar je woont zo ver weg... misschien even wachten tot de sleuteldag?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-07-2012 20:21 #910973 door V300 register
De trommels ga ik er dan vast een keer afhalen, misschien zie ik wat...

Joost, als jij mij wilt helpen, dan vind ik het geen probleem om naar jou toe gereden te komen. Ik ben al heel blij dat je dat wilt doen :D
Alleen, ik denk dat het dan wel verstandig is om eerst de motor goed te hebben lopen...

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC