Volvo 340 die soms automatisch remt
- V300 register
- Verbannen
-
Paar keer pompen ... vasthouden ... nippel open ... nippel dicht ... voet los ... etc.
Dus ik denk dat de methode prima is.
Er komt echter geen noemenswaardige hoeveelheid remvloeistof uit. In het begin is er natuurlijk veel lucht en zal dit niet met een continue straal gebeuren, maar er gebeurd overall echter vrij weinig.
Nu ben ik zelf even gaan klussen en heb een ventiel op het dopje van het reservoir gemonteerd om d.m.v. een fietspomp rustig druk op te bouwen van bovenuit. Als dit klaar is kan het ventieltje er weer uit en maak ik het dopje weer netjes dicht.
Hierbij de vraag of in dit proces er ook iets met het rempedaal gedaan moet worden!?
Ik ga morgen met mijn vriendin even het een en ander proberen. Ben nu alleen thuis...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
en inderdaad absoluut niet het pedaal zomaar tot de bodem trappen bij het ontluchten! dat kan alleen bij auto's van nog geen 5 jaar oud.
het is overigens normaal dat je bij een volledig vloeistofloos systeem voor of achter je eigen helemaal lam trapt tot je pedaaldruk opbouwt, daarom doet niemand dat op die manier:+
je hebt zgn "easy bleed" systemen, daarmee zet je lichte overdruk op het remvloeistofresevoir zodat de vloeistof onder druk vanuit het resevoir de leidingen in gaat op het moment dat je het ontluchtingsnippeltje open zet. je moet hierbij nog wel het resevoir in de gaten houden dat de vloeistof niet op raakt... nog veel beter is daarom remvloeistof-overdruk op het resevoir, er wordt nu remvloeistof op een lichte overdruk het resevoir in gepompt zodat je gewoon het apparaat aan zet, een nippeltje open en wachten tot je de vloeistof ziet. rondom op alle nippels dit resultaat en daarna van langste tot kortste leiding ontluchten; presto!
die apparaten zijn in elke zichzelf respecterende garage wel aanwezig zo langzamerhand, scheelt een partij arbeidsuren dat is niet normaal!
trouwens, als je weer naar de garage gaat; vraag ze dan even om te kijken naar de speling op de stuur en fuseekogels; de rubbers van de stabilisatorstang zijn iig niet de oorzaak van de rammel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
In de stad is er ook een kleine volvo garage die gespecialiseerd is in de oudere modellen. Er staan altijd veel oudere volvo's op de stoep voor onderhoud en reparatie.
Het probleem is nu echter dat ik even geen geld heb voor dergelijke duurdere garage's ?50,-/uur. Onderhoud doe ik altijd zelf en ontluchten heb ik ook al vaker zelf gedaan zonder problemen. Ik denk dat ik nu gewoon erg pech met en dat de remmen en dat inderdaad mijn hoofdremcilinder is kapot gegaan door de hele slag van het pedaal...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
trouwens, als je weer naar de garage gaat; vraag ze dan even om te kijken naar de speling op de stuur en fuseekogels; de rubbers van de stabilisatorstang zijn iig niet de oorzaak van de rammel.
Ik heb hier zelf nog even naar gekeken en met een koevoet speling gezocht. Nu lijkt er op de fuseekogels en stuurkogels geen speling te zitten.
Als ik nu kijk naar de stabilisatorstang en het onderste rubber zie van het verticale staafje (zie aparte post hierover) weet ik niet zeker of dit wel helemaal ok is. Je zou echter zeggen dat je bij dergelijk gerammel van metaal op metaal wel een slijtageplek of roestvorming zult gaan zien rond een dergelijke plek, maar dat was dan weer niet het geval ????
Ik weet het, het liefst breng ik de auto gewoon naar de garage met de opdracht: zoek het maar uit, ik hoor wel wat het kost!!! Maar dit gaat nu simpelweg even niet...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Vandaag met mijn vriendin samen nogmaals beide nippels opengedraaid, terwijl zij druk opbouwde d.m.v. een fietspomp op een nippel in het dopje van het reservoir (beunmethode :yesyes:).
Na wat gesputter begon de vloeistof aan beide zijden continu te stromen.
Vervolgens beide zijden van het systeem met de remmethode ontlucht waarbij steeds meer en steeds harder de vloeistof uit de nippel spoot. Aan een zijde was dit bij de ene sessie wel het geval en bij de andere niet. Vervolgens heb ik eenmaal de motor gestart en met rembekrachtiging in werking en een paar keer kort geremd. Vanaf dat moment kwamen de zuigers op hun plek met de blokken strak tegen de schijven gerukt. Vervolgens de motor weer uit en nogmaals drie keer pompen ontluchten pompen.
En zo waar... alles werkt nu weer perfect. Heb het remverschil even laten namenten en die kwam uit op 5%. Dit is binnen de marge. De auto trekt ook niet naar een kant bij remmen met het stuur los in de handen.
Om die reden heb ik ook maar direct de hoofdremcilinder teruggebracht die ik vanmorgen had gekocht a ?88,20. Ze stonden even te kijken, maar moesten toen lachen toen ze mijn zwarte gezicht zagen.
Bedankt voor het meedenken to zover. Nu even afwachten of de remmen nu niet meer aan gaan lopen tijdens het rijden. Maar ik heb er een goed gevoel over.
:yesyes::f:f:y:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Lucluc;182841 schreef : Ik moest je eerste zin wel een paar keer lezen voor ik begreep op een autoforum te zitten, maar dat terzijde.
J-L, volgens mij heb jij een onverwerkt trauma want de laatste tijd zie ik steeds meer van die opmerkingen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Vandaag met mijn vriendin samen nogmaals beide nippels opengedraaid, terwijl zij druk opbouwde d.m.v. een fietspomp op een nippel in het dopje van het reservoir (beunmethode ).
Ik haal hem er nog even bij...

Nu ik hem zo nalees, met mijn vriendin naast me op de bank, liggen we toch redelijk in een scheur inderdaad


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
daanheijn;182840 schreef : Vanaf dat moment kwamen de zuigers op hun plek met de blokken strak tegen de schijven gerukt.
Mij viel dit eerder op .... :no_comment:
Maar als je zo gaat lezen, dan is de 3de zin ook best wel grappig

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.